Inlägg från: Anonym (Dä ä en bil) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dä ä en bil)

    Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?

    Vi hade en Toyota Prius från 2011 tidigare, den rullar fortfarande inom familjen och batteriet fungerar som det ska så vitt jag vet. Det var en traditionell hybrid som man _inte_ laddar.

    Nu har vi en Tesla från 2018. Alltså ren elbil. Om batterierna har blivit sämre så är det så lite att det inte är märkbart. Jag vet inte var folk har fått ifrån att batterierna blir helt värdelösa på 8 år. Möjligen på de allra första elbilarna från tidigt 2000-tal. 

  • Anonym (Dä ä en bil)

    Vill ni kunna dra så är det viktigt att kolla hur mycket hybridbilar får dra. Det var en nackdel med Toyota Prius, i alla fall så gammal modell som vår. Det var tillåtet att montera drag, men maxvikt var så låg att det i princip blev släpet och två bomullstussar. 

  • Anonym (Dä ä en bil)
    Rataxes skrev 2024-06-05 21:13:25 följande:
    Ser fram mot inflationen 2028... 
    Man behöver inte se längre än till Norge. Där är nu 9 av 10 nya bilar som säljs rena elbilar, och man räknar med att det redan i år kommer finnas lika många, eller kanske något fler, elbilar än fossilbilar på gatorna. 
    Försäljning av drivstoff minskar i samma takt.
    Sverige ligger efter, men borde ha minst lika bra förutsättningar att ställa om till elbilar. Då kan bensinen kosta vad den vill i framtiden utan att ekonomin påverkas nämnvärt. 
  • Anonym (Dä ä en bil)
    Anonym (Hybrid) skrev 2024-06-06 10:44:18 följande:
    De har också ett betydligt bättre och mer utbyggt nätverk för laddning än Sverige. Det som jag ser är det största hindret mot elbil i Sverige är just laddningsnätverket, speciellt när man reser norrut. 
    Det ena påverkar ju det andra. 
    I början tror jag att Norge hade subventioner för att bygga laddare, i alla fall på mer avlägsna platser där efterfrågan ännu inte var så stor. Men när fler köpte elbil och efterfrågan ökade så blev det lönsamt att bygga laddare och behövdes inga subventioner längre. Sverige ligger som sagt efter, men ökar efterfrågan så kommer det byggas laddare. 

    Tesla hade också Norge som ett testlabb mer eller mindre, och har byggt många snabbladdare. Nu när de har öppnat upp för andra märken tror jag det är god kapacitet. 
  • Anonym (Dä ä en bil)

    En riktig hemmaladdare kostar ingen förmögenhet att få installerad, i sammanhanget. Vanlig stickpropp kan man ladda med i nödfall, men det kan vara brandfarligt som någon skrev. 

  • Anonym (Dä ä en bil)
    Anonym (Hybrid) skrev 2024-06-07 11:02:43 följande:
    Och efterfrågan ökar inte eftersom laddningsmöjligheterna fortfarande är förhållandevis usla utanför det egna hemmet. Jag skulle gladeligen ha en elbil men kommer att bo så jag inte kan ladda hemmavid. Alltså går elbil bort. Sen hjälper det ju inte att man:

    - dragit in på miljöbilspremien
    - försämrat läget gällande prisbilden på leasingbilar så det är likvärdigt att ta en bensinbil prismässigt om nu företagspolicyn tillåter det för personalbil eller tjänstebil. 

    Snart går de väl in och ökar bilskatten också eftersom de inte får ut någon bränsleskatt som man kan låtsas gå till underhållet för vägarna. 

    Man har helt enkelt tagit bort incitamenten för att byta till el. Innan var det företagsbilar som gick i framkant, tre år senare kom de bilarna ut på begagnatmarknaden och till privatpersoner som bytte ut sina bilar. Det utbytet är ju fasen dött nu. Suttit och kollat lite på bilar som är 3-5 år gamla och de är ju snordyra numera. 
    Fler elbilar skapar efterfrågan (och ekonomi) för fler laddare, och ett bättre utbyggt laddnät skapar efterfrågan på elbilar. 
    Men svenska staten kunde göra mer, det håller jag med om. 
Svar på tråden Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?