Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

    Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?

    Jag håller på att fundera på att köpa en nyare bil. Har en Volvo V70 från 2006. Vi skulle vilja ha något snålare, volvon slukar så mycket bensin. Och med dragkrok. Helst också en kombi, men kan vara lite mindre. Vi renoverar en del själva, men med dragkrok skulle man kanske kunna köpa en kärra. Hade tänkt mig en kostar någonstans mellan 100.000 och 200.000. 

    Sedan är stora frågan - kan man kanske köpa en hybrid? Har sett att en del hybrider går inte på el utan naturgas, och det verkar vara problem med dem. Folk gör sig av med dem. Uppenbarligen läcker tanken hos en del, efter ett antal år. Sedan såg jag några begagnade Toyota - och jag gillar märket - som var hybrider med el alltså, och nyligen även en Volvo V60 som "bara" skulle kosta 160.000. MEN... 10 år gammal, hur ser det då ut med batteriet för el? Läste att de håller 12 år och att de redan efter 8 bara har 50 % kapacitet kvar. Och att byta den kostar skjortan. 

    Jag skulle gärna höra av andra som har funderat i de banorna och vad ni har kommt fram till. För tillfället är jag - igen  - inne på en snål bensinare, kanske en VW Golf kombi. Och jag tänkte kolla mer hur det är med el-batterierna på Toyota-hybrider. 

  • Svar på tråden Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?
  • AndreaBD
    Anonym (T) skrev 2024-06-05 11:48:06 följande:

    Ägde nyligen en hybrid (el) själv, ca 7 år gammal. Bytte till en Golf kombi.
    Hybriden fungerade absolut utan problem fortfarande bytte endast in den pga jag haft den så länge och ville ha något nytt.
    Valet föll på en bensinare pga priserna på de hybrider jag kan tänka mig är så otroligt dyra I nypris och jag vågar faktiskt inte köpa en begagnad (än) när man inte vet hur länge batterierna kommer att hålla. 


    Så du sålde den för att det är risk att batterierna kommer att bli sämre. Vad var det för märke då? Det verkar som om det kan vara väldigt olika. Toyota "skryter" om att det aldrig blir såna problem med deras, men de vill förstås inte heller ge mer än 5 års garanti på el-batteriet. Det kan förlängas med service, men jag har ju kollat bland såna som är 6 - 10 år gamla , och där har man i regel ingen garanti. Vissa ger väl 8 år. 

    Först var det diesel-bilar som folk gjorde sig av med - min man vill inte att vi köper en sån, han räknar med att det kan bli förbud snart. 
  • AndreaBD

    En intressant fråga vore också: Om man nu skulle köpa en begagnad Toyota hybrid, och om el-batteriet då lägger av när den blir äldre - kan man då fortsätta att åka med endast bensin? Dvs. att man inte är tvungen att byta ut den? 

  • AndreaBD
    Anonym (Y) skrev 2024-06-05 13:18:23 följande:

    Hybrid


    Jaha, och varför?  Jag vill inte köpa en ny, och är rädd för att batteriet kan vara dålig i en gammal.  Det verkar också vara en större skatteskillnad nu, vilket kan tala för elbil/hybrid.
  • AndreaBD
    Anonym (Kia Sportage) skrev 2024-06-05 14:14:13 följande:

    Vi har precis köpt en ny Kia Sportage plug in hybrid. Vi funderade på en begagnad hybrid men det har varit så stor utveckling på batterierna så vi valde att köpa en ny med 70 km elröckvidd, ja i praktiken är det  nog runt 50 km men räcker till våra vardagliga behov.
    Men billigt var det inte, drygt 500 000 kostade den.
    Men vi tror att det blir ekonomiskt på sikt. 360 kr per år i skatt. 7 års nybilsgaranti. Mindre Bensin. Dessutom är det fantastisk teknik med backkamera och döda vinkel kamera mm .

    I den prisklassen TS vill köpa tror jag en snål bensinmotor är att föredra. 


     


    Hm.... jag har aldrig köpt ny bil. Jag tycker att man förlorar så mycket i värde de första åren. Vi åker inte så mycket heller. Mest korta sträckor. Ofta storhandlande och det har varit en del byggmaterial också. Därför vill jag ha dragkrok. 

    Har någon koll på hur stor skillnad det blir i skatt? Det ska ju bli mer skatt på bensinbilar i år, eller var det nästa år......
  • AndreaBD
    Anonym (Mannen) skrev 2024-06-05 14:43:04 följande:

    Vad du ska köpa beror på hur du kör.


    Mycket landsväg och motorväg: Köp en diesel.


    Mycket stadskörning och du inte kan ladda hemma: Köp en bensinare.


    Mycket stadskörning och du kan ladda hemma: köp en laddhybrid.


    Bilar som kan köras på naturgas ska du inte köpa. Tankarna läcker förr eller senare och går inte igenom besiktningen. Dyrt att reparera.


    Jag har också hört detta om naturgas. Vi kör väl en blandning av motorväg och stad, och vi har möjlighet att ladda. Men det kostar ju också att skaffa en sån där laddstation?

