• AndreaBD

    Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?

    Jag håller på att fundera på att köpa en nyare bil. Har en Volvo V70 från 2006. Vi skulle vilja ha något snålare, volvon slukar så mycket bensin. Och med dragkrok. Helst också en kombi, men kan vara lite mindre. Vi renoverar en del själva, men med dragkrok skulle man kanske kunna köpa en kärra. Hade tänkt mig en kostar någonstans mellan 100.000 och 200.000. 

    Sedan är stora frågan - kan man kanske köpa en hybrid? Har sett att en del hybrider går inte på el utan naturgas, och det verkar vara problem med dem. Folk gör sig av med dem. Uppenbarligen läcker tanken hos en del, efter ett antal år. Sedan såg jag några begagnade Toyota - och jag gillar märket - som var hybrider med el alltså, och nyligen även en Volvo V60 som "bara" skulle kosta 160.000. MEN... 10 år gammal, hur ser det då ut med batteriet för el? Läste att de håller 12 år och att de redan efter 8 bara har 50 % kapacitet kvar. Och att byta den kostar skjortan. 

    Jag skulle gärna höra av andra som har funderat i de banorna och vad ni har kommt fram till. För tillfället är jag - igen  - inne på en snål bensinare, kanske en VW Golf kombi. Och jag tänkte kolla mer hur det är med el-batterierna på Toyota-hybrider. 

  • Svar på tråden Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?
  • Anonym (Kia Sportage)
    Tukt skrev 2024-06-05 16:53:46 följande:

    Det man ska tänka på när man väljer drivmedel är lite hur man åker. Just en hybrid är ju en kompromiss åt båda håll. När du kör på el så släpar du på en tung fossilmotor, och när du kör på bensin eller disel så släpar du på ett tungt batteri.
    Så vinsten med en hybrid tänker jag är att man i grunden kör många korta resor på el, men har möjligheten att åka lågt också.
    Sedan är det inte så att det är smidigt och billigt att ladda för att det finns en laddstolpe. Det finns massor om och men där.


    Precis, just så resonerar vi. Vi kör mycket korta sträckor inom vår kommun och då kommer vi kunna köra nästan helt på el. På långresor måste vi komplettera med bensin, men batteriet laddar också under färd av tex bromsenergi. Så för oss funkar vårKa  laddhybrid suveränt. Tekniken är också superbra. Väldigt bra bil.
  • Anonym (Kia Sportage)

    Det känns väldigt bra att köra elbil också, speciell i stan.

  • FruTe

    Vi har en Mitsubishi outlander som vi är väldigt nöjda med (hybrid). Vi valde mellan den och Toyota rav4. 

  • Rataxes
    Anonym (L) skrev 2024-06-05 20:16:33 följande:
    Dags att du lär dig att det var fler länder än Sverige som skrev på parisavtalet.
    Skönt att det finns fler idioter som vill förvandla sina länder till Venezuela Tomte
    Socialism bygger på avundsjuka och hat.
  • Rataxes
    Mickezzz skrev 2024-06-05 19:23:26 följande:
    Alla som skrev under avtalet ska följa det, Sverige har också skrivit på så det finns ingen utväg som jag förstått det.

    dessutom har det nyligen uppdaterat med m,kd och sverigedemokraterna.
    och linjen står fast och även den nya regeringen godkänner dessa soppaprise.
    Ser fram mot inflationen 2028... 
    Socialism bygger på avundsjuka och hat.
  • Anonym (Dä ä en bil)
    Rataxes skrev 2024-06-05 21:13:25 följande:
    Ser fram mot inflationen 2028... 
    Man behöver inte se längre än till Norge. Där är nu 9 av 10 nya bilar som säljs rena elbilar, och man räknar med att det redan i år kommer finnas lika många, eller kanske något fler, elbilar än fossilbilar på gatorna. 
    Försäljning av drivstoff minskar i samma takt.
    Sverige ligger efter, men borde ha minst lika bra förutsättningar att ställa om till elbilar. Då kan bensinen kosta vad den vill i framtiden utan att ekonomin påverkas nämnvärt. 
  • Anonym (T)
    AndreaBD skrev 2024-06-05 13:09:25 följande:
    Så du sålde den för att det är risk att batterierna kommer att bli sämre. Vad var det för märke då? Det verkar som om det kan vara väldigt olika. Toyota "skryter" om att det aldrig blir såna problem med deras, men de vill förstås inte heller ge mer än 5 års garanti på el-batteriet. Det kan förlängas med service, men jag har ju kollat bland såna som är 6 - 10 år gamla , och där har man i regel ingen garanti. Vissa ger väl 8 år. 

    Först var det diesel-bilar som folk gjorde sig av med - min man vill inte att vi köper en sån, han räknar med att det kan bli förbud snart. 
    Nej, i huvudsak för att jag tröttnat/behoven förändrats. Ville gärna ha en kombi och dragkrok. En Hyundai hade jag tidigare och har som sagt varit otroligt nöjd med den. 
  • Anonym (Diesel)

    Har en volvodiesel och husvagn. Kommer köra diesel så länge jag bara kan. 

  • AndreaBD
    Mickezzz skrev 2024-06-05 18:20:39 följande:

    Enligt parisavtalet kommer bensinen kosta 35-40kr litern 2027.

    hade inte köpt en fossilbil idag över 50-60 tusen.


    Om tre år....Ja, du har rätt där. Det är ju också tal om att bilskatten kommer att vara jättedyr. Men jag letar efter något enkelt sätt att kunna jämföra kostnader där, utan att behöva sätta mig in i avtalet i detalj. 
  • AndreaBD
    Anonym (Hybrid) skrev 2024-06-05 20:11:55 följande:

    Jag är ju för hybriderna. Mildhybrid (dvs där du inte laddar utifrån) är bra om man inte har laddningsmöjligheter. Mamma har en Toyota Yaris mildhybrid. 

    Vi har haft två laddhybrider. KIA Optima och Skoda Superb. Båda bra på sitt vis men Superben lever upp till sitt namn. Helt grym vad gäller utrymmen, både i fram, bak och bagage. Går ca 3 mil på batteri, beroende på hur man kör så klart. 

    Vad gäller GPS har de flesta moderna bilar (pratar 10 år eller yngre) både Apple Car Play och Android Auto så man behöver ingen extern GPS, inte heller navigatorsystem i bilen utan Google Maps/Waze fungerar strålande, även utomlands (gäller bara att man har surf utomlands på sin mobil). Vissa bilar kräver att telefonen är inkopplad med sladd för att det ska fungera, andra räcker det med blåtand (då är det bara första gången man behöver sladd för att para ihop bil och telefon). 


    Tack, det var bra att veta.
Svar på tråden Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?