• Anonym (Blir galen)

Tycker att min sambo är för hård mot vår 1,5-åring

Jag och min sambo tjafsar nästan dagligen om vår olika syn på uppfostran av vår snart 1,5-åring. Sonen är verkligen intensiv just nu och är på allt, slår på tv:n, slår på glasrutan på ett skåp, försöker ta allt möjligt som han inte får röra osv. Min sambo är lite väl aggressiv enligt mig och kan rycka honom därifrån i armen samtidigt som han skäller på honom eller slå (löst) på armen eller handen. Det är supertydligt att vår son blir ännu mer trotsig när han får såna tillsägelser men det verkar inte min sambo vilja inse. Sonen bankar ännu mer och kan gå efter sin pappa och skrika men istället för att testa en annan teknik så blir sambo argare istället? Tror nästan att vår son blir värre i det långa loppet av att redan få såna arga tillsägelser  

Enligt min sambo är jag för mesig trots att jag också säger till sonen (men utan att vara fysisk). Uppenbarligen funkar inget av våra sätt för att få honom att sluta. Någon expert som vet hur man hanterar ett litet barn som är så trotsig och kanske inte fullt ut förstår en tillsägelse? Han tycker att det är ?kul? att bli tillsagd och blir triggad att göra mer. Det funkar inte att avleda med något annat heller. 

• Svar på tråden Tycker att min sambo är för hård mot vår 1,5-åring
  • Anonym

Anmäl er till en föräldrakurs.
    Ja, ni ska visa barnet hur man gör. Men man ska behålla lugnet.
    Det är ingen fajt som ska vinnas av starkast eller mest högljudd

• Anonym (Blir galen)
    Anonym skrev 2024-05-23 15:48:02 följande:

Anmäl er till en föräldrakurs.
    Ja, ni ska visa barnet hur man gör. Men man ska behålla lugnet.
    Det är ingen fajt som ska vinnas av starkast eller mest högljudd

Hur ska jag lyckas få med honom på en föräldrakurs när han anser att han gör rätt? Han har ett äldre barn från en tidigare relation så han tycker väl att han vet bäst. 

Jag kan komma med hur mycket argument om vad man ska göra och vad man inte ska göra, typ det folk har skrivit här. Men han tycker bara att folk är för mesiga och använder silkesvantar ?nuförtiden?. Ledsamt att han inte kan inse själv att det inte är rätt väg att gå för det känns som att han måste komma till insikt med det själv för att ändra sig. Han blir även lätt irriterad om vår son inte vill äta. Då är han ganska snabb med att ta upp honom ur stolen för att han ?bara larvar sig?. Blir galen på hans minimala tålamod ibland. Han är däremot väldigt snäll och rolig som pappa när sonen inte är jobbig?

• Anonym (Mamma)

Ledsamt att du inte inser att du måste göra mer här... Du får väl hota med att blanda in soc eller FR eller nåt om han inte fattar att han behöver ändra stil.

Hur reagerar du den dagen det trillar in en orosanmälan till soc och det kanske kommer fram att du har tillåtit honom att behandla barnet så här? Förstår du att även ditt föräldraskap kan ifrågasättas då?

• Anonym
    Anonym (Blir galen) skrev 2024-05-23 16:37:34 följande:

Hur ska jag lyckas få med honom på en föräldrakurs när han anser att han gör rätt? Han har ett äldre barn från en tidigare relation så han tycker väl att han vet bäst. 

Jag kan komma med hur mycket argument om vad man ska göra och vad man inte ska göra, typ det folk har skrivit här. Men han tycker bara att folk är för mesiga och använder silkesvantar ?nuförtiden?. Ledsamt att han inte kan inse själv att det inte är rätt väg att gå för det känns som att han måste komma till insikt med det själv för att ändra sig. Han blir även lätt irriterad om vår son inte vill äta. Då är han ganska snabb med att ta upp honom ur stolen för att han ?bara larvar sig?. Blir galen på hans minimala tålamod ibland. Han är däremot väldigt snäll och rolig som pappa när sonen inte är jobbig?

Du får sälja in kursen
    Du kan säga att eftersom ni har skilda åsikter och ni tjafsar om det så kan ju vara bra att ni går en kurs tillsammans. Då kan ni få ett underlag så ni kan diskutera bättre. Det är viktigt att vara konsekvent och bra att ha en gemensam strategi inför barnet. Säg att du vill lära dig mer och vill göra det tillsammans med honom. Att du vill bygga ett bra föräldraskap tillsammans, där ni inte bråkar så mycket
    Undvik att säga att ni ska gå kursen pga att han gör allt fel
  • Anonym (123)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-23 16:42:07 följande:

Ledsamt att du inte inser att du måste göra mer här... Du får väl hota med att blanda in soc eller FR eller nåt om han inte fattar att han behöver ändra stil.

