• Anonym (Blir galen)

Tycker att min sambo är för hård mot vår 1,5-åring

Jag och min sambo tjafsar nästan dagligen om vår olika syn på uppfostran av vår snart 1,5-åring. Sonen är verkligen intensiv just nu och är på allt, slår på tv:n, slår på glasrutan på ett skåp, försöker ta allt möjligt som han inte får röra osv. Min sambo är lite väl aggressiv enligt mig och kan rycka honom därifrån i armen samtidigt som han skäller på honom eller slå (löst) på armen eller handen. Det är supertydligt att vår son blir ännu mer trotsig när han får såna tillsägelser men det verkar inte min sambo vilja inse. Sonen bankar ännu mer och kan gå efter sin pappa och skrika men istället för att testa en annan teknik så blir sambo argare istället? Tror nästan att vår son blir värre i det långa loppet av att redan få såna arga tillsägelser  

Enligt min sambo är jag för mesig trots att jag också säger till sonen (men utan att vara fysisk). Uppenbarligen funkar inget av våra sätt för att få honom att sluta. Någon expert som vet hur man hanterar ett litet barn som är så trotsig och kanske inte fullt ut förstår en tillsägelse? Han tycker att det är ?kul? att bli tillsagd och blir triggad att göra mer. Det funkar inte att avleda med något annat heller. 

• Svar på tråden Tycker att min sambo är för hård mot vår 1,5-åring
  • Anonym (Molly)

Säger som de flesta att det är avleda, avleda och återigen avleda som gäller.
    Minns när min 1-åring blev intresserad och nyfiken på omgivningen och ville undersöka allt, då sade jag alltid, medan jag alltid med lugn röst:
    - det är mammas duk, vi hämtar Erikas duk istället ( en sjal kanske) och så lekte vi Titt ut med duken!
    eller när hon ville banka med något hårt på bordet:
    - det blir märken på bordet, vi går till leklådan och hämtar bultbrädan! Titta, bank bank! 

Ville hon dra ut något ur ett köks skåp så fixade jag ett skåp med hennes saker som hon kunde dra ut sina saker från.
    Samma när hon ville springa runt så gick vi ut och sprang istället för inomhus eller på en mjuk gymnastikmatta.
    Så ungefär gick det till hemma hos oss.

• Anonym (Blir galen)

Tack snälla för alla bra tips på hur vi kan avleda honom och hantera honom när han vill slå på saker. Tror att det kan vara en kombination av att han vill ha uppmärksamhet (vilken som), att han gillar när det låter och är smått understimulerad. Han ska börja förskolan snart så hoppas det gör under för honom. Jag ska ta ett ordentligt snack med min sambo igen om att det han gör inte är ok. Kan märka ibland att han får lite dåligt samvete efteråt för då kan han bli jättegullig mot sonen istället. Så kaaanske att han innerst inne förstår att han måste lägga band på sig.

• Anonym (?)

Barn testar gränser. Problemet är att ungen får dubbla signaler, ok att pappan verkar lite hård men mamman verkar rätt mjäkig kan jag tycka.
    Min dotters mamma och jag var på samma linje men min sons mamma var tyvärr ett mähä som trodde man var en bra förälder om ungen fick sin vilja igenom.
    Tack och lov (tur eller inte) är de idag båda väldigt lugna och trevliga personer med stor empati.
    Är så stolt över dem!

• Anonym (123)
    Anonym (I) skrev 2024-05-23 17:05:01 följande:
    Det är enligt lag misshandel. 
    Så du har bevittnat händelsen och är polis eller jurist?
  • Anonym (I)
    Anonym (123) skrev 2024-05-23 21:04:20 följande:
    Så du har bevittnat händelsen och är polis eller jurist?
    TS skriver klart och tydligt att han SLÅR barnet. 

Så hon har ju uppenbarligen sett det med egna ögon. 
    Det är förbjudet att slå sina barn i Sverige. 
  • Anonym (?)
    Anonym (I) skrev 2024-05-23 21:16:18 följande:
    TS skriver klart och tydligt att han SLÅR barnet. 

Så hon har ju uppenbarligen sett det med egna ögon. 
    Det är förbjudet att slå sina barn i Sverige. 
    Tror du ska lugna dig när du inte har hela bilden. 
    Eftersom mamman verkar ha en helt annan uppfattning om att "slå" så kanske vi ska vänta med att döma, eller hur?
    Skulle det nu vara så att det handlar om våld som är olagligt så ska hon kontakta sociala myndigheter eller polis.
    Min uppfattning är att det är testande av gränser hos barnet vilket i så fall är både helt naturligt och sunt. Är då ännu viktigare att ni är överens.
    Man bankar inte på tv:n, man pillar inte i vägguttaget o.s.v.
    Kanske lite taskig liknelse men är lite som att uppfostra en hundvalp.

Barn ska få vara barn men måste ju också lära sig gränser.
  • Anonym (Komet)

Anmäl er genast till föräldrakurs. Det där är inte bra. Försök hitta barnvakt så att ni kan gå båda två. Då blir det lättare att diskutera sen. 

• Anonym (Kl)

Din sambo är sjuk i huvudet. Jag fattar inte hur du kan utsätta ett barn för detta. Min mamma gjorde så, tittade bara på. Det har satt sina spår. 

• Anonym (?)

Det här börjar likna häxjakt från upprörda mammor. Vi vet ju fortfarande inte hur det är i verkligheten. Är ju rätt vanligt att det överdrivs.
    Återigen - försvarar aldrig någonsin våld mot vara sig barn eller vuxna
    Men man ska nog veta och inte tro innan man dömer.

Svar på tråden Tycker att min sambo är för hård mot vår 1,5-åring