• AndreaBD

    Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?

    Jag håller på att fundera på att köpa en nyare bil. Har en Volvo V70 från 2006. Vi skulle vilja ha något snålare, volvon slukar så mycket bensin. Och med dragkrok. Helst också en kombi, men kan vara lite mindre. Vi renoverar en del själva, men med dragkrok skulle man kanske kunna köpa en kärra. Hade tänkt mig en kostar någonstans mellan 100.000 och 200.000. 

    Sedan är stora frågan - kan man kanske köpa en hybrid? Har sett att en del hybrider går inte på el utan naturgas, och det verkar vara problem med dem. Folk gör sig av med dem. Uppenbarligen läcker tanken hos en del, efter ett antal år. Sedan såg jag några begagnade Toyota - och jag gillar märket - som var hybrider med el alltså, och nyligen även en Volvo V60 som "bara" skulle kosta 160.000. MEN... 10 år gammal, hur ser det då ut med batteriet för el? Läste att de håller 12 år och att de redan efter 8 bara har 50 % kapacitet kvar. Och att byta den kostar skjortan. 

    Jag skulle gärna höra av andra som har funderat i de banorna och vad ni har kommt fram till. För tillfället är jag - igen  - inne på en snål bensinare, kanske en VW Golf kombi. Och jag tänkte kolla mer hur det är med el-batterierna på Toyota-hybrider. 

  • Svar på tråden Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?
  • AndreaBD
    Anonym (Dä ä en bil) skrev 2024-06-05 21:40:30 följande:
    Man behöver inte se längre än till Norge. Där är nu 9 av 10 nya bilar som säljs rena elbilar, och man räknar med att det redan i år kommer finnas lika många, eller kanske något fler, elbilar än fossilbilar på gatorna. 
    Försäljning av drivstoff minskar i samma takt.
    Sverige ligger efter, men borde ha minst lika bra förutsättningar att ställa om till elbilar. Då kan bensinen kosta vad den vill i framtiden utan att ekonomin påverkas nämnvärt. 
    Jo, jag märkte också det när jag var i Norge. Där har de satsat, och gett folk så bra villkor om de köper elbilar. Det har gett resultat. 
  • Anonym (Hybrid)
    AndreaBD skrev 2024-06-06 09:48:43 följande:
    Jo, jag märkte också det när jag var i Norge. Där har de satsat, och gett folk så bra villkor om de köper elbilar. Det har gett resultat. 
    De har också ett betydligt bättre och mer utbyggt nätverk för laddning än Sverige. Det som jag ser är det största hindret mot elbil i Sverige är just laddningsnätverket, speciellt när man reser norrut. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (alltrack) skrev 2024-06-05 15:59:35 följande:

    Vi har en Golf Alltrack 2013 2.0 tdi (diesel. Drar cirka 0,59! Stor och rymlig och superskön att köra. 


    Vi har två VW Passat. En med 2.0TDI, 200 hk och fyrhjulsdrift. Den drar 0.66 liter milen. 


    En med 1.6TDI, 120 hk och framhjulsdrift. Den drar 0.41 liter per mil. Inte samma acceleration men snålare.


    Och båda är något större i utrymme än Golf Alltrack. Så även de är alternativ.

  • Magnum442
    AndreaBD skrev 2024-06-05 16:03:18 följande:
    Så en lite snålare bil med dragkrok skulle jag gärna ha. Man KAN naturligtvis också köpa en lite äldre bil lite billigare, men de nyare förbrukar väl mindre bensin. Om jag ska ha en med bensinmotor, så funderar jag på VW Golf kombi, Skoda Oktavia eller Toyota Auris eller Corolla (finns nog fler bra modeller).
    Det finns äldre bilar som är bränslesnåla.

    Sålde nyss min gamla BMW 520 diesel från 2007. Den drog under 0,5 l/mil på landsväg. Blev mycket långkörning med den. Jag kom över 140 mil per tank.