Hur reagerar du den dagen det trillar in en orosanmälan till soc och det kanske kommer fram att du har tillåtit honom att behandla barnet så här? Förstår du att även ditt föräldraskap kan ifrågasättas då?

Soc???
    Är du helt från vettet`?
  • Anonym (I)
    Anonym (123) skrev 2024-05-23 14:55:13 följande:
    Misshandel är att ta i, men bra är det inte. 
    Min sons pappa gjorde ungefär likadant och pojken fick inga men av det.
    Din son förstår inte att pappan gör fel, han upplever det mer som en "kapplöpning". Därav beteendet när pappan kommer hem. 
    Det är enligt lag misshandel. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Blir galen) skrev 2024-05-23 16:37:34 följande:

Filma när han ger sig på barnet. Sen kan han välja, antingen föräldrakurs och ändrat beteende eller du anmäler honom för misshandel. Lätt slag med öppen hand, örfil, slita i armen etc klassificeras som ringa misshandel. Det tillsammans med aggression ger nog ett kännbart straff om du anmäler. 

Ett så litet barn fattar inga tillsägelser men tycker det är intressant att provocera fram en reaktion. Att larva sig vid måltider är också en naturlig del av utvecklingen. Skydda ditt barn. 

• Spucks

Det är självklart inte alls okej vad pappan gör!

När det gäller dig: varför blir du inte fysisk? Tillhär du de som tror att barnet alltid behöver få göra som de vill och vill man själv att de beter sig annorlunda måste man övertyga dem att vilja det, för allt annat (som tvång eller förbjud) är kränkande? Ifall det är så, håller jag med din man om att du är för mesig (han själv gör fortfarande fel, såklart).
    Ditt barn är ett småbarn, nästan en bebis fortfarande. Klart han skiter i tillsägelser och förklaringar, så vill du att han slutar med ett beteende MÅSTE du bli fysisk. Tex. genom att lyfta upp honom och bär bort honom några meter, eller genom att stoppa hans hand när han vill slå. Detta tillsammans med något tydligt verbalt som "Nej!" Förklaringar kan man visst också ge ibland, men in den åldern är syftet med förklaringar nog mer samma som syftet med prat generellt - det är bra för språkutvecklingen, anknytning osv.
    Ge honom alternativ och undvik att säga vad han INTE ska göra, utan säg vad han SKA göra istället. Det som fastnar främst (och det småbarn förstår först) är substantiv och verb, så om du säger "Nej, du, vi ska inte slå på TVn, då kan den går söndern, sånt gör vi inte!" förstår han "Slå" och "TV". Säg istället vad han kan göra med TVn, som att klappa den tex. Ge honom också alternativ om han gärna slår mot något - han kan slå på en kudde, banka på play doh, plaska i vattnet i badkaren osv.
    Om du känner att det är uppmärksamheten han får som driver honom, ger honom så lite uppmärksamhet som möjligt när han visar ett oönskat beteende (tex. inte mer än att fånga upp hans hand och ett "nej" när han slår på TVn) och desto mer uppmärksamhet för önskat beteende.
    Dessutom borde ni se till att det inte finns så många saker som han inte får röra. 

• cosinus

Man kör slut på barnet fysiskt. Det är vad man gör för att få en lugn stund inne sen.

ut på ställen som är helt riskfria, typ en skog, och låt barnet klättra, springa, pilla, kasta och göra det han vill. Njut sen av typ 45 s lugn och ro när du kommer hem :)

i den åldern har de energi i oändlighet och saknar fullkomligt förstånd och ska man kunna göra något stillsammare inne och inte behöva jaga konstant så är det med vissa barn nödvändigt att trötta ut dem innan. 

Det finns barn som gör som man säger när de är 1,5. Har haft såna också. Men det är liksom inget man kan beställa eller jobba fram i den åldern. 

• Core

Nu är det ett så litet barn att det är ett större problem, men jag har haft liknande diskussioner med frun. För att tjata och gnälla och tjata på barnen om allt gör att dom stänger av, lyssnar inte på något. Väljer man istället en råd tråd där man kräver att plocka undan och några sådana saker som man konsekvent ser till att det genomförs, sätter man en standard de håller sen.

Men dom är över 10, så det är lite annat där. Nån som är 1,5 ger man ju ptsd när man rycker och gormar

Svar på tråden Tycker att min sambo är för hård mot vår 1,5-åring