Inlägg från: Anonym (Hybrid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hybrid)

Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?

Jag är ju för hybriderna. Mildhybrid (dvs där du inte laddar utifrån) är bra om man inte har laddningsmöjligheter. Mamma har en Toyota Yaris mildhybrid. 

Vi har haft två laddhybrider. KIA Optima och Skoda Superb. Båda bra på sitt vis men Superben lever upp till sitt namn. Helt grym vad gäller utrymmen, både i fram, bak och bagage. Går ca 3 mil på batteri, beroende på hur man kör så klart. 

Vad gäller GPS har de flesta moderna bilar (pratar 10 år eller yngre) både Apple Car Play och Android Auto så man behöver ingen extern GPS, inte heller navigatorsystem i bilen utan Google Maps/Waze fungerar strålande, även utomlands (gäller bara att man har surf utomlands på sin mobil). Vissa bilar kräver att telefonen är inkopplad med sladd för att det ska fungera, andra räcker det med blåtand (då är det bara första gången man behöver sladd för att para ihop bil och telefon). 

• Anonym (Hybrid)
    AndreaBD skrev 2024-06-06 09:48:43 följande:
    Jo, jag märkte också det när jag var i Norge. Där har de satsat, och gett folk så bra villkor om de köper elbilar. Det har gett resultat. 
    De har också ett betydligt bättre och mer utbyggt nätverk för laddning än Sverige. Det som jag ser är det största hindret mot elbil i Sverige är just laddningsnätverket, speciellt när man reser norrut. 
  • Anonym (Hybrid)
    Anonym (Dä ä en bil) skrev 2024-06-07 09:00:39 följande:
    Det ena påverkar ju det andra. 
    I början tror jag att Norge hade subventioner för att bygga laddare, i alla fall på mer avlägsna platser där efterfrågan ännu inte var så stor. Men när fler köpte elbil och efterfrågan ökade så blev det lönsamt att bygga laddare och behövdes inga subventioner längre. Sverige ligger som sagt efter, men ökar efterfrågan så kommer det byggas laddare. 

Tesla hade också Norge som ett testlabb mer eller mindre, och har byggt många snabbladdare. Nu när de har öppnat upp för andra märken tror jag det är god kapacitet. 
    Och efterfrågan ökar inte eftersom laddningsmöjligheterna fortfarande är förhållandevis usla utanför det egna hemmet. Jag skulle gladeligen ha en elbil men kommer att bo så jag inte kan ladda hemmavid. Alltså går elbil bort. Sen hjälper det ju inte att man:

- dragit in på miljöbilspremien
    - försämrat läget gällande prisbilden på leasingbilar så det är likvärdigt att ta en bensinbil prismässigt om nu företagspolicyn tillåter det för personalbil eller tjänstebil. 

Snart går de väl in och ökar bilskatten också eftersom de inte får ut någon bränsleskatt som man kan låtsas gå till underhållet för vägarna. 

Man har helt enkelt tagit bort incitamenten för att byta till el. Innan var det företagsbilar som gick i framkant, tre år senare kom de bilarna ut på begagnatmarknaden och till privatpersoner som bytte ut sina bilar. Det utbytet är ju fasen dött nu. Suttit och kollat lite på bilar som är 3-5 år gamla och de är ju snordyra numera. 
  • Anonym (Hybrid)
    AndreaBD skrev 2024-06-07 12:09:12 följande:

Måste man alltid ha en laddstation? Jag tänker för att det finns olika sorters hybrider (och elbilar). Kan man ladda vissa även direkt ur elkontakten t.ex. i garaget?

Jag vet att man inte behöver ladda vissa alls. Toyota verkar ha det där klassiska kombinerade. Men finns det även olika sätt att ladda?

Mildhybrider kallas de som du inte behöver ladda, tex Toyota har sådana. Laddhybrider är de som ofta kallas iV eller PHEV. Du ska inte ladda ur ett vanligt eluttag. Rena elbilar måste laddas.
Svar på tråden Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?