Inlägg från: Anonym (Kia Sportage) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kia Sportage)

Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?

Vi har precis köpt en ny Kia Sportage plug in hybrid. Vi funderade på en begagnad hybrid men det har varit så stor utveckling på batterierna så vi valde att köpa en ny med 70 km elröckvidd, ja i praktiken är det  nog runt 50 km men räcker till våra vardagliga behov.
    Men billigt var det inte, drygt 500 000 kostade den.
    Men vi tror att det blir ekonomiskt på sikt. 360 kr per år i skatt. 7 års nybilsgaranti. Mindre Bensin. Dessutom är det fantastisk teknik med backkamera och döda vinkel kamera mm .

I den prisklassen TS vill köpa tror jag en snål bensinmotor är att föredra. 

• Anonym (Kia Sportage)
    AndreaBD skrev 2024-06-05 16:03:18 följande:
    Okej, då har du kanske koll på vilka modeller som brukar vara bra? Det är en massa småfel på min gamla volvo som vi har fixat tillfälligt. Inget avgörande, stereon och att den inte visar rätt meddelanden (ett fel som en del V70 har), och så några bulor osv. Och den slukar mycket bensin och har inte dragkrok. 

Så en lite snålare bil med dragkrok skulle jag gärna ha. Man KAN naturligtvis också köpa en lite äldre bil lite billigare, men de nyare förbrukar väl mindre bensin. Om jag ska ha en med bensinmotor, så funderar jag på VW Golf kombi, Skoda Oktavia eller Toyota Auris eller Corolla (finns nog fler bra modeller). 

Du som kan bilar så bra - hur ska man tänka när det gäller GPS? Vi köpte en för många år sedan, som är hopplöst föråldrat, men i nödfall användbar. Är det vanligt att det redan finns i bilarna numera? Jag ser aldrig att någon skriver det i annonser. 

I vår nya Kia har vi ett väldigt bra  inbyggt navigationssystem, skönt att slippa den lösa GPS:en. . Man ser tydligt hur man skall köra på en stor och tydlig display och den pratar svenska också! På bilar i den prisklass du vill ha ingår nog oftast inte ett navigationsystem m GPS?

• Anonym (Kia Sportage)
    Tukt skrev 2024-06-05 16:53:46 följande:

Det man ska tänka på när man väljer drivmedel är lite hur man åker. Just en hybrid är ju en kompromiss åt båda håll. När du kör på el så släpar du på en tung fossilmotor, och när du kör på bensin eller disel så släpar du på ett tungt batteri.
    Så vinsten med en hybrid tänker jag är att man i grunden kör många korta resor på el, men har möjligheten att åka lågt också.
    Sedan är det inte så att det är smidigt och billigt att ladda för att det finns en laddstolpe. Det finns massor om och men där.

Precis, just så resonerar vi. Vi kör mycket korta sträckor inom vår kommun och då kommer vi kunna köra nästan helt på el. På långresor måste vi komplettera med bensin, men batteriet laddar också under färd av tex bromsenergi. Så för oss funkar vårKa  laddhybrid suveränt. Tekniken är också superbra. Väldigt bra bil.
  • Anonym (Kia Sportage)

Det känns väldigt bra att köra elbil också, speciell i stan.

• Anonym (Kia Sportage)
    Magnum442 skrev 2024-06-07 12:32:47 följande:
    Det brukar fungera med att ladda via vanligt eluttag, men istället för runt kanske 5-8 h, får du räkna med att det kan ta upp till ett par dygn att ladda bilen. Du behöver en speciell kabel då. Dessutom kan det finnas risk för brand om du har en gammal el-installation... du bör nog få din installation kontrollerad av något proffs på el i så fall.

Jag skrev om Toyota i ett tidigare inlägg till dig; Toyota har dels det traditionella hybriderna som du inte laddar själv. Sedan har du plugin-hybrider/laddhybrid (de flesta biltillverkare har det) vilka har ett mindre batteri som klarar några mils körning; dessa laddas via laddstolpe precis som en elbil. Det rekommenderas laddstolpe även för plugin-hybrider, även om du teoretiskt kan dra en förlängningskabel från vägguttaget (och ladda långsamt med specialkabel).

Om du ska ha en bil du laddar själv, var inte dumsnål, se till att du har en riktig laddstolpe på plats istället.
    Vi har ännu inte fått vår laddbox och laddar i det eluttag som vi har i vår carport. Det fungerar utmärkt . Men vi har ett relativt nybyggt hus med modern el.
    Om man har ett äldre hus kanske det inte ens går att installera laddboxen utan att göra större åtgärder på elen.
Svar på tråden Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?