    Dessutom finns det så många olika sorter. Toyota gör reklam med att man inte behöver ladda deras hybrider. Uppenbarligen laddas el-batteriet upp under körning med bensin och sedan kan man använda el en stund. Och jag vet inte om den varianten är bra eller dålig. 
  • AndreaBD
    Rataxes skrev 2024-06-05 15:15:29 följande:

    Förbud lär det knappast bli, HVO100 finns ju som godhetsalternativ när det gäller dieselbilar.


    Jag har räknat på vad totalkostnaden skulle bli för en ny bränslesnål bil eller elbil  skulle bli. Slutsatsen blir alltid att det är billigare att fortsätta köra de gamla. Men jag är väl ett undantag, har 8 bilar just nu, ingen har kostat mer än 50 000 i inköp, de flesta är skattebefriade och är extremt billiga att försäkra, jag gör all service och eventuella reparationer själv. Jag har snarare värdeökning än värdeminskning på alla bilarna. Men det är väl få förunnat att kunna leva på det viset...


    Okej, då har du kanske koll på vilka modeller som brukar vara bra? Det är en massa småfel på min gamla volvo som vi har fixat tillfälligt. Inget avgörande, stereon och att den inte visar rätt meddelanden (ett fel som en del V70 har), och så några bulor osv. Och den slukar mycket bensin och har inte dragkrok. 

    Så en lite snålare bil med dragkrok skulle jag gärna ha. Man KAN naturligtvis också köpa en lite äldre bil lite billigare, men de nyare förbrukar väl mindre bensin. Om jag ska ha en med bensinmotor, så funderar jag på VW Golf kombi, Skoda Oktavia eller Toyota Auris eller Corolla (finns nog fler bra modeller). 

    Du som kan bilar så bra - hur ska man tänka när det gäller GPS? Vi köpte en för många år sedan, som är hopplöst föråldrat, men i nödfall användbar. Är det vanligt att det redan finns i bilarna numera? Jag ser aldrig att någon skriver det i annonser. 
  • AndreaBD
    Magnum442 skrev 2024-06-05 15:38:45 följande:
    Det du beskriver är en traditionell hybrid, där man inte själv kan ladda utan batteriet laddas enbart antingen när du motorbromsar eller av bensinmotorn. Toyota har haft den tekniken i väldigt många år, sedan 90-talet... de har bra teknik för detta. Om du har svårt att ladda hemma, kan det vara ett bra alternativ. Jag har själv en sådan, eftersom jag inte har möjlighet att ladda hemma.

    Sedan har du det som kallas plugin-hybrider. De har lite större batterier och en laddning räcker ofta till att köra upp emot 50-70 km eller så, lite beroende på fabrikat och modell. De kan vara bra om du har möjlighet att ladda hemma och är ju nästan som en ren elbil om du inte ska köra så långa sträckor, fast du har även möjligheten att köra med bensin med dessa... de gör den största valfriheten.

    Saknar du ekonomi för att köpa en nyare bil, tycker jag att du ska titta på en traditionell bensinare istället.
    Som sagt, att ladda är inte problemet. Men jag vet inte om jag vågar köpa en begagnad äldre hybrid.  Om elbatteriet kan lägga av helt , så är det ju en risk. 
  • AndreaBD
    Anonym (alltrack) skrev 2024-06-05 15:59:35 följande:

    Vi har en Golf Alltrack 2013 2.0 tdi (diesel. Drar cirka 0,59! Stor och rymlig och superskön att köra. 


    Okej.... är det nån skillnad mellan Alltrack och sportscombi`?
  • AndreaBD
    Anonym (Dä ä en bil) skrev 2024-06-05 16:39:34 följande:

    Vill ni kunna dra så är det viktigt att kolla hur mycket hybridbilar får dra. Det var en nackdel med Toyota Prius, i alla fall så gammal modell som vår. Det var tillåtet att montera drag, men maxvikt var så låg att det i princip blev släpet och två bomullstussar. 


    Tack för tipset. Det kan ju vara viktigt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Kia Sportage) skrev 2024-06-05 16:28:22 följande:

     I vår nya Kia har vi ett väldigt bra  inbyggt navigationssystem, skönt att slippa den lösa GPS:en. . Man ser tydligt hur man skall köra på en stor och tydlig display och den pratar svenska också! På bilar i den prisklass du vill ha ingår nog oftast inte ett navigationsystem m GPS?


    Jag förstår att det kanske inte finns, men jag frågade för säkerhets skull. ;) 
    Kan ju hända att det skiljer sig lite också mellan olika märken. 
  • AndreaBD
    Tukt skrev 2024-06-05 16:53:46 följande:

    Det man ska tänka på när man väljer drivmedel är lite hur man åker. Just en hybrid är ju en kompromiss åt båda håll. När du kör på el så släpar du på en tung fossilmotor, och när du kör på bensin eller disel så släpar du på ett tungt batteri.
    Så vinsten med en hybrid tänker jag är att man i grunden kör många korta resor på el, men har möjligheten att åka lågt också.
    Sedan är det inte så att det är smidigt och billigt att ladda för att det finns en laddstolpe. Det finns massor om och men där.