    Har nu köpt en Toyota Yaris, 2021:a. Det är en vanlig bensinhybrid. Viktmässigt ligger den på ungefär samma som min gamla BMW, men den drar drygt 0,6 liter/mil på landsväg. 14 års skillnad på dem två bilarna. Glad

    BMW:n hade dock andra nackdelar eftersom den var svindyr att äga i övrigt med försäkring, service och reparationer som kostade skjortan. Det var bara bränsleekonomiskt den var en drömbil. Glad Är man händig och kan fixa allt med sin bil på egen hand, är nog en gammal diesel det absolut billigaste sättet att köra bil på.
  • Anonym (Räkna med bråk)

    Hur mycket kör du per år 2000 mil? Volvon drar ca 0,8 Hittar du en lika stor bil som drar 0,7 så sparat du 3600 kr
    Lika stor som drar 0,6 (svårare) så räddar du 7200 kr

    Hur många år behöver du för att investeringen ska betala sig?

  • Anonym (Dä ä en bil)
    Anonym (Hybrid) skrev 2024-06-06 10:44:18 följande:
    De har också ett betydligt bättre och mer utbyggt nätverk för laddning än Sverige. Det som jag ser är det största hindret mot elbil i Sverige är just laddningsnätverket, speciellt när man reser norrut. 
    Det ena påverkar ju det andra. 
    I början tror jag att Norge hade subventioner för att bygga laddare, i alla fall på mer avlägsna platser där efterfrågan ännu inte var så stor. Men när fler köpte elbil och efterfrågan ökade så blev det lönsamt att bygga laddare och behövdes inga subventioner längre. Sverige ligger som sagt efter, men ökar efterfrågan så kommer det byggas laddare. 

    Tesla hade också Norge som ett testlabb mer eller mindre, och har byggt många snabbladdare. Nu när de har öppnat upp för andra märken tror jag det är god kapacitet. 
  • Anonym (Hybrid)
    Anonym (Dä ä en bil) skrev 2024-06-07 09:00:39 följande:
    Det ena påverkar ju det andra. 
    I början tror jag att Norge hade subventioner för att bygga laddare, i alla fall på mer avlägsna platser där efterfrågan ännu inte var så stor. Men när fler köpte elbil och efterfrågan ökade så blev det lönsamt att bygga laddare och behövdes inga subventioner längre. Sverige ligger som sagt efter, men ökar efterfrågan så kommer det byggas laddare. 

    Tesla hade också Norge som ett testlabb mer eller mindre, och har byggt många snabbladdare. Nu när de har öppnat upp för andra märken tror jag det är god kapacitet. 
    Och efterfrågan ökar inte eftersom laddningsmöjligheterna fortfarande är förhållandevis usla utanför det egna hemmet. Jag skulle gladeligen ha en elbil men kommer att bo så jag inte kan ladda hemmavid. Alltså går elbil bort. Sen hjälper det ju inte att man:

    - dragit in på miljöbilspremien
    - försämrat läget gällande prisbilden på leasingbilar så det är likvärdigt att ta en bensinbil prismässigt om nu företagspolicyn tillåter det för personalbil eller tjänstebil. 

    Snart går de väl in och ökar bilskatten också eftersom de inte får ut någon bränsleskatt som man kan låtsas gå till underhållet för vägarna. 

    Man har helt enkelt tagit bort incitamenten för att byta till el. Innan var det företagsbilar som gick i framkant, tre år senare kom de bilarna ut på begagnatmarknaden och till privatpersoner som bytte ut sina bilar. Det utbytet är ju fasen dött nu. Suttit och kollat lite på bilar som är 3-5 år gamla och de är ju snordyra numera. 
  • AndreaBD
    Anonym (Räkna med bråk) skrev 2024-06-07 08:51:25 följande:

    Hur mycket kör du per år 2000 mil? Volvon drar ca 0,8 Hittar du en lika stor bil som drar 0,7 så sparat du 3600 kr
    Lika stor som drar 0,6 (svårare) så räddar du 7200 kr

    Hur många år behöver du för att investeringen ska betala sig?


