Anonym (Hybrid) skrev 2024-06-07 11:02:43 följande:
Och efterfrågan ökar inte eftersom laddningsmöjligheterna fortfarande är förhållandevis usla utanför det egna hemmet. Jag skulle gladeligen ha en elbil men kommer att bo så jag inte kan ladda hemmavid. Alltså går elbil bort. Sen hjälper det ju inte att man:
- dragit in på miljöbilspremien
- försämrat läget gällande prisbilden på leasingbilar så det är likvärdigt att ta en bensinbil prismässigt om nu företagspolicyn tillåter det för personalbil eller tjänstebil.
Snart går de väl in och ökar bilskatten också eftersom de inte får ut någon bränsleskatt som man kan låtsas gå till underhållet för vägarna.
Man har helt enkelt tagit bort incitamenten för att byta till el. Innan var det företagsbilar som gick i framkant, tre år senare kom de bilarna ut på begagnatmarknaden och till privatpersoner som bytte ut sina bilar. Det utbytet är ju fasen dött nu. Suttit och kollat lite på bilar som är 3-5 år gamla och de är ju snordyra numera.
Fler elbilar skapar efterfrågan (och ekonomi) för fler laddare, och ett bättre utbyggt laddnät skapar efterfrågan på elbilar.
Men svenska staten kunde göra mer, det håller jag med om.