• AndreaBD

    Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?

    Jag håller på att fundera på att köpa en nyare bil. Har en Volvo V70 från 2006. Vi skulle vilja ha något snålare, volvon slukar så mycket bensin. Och med dragkrok. Helst också en kombi, men kan vara lite mindre. Vi renoverar en del själva, men med dragkrok skulle man kanske kunna köpa en kärra. Hade tänkt mig en kostar någonstans mellan 100.000 och 200.000. 

    Sedan är stora frågan - kan man kanske köpa en hybrid? Har sett att en del hybrider går inte på el utan naturgas, och det verkar vara problem med dem. Folk gör sig av med dem. Uppenbarligen läcker tanken hos en del, efter ett antal år. Sedan såg jag några begagnade Toyota - och jag gillar märket - som var hybrider med el alltså, och nyligen även en Volvo V60 som "bara" skulle kosta 160.000. MEN... 10 år gammal, hur ser det då ut med batteriet för el? Läste att de håller 12 år och att de redan efter 8 bara har 50 % kapacitet kvar. Och att byta den kostar skjortan. 

    Jag skulle gärna höra av andra som har funderat i de banorna och vad ni har kommt fram till. För tillfället är jag - igen  - inne på en snål bensinare, kanske en VW Golf kombi. Och jag tänkte kolla mer hur det är med el-batterierna på Toyota-hybrider. 

  • Svar på tråden Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?
  • Magnum442
    AndreaBD skrev 2024-06-05 15:01:37 följande:
    Jag har också hört detta om naturgas. Vi kör väl en blandning av motorväg och stad, och vi har möjlighet att ladda. Men det kostar ju också att skaffa en sån där laddstation?

    Dessutom finns det så många olika sorter. Toyota gör reklam med att man inte behöver ladda deras hybrider. Uppenbarligen laddas el-batteriet upp under körning med bensin och sedan kan man använda el en stund. Och jag vet inte om den varianten är bra eller dålig. 
    Det du beskriver är en traditionell hybrid, där man inte själv kan ladda utan batteriet laddas enbart antingen när du motorbromsar eller av bensinmotorn. Toyota har haft den tekniken i väldigt många år, sedan 90-talet... de har bra teknik för detta. Om du har svårt att ladda hemma, kan det vara ett bra alternativ. Jag har själv en sådan, eftersom jag inte har möjlighet att ladda hemma.

    Sedan har du det som kallas plugin-hybrider. De har lite större batterier och en laddning räcker ofta till att köra upp emot 50-70 km eller så, lite beroende på fabrikat och modell. De kan vara bra om du har möjlighet att ladda hemma och är ju nästan som en ren elbil om du inte ska köra så långa sträckor, fast du har även möjligheten att köra med bensin med dessa... de gör den största valfriheten.

    Saknar du ekonomi för att köpa en nyare bil, tycker jag att du ska titta på en traditionell bensinare istället.
  • Anonym (alltrack)

    Vi har en Golf Alltrack 2013 2.0 tdi (diesel. Drar cirka 0,59! Stor och rymlig och superskön att köra. 

  • AndreaBD
    Rataxes skrev 2024-06-05 15:15:29 följande:

    Förbud lär det knappast bli, HVO100 finns ju som godhetsalternativ när det gäller dieselbilar.


    Jag har räknat på vad totalkostnaden skulle bli för en ny bränslesnål bil eller elbil  skulle bli. Slutsatsen blir alltid att det är billigare att fortsätta köra de gamla. Men jag är väl ett undantag, har 8 bilar just nu, ingen har kostat mer än 50 000 i inköp, de flesta är skattebefriade och är extremt billiga att försäkra, jag gör all service och eventuella reparationer själv. Jag har snarare värdeökning än värdeminskning på alla bilarna. Men det är väl få förunnat att kunna leva på det viset...


    Okej, då har du kanske koll på vilka modeller som brukar vara bra? Det är en massa småfel på min gamla volvo som vi har fixat tillfälligt. Inget avgörande, stereon och att den inte visar rätt meddelanden (ett fel som en del V70 har), och så några bulor osv. Och den slukar mycket bensin och har inte dragkrok. 

    Så en lite snålare bil med dragkrok skulle jag gärna ha. Man KAN naturligtvis också köpa en lite äldre bil lite billigare, men de nyare förbrukar väl mindre bensin. Om jag ska ha en med bensinmotor, så funderar jag på VW Golf kombi, Skoda Oktavia eller Toyota Auris eller Corolla (finns nog fler bra modeller). 

    Du som kan bilar så bra - hur ska man tänka när det gäller GPS? Vi köpte en för många år sedan, som är hopplöst föråldrat, men i nödfall användbar. Är det vanligt att det redan finns i bilarna numera? Jag ser aldrig att någon skriver det i annonser. 
  • AndreaBD
    Magnum442 skrev 2024-06-05 15:38:45 följande:
    Det du beskriver är en traditionell hybrid, där man inte själv kan ladda utan batteriet laddas enbart antingen när du motorbromsar eller av bensinmotorn. Toyota har haft den tekniken i väldigt många år, sedan 90-talet... de har bra teknik för detta. Om du har svårt att ladda hemma, kan det vara ett bra alternativ. Jag har själv en sådan, eftersom jag inte har möjlighet att ladda hemma.