    Det är också ett sätt att räckna.. hm..
  • AndreaBD

    Måste man alltid ha en laddstation? Jag tänker för att det finns olika sorters hybrider (och elbilar). Kan man ladda vissa även direkt ur elkontakten t.ex. i garaget?

    Jag vet att man inte behöver ladda vissa alls. Toyota verkar ha det där klassiska kombinerade. Men finns det även olika sätt att ladda?

  • Anonym (Hybrid)
    AndreaBD skrev 2024-06-07 12:09:12 följande:

    Måste man alltid ha en laddstation? Jag tänker för att det finns olika sorters hybrider (och elbilar). Kan man ladda vissa även direkt ur elkontakten t.ex. i garaget?

    Jag vet att man inte behöver ladda vissa alls. Toyota verkar ha det där klassiska kombinerade. Men finns det även olika sätt att ladda?


    Mildhybrider kallas de som du inte behöver ladda, tex Toyota har sådana. Laddhybrider är de som ofta kallas iV eller PHEV. Du ska inte ladda ur ett vanligt eluttag. Rena elbilar måste laddas.
  • Magnum442
    AndreaBD skrev 2024-06-07 12:09:12 följande:

    Måste man alltid ha en laddstation? Jag tänker för att det finns olika sorters hybrider (och elbilar). Kan man ladda vissa även direkt ur elkontakten t.ex. i garaget?

    Jag vet att man inte behöver ladda vissa alls. Toyota verkar ha det där klassiska kombinerade. Men finns det även olika sätt att ladda?


    Det brukar fungera med att ladda via vanligt eluttag, men istället för runt kanske 5-8 h, får du räkna med att det kan ta upp till ett par dygn att ladda bilen. Du behöver en speciell kabel då. Dessutom kan det finnas risk för brand om du har en gammal el-installation... du bör nog få din installation kontrollerad av något proffs på el i så fall.

    Jag skrev om Toyota i ett tidigare inlägg till dig; Toyota har dels det traditionella hybriderna som du inte laddar själv. Sedan har du plugin-hybrider/laddhybrid (de flesta biltillverkare har det) vilka har ett mindre batteri som klarar några mils körning; dessa laddas via laddstolpe precis som en elbil. Det rekommenderas laddstolpe även för plugin-hybrider, även om du teoretiskt kan dra en förlängningskabel från vägguttaget (och ladda långsamt med specialkabel).

    Om du ska ha en bil du laddar själv, var inte dumsnål, se till att du har en riktig laddstolpe på plats istället.
  • Anonym (Dä ä en bil)

    En riktig hemmaladdare kostar ingen förmögenhet att få installerad, i sammanhanget. Vanlig stickpropp kan man ladda med i nödfall, men det kan vara brandfarligt som någon skrev. 

  • Anonym (Dä ä en bil)
    Anonym (Hybrid) skrev 2024-06-07 11:02:43 följande:
    Och efterfrågan ökar inte eftersom laddningsmöjligheterna fortfarande är förhållandevis usla utanför det egna hemmet. Jag skulle gladeligen ha en elbil men kommer att bo så jag inte kan ladda hemmavid. Alltså går elbil bort. Sen hjälper det ju inte att man:

    - dragit in på miljöbilspremien
    - försämrat läget gällande prisbilden på leasingbilar så det är likvärdigt att ta en bensinbil prismässigt om nu företagspolicyn tillåter det för personalbil eller tjänstebil. 

    Snart går de väl in och ökar bilskatten också eftersom de inte får ut någon bränsleskatt som man kan låtsas gå till underhållet för vägarna. 

