Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?
Jag håller på att fundera på att köpa en nyare bil. Har en Volvo V70 från 2006. Vi skulle vilja ha något snålare, volvon slukar så mycket bensin. Och med dragkrok. Helst också en kombi, men kan vara lite mindre. Vi renoverar en del själva, men med dragkrok skulle man kanske kunna köpa en kärra. Hade tänkt mig en kostar någonstans mellan 100.000 och 200.000.
Sedan är stora frågan - kan man kanske köpa en hybrid? Har sett att en del hybrider går inte på el utan naturgas, och det verkar vara problem med dem. Folk gör sig av med dem. Uppenbarligen läcker tanken hos en del, efter ett antal år. Sedan såg jag några begagnade Toyota - och jag gillar märket - som var hybrider med el alltså, och nyligen även en Volvo V60 som "bara" skulle kosta 160.000. MEN... 10 år gammal, hur ser det då ut med batteriet för el? Läste att de håller 12 år och att de redan efter 8 bara har 50 % kapacitet kvar. Och att byta den kostar skjortan.
Jag skulle gärna höra av andra som har funderat i de banorna och vad ni har kommt fram till. För tillfället är jag - igen - inne på en snål bensinare, kanske en VW Golf kombi. Och jag tänkte kolla mer hur det är med el-batterierna på Toyota-hybrider.