    Sedan har du det som kallas plugin-hybrider. De har lite större batterier och en laddning räcker ofta till att köra upp emot 50-70 km eller så, lite beroende på fabrikat och modell. De kan vara bra om du har möjlighet att ladda hemma och är ju nästan som en ren elbil om du inte ska köra så långa sträckor, fast du har även möjligheten att köra med bensin med dessa... de gör den största valfriheten.

    Saknar du ekonomi för att köpa en nyare bil, tycker jag att du ska titta på en traditionell bensinare istället.
    Som sagt, att ladda är inte problemet. Men jag vet inte om jag vågar köpa en begagnad äldre hybrid.  Om elbatteriet kan lägga av helt , så är det ju en risk. 
  • Anonym (Kia Sportage)
    AndreaBD skrev 2024-06-05 16:03:18 följande:
    Okej, då har du kanske koll på vilka modeller som brukar vara bra? Det är en massa småfel på min gamla volvo som vi har fixat tillfälligt. Inget avgörande, stereon och att den inte visar rätt meddelanden (ett fel som en del V70 har), och så några bulor osv. Och den slukar mycket bensin och har inte dragkrok. 

    Så en lite snålare bil med dragkrok skulle jag gärna ha. Man KAN naturligtvis också köpa en lite äldre bil lite billigare, men de nyare förbrukar väl mindre bensin. Om jag ska ha en med bensinmotor, så funderar jag på VW Golf kombi, Skoda Oktavia eller Toyota Auris eller Corolla (finns nog fler bra modeller). 

    Du som kan bilar så bra - hur ska man tänka när det gäller GPS? Vi köpte en för många år sedan, som är hopplöst föråldrat, men i nödfall användbar. Är det vanligt att det redan finns i bilarna numera? Jag ser aldrig att någon skriver det i annonser. 

     I vår nya Kia har vi ett väldigt bra  inbyggt navigationssystem, skönt att slippa den lösa GPS:en. . Man ser tydligt hur man skall köra på en stor och tydlig display och den pratar svenska också! På bilar i den prisklass du vill ha ingår nog oftast inte ett navigationsystem m GPS?

  • Anonym (Dä ä en bil)

    Vi hade en Toyota Prius från 2011 tidigare, den rullar fortfarande inom familjen och batteriet fungerar som det ska så vitt jag vet. Det var en traditionell hybrid som man _inte_ laddar.

    Nu har vi en Tesla från 2018. Alltså ren elbil. Om batterierna har blivit sämre så är det så lite att det inte är märkbart. Jag vet inte var folk har fått ifrån att batterierna blir helt värdelösa på 8 år. Möjligen på de allra första elbilarna från tidigt 2000-tal. 

  • Anonym (Dä ä en bil)

    Vill ni kunna dra så är det viktigt att kolla hur mycket hybridbilar får dra. Det var en nackdel med Toyota Prius, i alla fall så gammal modell som vår. Det var tillåtet att montera drag, men maxvikt var så låg att det i princip blev släpet och två bomullstussar. 

  • Tukt

    Det man ska tänka på när man väljer drivmedel är lite hur man åker. Just en hybrid är ju en kompromiss åt båda håll. När du kör på el så släpar du på en tung fossilmotor, och när du kör på bensin eller disel så släpar du på ett tungt batteri.
    Så vinsten med en hybrid tänker jag är att man i grunden kör många korta resor på el, men har möjligheten att åka lågt också.
    Sedan är det inte så att det är smidigt och billigt att ladda för att det finns en laddstolpe. Det finns massor om och men där.

  • Rataxes
    AndreaBD skrev 2024-06-05 16:03:18 följande:
    Okej, då har du kanske koll på vilka modeller som brukar vara bra? Det är en massa småfel på min gamla volvo som vi har fixat tillfälligt. Inget avgörande, stereon och att den inte visar rätt meddelanden (ett fel som en del V70 har), och så några bulor osv. Och den slukar mycket bensin och har inte dragkrok. 

    Så en lite snålare bil med dragkrok skulle jag gärna ha. Man KAN naturligtvis också köpa en lite äldre bil lite billigare, men de nyare förbrukar väl mindre bensin. Om jag ska ha en med bensinmotor, så funderar jag på VW Golf kombi, Skoda Oktavia eller Toyota Auris eller Corolla (finns nog fler bra modeller). 

    Du som kan bilar så bra - hur ska man tänka när det gäller GPS? Vi köpte en för många år sedan, som är hopplöst föråldrat, men i nödfall användbar. Är det vanligt att det redan finns i bilarna numera? Jag ser aldrig att någon skriver det i annonser. 
    Nja, jag är biased åt stora bilar med V8... de nyare bilar som folk har minst problem med är väl Toyota, Subaru och Lexus. De flesta nyare bilar har väl inbyggd GPS, jag är ju allergisk mot pekskärmar, displayer och menyer i bilar. För mig duger GPS i mobilen.
    Socialism bygger på avundsjuka och hat.
  • AndreaBD
    Anonym (alltrack) skrev 2024-06-05 15:59:35 följande:

    Vi har en Golf Alltrack 2013 2.0 tdi (diesel. Drar cirka 0,59! Stor och rymlig och superskön att köra. 


    Okej.... är det nån skillnad mellan Alltrack och sportscombi`?
Svar på tråden Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?