Inlägg från: Anonym (Blir galen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blir galen)

Tycker att min sambo är för hård mot vår 1,5-åring

Jag och min sambo tjafsar nästan dagligen om vår olika syn på uppfostran av vår snart 1,5-åring. Sonen är verkligen intensiv just nu och är på allt, slår på tv:n, slår på glasrutan på ett skåp, försöker ta allt möjligt som han inte får röra osv. Min sambo är lite väl aggressiv enligt mig och kan rycka honom därifrån i armen samtidigt som han skäller på honom eller slå (löst) på armen eller handen. Det är supertydligt att vår son blir ännu mer trotsig när han får såna tillsägelser men det verkar inte min sambo vilja inse. Sonen bankar ännu mer och kan gå efter sin pappa och skrika men istället för att testa en annan teknik så blir sambo argare istället? Tror nästan att vår son blir värre i det långa loppet av att redan få såna arga tillsägelser  

Enligt min sambo är jag för mesig trots att jag också säger till sonen (men utan att vara fysisk). Uppenbarligen funkar inget av våra sätt för att få honom att sluta. Någon expert som vet hur man hanterar ett litet barn som är så trotsig och kanske inte fullt ut förstår en tillsägelse? Han tycker att det är ?kul? att bli tillsagd och blir triggad att göra mer. Det funkar inte att avleda med något annat heller. 

• Svar på tråden Tycker att min sambo är för hård mot vår 1,5-åring
  • Anonym (Blir galen)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-23 14:34:56 följande:

Man uppfostrar inte ett barn i den åldern, man avleder och kan visa med mjukt kroppsspråk hur man tar i saker, t ex att klappa ett djur eller en person istället för att slå och dra, sådana saker. Pappan utsätter barnet för misshandel. Hur länge tänker du låta det fortgå?

Jag håller med om att man försöker avleda och ta undan utan att vara aggressiv på något sätt, även fast det inte känns som att det gör någon skillnad heller. 

Är det så illa att det är misshandel? Jag blir förbannad varje gång han gör såna saker och vår son måste ju undra varför jag tar honom i försvar hela tiden. Han förstår nog att pappan gör fel och därför blir extra trotsig mot honom. Blir så sjukt frustrerad att han inte inser att det blir tusen gånger värre att hålla på och bli så arg. Jag kan vara hemma med sonen en hel dag och det är rätt lugnt men så fort sambon kommer hem så blir sonen gapig och ska gå och slå på saker. Känns som att han söker sin pappas uppmärksamhet mer. 

• Anonym (Blir galen)
    Anonym skrev 2024-05-23 15:48:02 följande:

Anmäl er till en föräldrakurs.
    Ja, ni ska visa barnet hur man gör. Men man ska behålla lugnet.
    Det är ingen fajt som ska vinnas av starkast eller mest högljudd

Hur ska jag lyckas få med honom på en föräldrakurs när han anser att han gör rätt? Han har ett äldre barn från en tidigare relation så han tycker väl att han vet bäst. 

Jag kan komma med hur mycket argument om vad man ska göra och vad man inte ska göra, typ det folk har skrivit här. Men han tycker bara att folk är för mesiga och använder silkesvantar ?nuförtiden?. Ledsamt att han inte kan inse själv att det inte är rätt väg att gå för det känns som att han måste komma till insikt med det själv för att ändra sig. Han blir även lätt irriterad om vår son inte vill äta. Då är han ganska snabb med att ta upp honom ur stolen för att han ?bara larvar sig?. Blir galen på hans minimala tålamod ibland. Han är däremot väldigt snäll och rolig som pappa när sonen inte är jobbig?

• Anonym (Blir galen)

Tack snälla för alla bra tips på hur vi kan avleda honom och hantera honom när han vill slå på saker. Tror att det kan vara en kombination av att han vill ha uppmärksamhet (vilken som), att han gillar när det låter och är smått understimulerad. Han ska börja förskolan snart så hoppas det gör under för honom. Jag ska ta ett ordentligt snack med min sambo igen om att det han gör inte är ok. Kan märka ibland att han får lite dåligt samvete efteråt för då kan han bli jättegullig mot sonen istället. Så kaaanske att han innerst inne förstår att han måste lägga band på sig.

Svar på tråden Tycker att min sambo är för hård mot vår 1,5-åring