    Man har helt enkelt tagit bort incitamenten för att byta till el. Innan var det företagsbilar som gick i framkant, tre år senare kom de bilarna ut på begagnatmarknaden och till privatpersoner som bytte ut sina bilar. Det utbytet är ju fasen dött nu. Suttit och kollat lite på bilar som är 3-5 år gamla och de är ju snordyra numera. 
    Fler elbilar skapar efterfrågan (och ekonomi) för fler laddare, och ett bättre utbyggt laddnät skapar efterfrågan på elbilar. 
    Men svenska staten kunde göra mer, det håller jag med om. 
  • AndreaBD
    Magnum442 skrev 2024-06-07 08:43:52 följande:
    Det finns äldre bilar som är bränslesnåla.

    Sålde nyss min gamla BMW 520 diesel från 2007. Den drog under 0,5 l/mil på landsväg. Blev mycket långkörning med den. Jag kom över 140 mil per tank.

    Har nu köpt en Toyota Yaris, 2021:a. Det är en vanlig bensinhybrid. Viktmässigt ligger den på ungefär samma som min gamla BMW, men den drar drygt 0,6 liter/mil på landsväg. 14 års skillnad på dem två bilarna. Glad

    BMW:n hade dock andra nackdelar eftersom den var svindyr att äga i övrigt med försäkring, service och reparationer som kostade skjortan. Det var bara bränsleekonomiskt den var en drömbil. Glad Är man händig och kan fixa allt med sin bil på egen hand, är nog en gammal diesel det absolut billigaste sättet att köra bil på.
    Jo, jag vet att BMW är dyr med reparationer, och har undvikit det. Många som är bilmekaniker kör dessa. ;)  
  • Anonym (Kia Sportage)
    Magnum442 skrev 2024-06-07 12:32:47 följande:
    Det brukar fungera med att ladda via vanligt eluttag, men istället för runt kanske 5-8 h, får du räkna med att det kan ta upp till ett par dygn att ladda bilen. Du behöver en speciell kabel då. Dessutom kan det finnas risk för brand om du har en gammal el-installation... du bör nog få din installation kontrollerad av något proffs på el i så fall.

    Jag skrev om Toyota i ett tidigare inlägg till dig; Toyota har dels det traditionella hybriderna som du inte laddar själv. Sedan har du plugin-hybrider/laddhybrid (de flesta biltillverkare har det) vilka har ett mindre batteri som klarar några mils körning; dessa laddas via laddstolpe precis som en elbil. Det rekommenderas laddstolpe även för plugin-hybrider, även om du teoretiskt kan dra en förlängningskabel från vägguttaget (och ladda långsamt med specialkabel).

    Om du ska ha en bil du laddar själv, var inte dumsnål, se till att du har en riktig laddstolpe på plats istället.
    Vi har ännu inte fått vår laddbox och laddar i det eluttag som vi har i vår carport. Det fungerar utmärkt . Men vi har ett relativt nybyggt hus med modern el.
    Om man har ett äldre hus kanske det inte ens går att installera laddboxen utan att göra större åtgärder på elen.
  • Anonym (råger)
    Magnum442 skrev 2024-06-07 08:43:52 följande:
    Det finns äldre bilar som är bränslesnåla.

    Sålde nyss min gamla BMW 520 diesel från 2007. Den drog under 0,5 l/mil på landsväg. Blev mycket långkörning med den. Jag kom över 140 mil per tank.

    Har nu köpt en Toyota Yaris, 2021:a. Det är en vanlig bensinhybrid. Viktmässigt ligger den på ungefär samma som min gamla BMW, men den drar drygt 0,6 liter/mil på landsväg. 14 års skillnad på dem två bilarna. Glad

    BMW:n hade dock andra nackdelar eftersom den var svindyr att äga i övrigt med försäkring, service och reparationer som kostade skjortan. Det var bara bränsleekonomiskt den var en drömbil. Glad Är man händig och kan fixa allt med sin bil på egen hand, är nog en gammal diesel det absolut billigaste sättet att köra bil på.
    Jag har en V70 från 2010 med diesel motor ( 2.4 )  den drar bara 0.64 blandad körning.  Billig försäkring.  Enda nackdelen är skatten 4600 kr om året.


Svar på tråden Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?