    Jo, det låter rimligt. 
  • AndreaBD
    Rataxes skrev 2024-06-05 17:03:59 följande:
    Nja, jag är biased åt stora bilar med V8... de nyare bilar som folk har minst problem med är väl Toyota, Subaru och Lexus. De flesta nyare bilar har väl inbyggd GPS, jag är ju allergisk mot pekskärmar, displayer och menyer i bilar. För mig duger GPS i mobilen.
    Hm... jag gillar Toyota generellt, men har aldrig kört en. Tycker bara att de är snygga. 
  • AndreaBD
    Mickezzz skrev 2024-06-05 18:20:39 följande:

    Enligt parisavtalet kommer bensinen kosta 35-40kr litern 2027.

    hade inte köpt en fossilbil idag över 50-60 tusen.


    Om tre år....Ja, du har rätt där. Det är ju också tal om att bilskatten kommer att vara jättedyr. Men jag letar efter något enkelt sätt att kunna jämföra kostnader där, utan att behöva sätta mig in i avtalet i detalj. 
  • AndreaBD
    Anonym (Hybrid) skrev 2024-06-05 20:11:55 följande:

    Jag är ju för hybriderna. Mildhybrid (dvs där du inte laddar utifrån) är bra om man inte har laddningsmöjligheter. Mamma har en Toyota Yaris mildhybrid. 

    Vi har haft två laddhybrider. KIA Optima och Skoda Superb. Båda bra på sitt vis men Superben lever upp till sitt namn. Helt grym vad gäller utrymmen, både i fram, bak och bagage. Går ca 3 mil på batteri, beroende på hur man kör så klart. 

    Vad gäller GPS har de flesta moderna bilar (pratar 10 år eller yngre) både Apple Car Play och Android Auto så man behöver ingen extern GPS, inte heller navigatorsystem i bilen utan Google Maps/Waze fungerar strålande, även utomlands (gäller bara att man har surf utomlands på sin mobil). Vissa bilar kräver att telefonen är inkopplad med sladd för att det ska fungera, andra räcker det med blåtand (då är det bara första gången man behöver sladd för att para ihop bil och telefon). 


    Tack, det var bra att veta.
  • AndreaBD
    Anonym (Dä ä en bil) skrev 2024-06-05 21:40:30 följande:
    Man behöver inte se längre än till Norge. Där är nu 9 av 10 nya bilar som säljs rena elbilar, och man räknar med att det redan i år kommer finnas lika många, eller kanske något fler, elbilar än fossilbilar på gatorna. 
    Försäljning av drivstoff minskar i samma takt.
    Sverige ligger efter, men borde ha minst lika bra förutsättningar att ställa om till elbilar. Då kan bensinen kosta vad den vill i framtiden utan att ekonomin påverkas nämnvärt. 
    Jo, jag märkte också det när jag var i Norge. Där har de satsat, och gett folk så bra villkor om de köper elbilar. Det har gett resultat. 
  • AndreaBD
    Anonym (Räkna med bråk) skrev 2024-06-07 08:51:25 följande:

    Hur mycket kör du per år 2000 mil? Volvon drar ca 0,8 Hittar du en lika stor bil som drar 0,7 så sparat du 3600 kr
    Lika stor som drar 0,6 (svårare) så räddar du 7200 kr

    Hur många år behöver du för att investeringen ska betala sig?


    Det är också ett sätt att räckna.. hm..
  • AndreaBD

    Måste man alltid ha en laddstation? Jag tänker för att det finns olika sorters hybrider (och elbilar). Kan man ladda vissa även direkt ur elkontakten t.ex. i garaget?

    Jag vet att man inte behöver ladda vissa alls. Toyota verkar ha det där klassiska kombinerade. Men finns det även olika sätt att ladda?

  • AndreaBD
    Magnum442 skrev 2024-06-07 08:43:52 följande:
    Det finns äldre bilar som är bränslesnåla.

    Sålde nyss min gamla BMW 520 diesel från 2007. Den drog under 0,5 l/mil på landsväg. Blev mycket långkörning med den. Jag kom över 140 mil per tank.

    Har nu köpt en Toyota Yaris, 2021:a. Det är en vanlig bensinhybrid. Viktmässigt ligger den på ungefär samma som min gamla BMW, men den drar drygt 0,6 liter/mil på landsväg. 14 års skillnad på dem två bilarna. Glad

    BMW:n hade dock andra nackdelar eftersom den var svindyr att äga i övrigt med försäkring, service och reparationer som kostade skjortan. Det var bara bränsleekonomiskt den var en drömbil. Glad Är man händig och kan fixa allt med sin bil på egen hand, är nog en gammal diesel det absolut billigaste sättet att köra bil på.
    Jo, jag vet att BMW är dyr med reparationer, och har undvikit det. Många som är bilmekaniker kör dessa. ;)  
Svar på tråden Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?