• Anonym (I)

Tycker att min sambo är för hård mot vår 1,5-åring

Det din sambo gör är misshandel. 

• Anonym (I)
    Anonym (123) skrev 2024-05-23 14:55:13 följande:
    Misshandel är att ta i, men bra är det inte. 
    Min sons pappa gjorde ungefär likadant och pojken fick inga men av det.
    Din son förstår inte att pappan gör fel, han upplever det mer som en "kapplöpning". Därav beteendet när pappan kommer hem. 
    Det är enligt lag misshandel. 
  • Anonym (I)
    Anonym (123) skrev 2024-05-23 21:04:20 följande:
    Så du har bevittnat händelsen och är polis eller jurist?
    TS skriver klart och tydligt att han SLÅR barnet. 

Så hon har ju uppenbarligen sett det med egna ögon. 
    Det är förbjudet att slå sina barn i Sverige. 
  • Anonym (I)
    Anonym (?) skrev 2024-05-23 21:24:24 följande:
    Tror du ska lugna dig när du inte har hela bilden. 
    Eftersom mamman verkar ha en helt annan uppfattning om att "slå" så kanske vi ska vänta med att döma, eller hur?
    Skulle det nu vara så att det handlar om våld som är olagligt så ska hon kontakta sociala myndigheter eller polis.
    Min uppfattning är att det är testande av gränser hos barnet vilket i så fall är både helt naturligt och sunt. Är då ännu viktigare att ni är överens.
    Man bankar inte på tv:n, man pillar inte i vägguttaget o.s.v.
    Kanske lite taskig liknelse men är lite som att uppfostra en hundvalp.

Barn ska få vara barn men måste ju också lära sig gränser.
    Slår du också dina barn så därför du tycker det är okej?

TS skriver "Min sambo är lite väl aggressiv enligt mig och kan rycka honom därifrån i armen samtidigt som han skäller på honom eller slå (löst) på armen eller handen."

• Anonym (I)
    Anonym (123) skrev 2024-05-24 05:49:13 följande:
    En liten markering, sånt kan behövas.

Läs gärna min första kommentar i tråden, det gick hur bra som helst för mitt barn trots strikta markeringar från hans pappa i småbarnsåldern. Och som jag (och flera andra) tolkar ts så är det vad det handlar om, markeringar. Och det är inte misshandel.
    Ibland behöver man markera, som t ex när det bankas på TV eller glasskåp. Det är inte varken konstigt eller fel.

Lovar dig, knatten kommer inte ha men för livet. Inte heller ha några smärtor i det du kallar för misshandel, då det är markeringar.
    Du kan förneka hur mycket du vill och såklart skriver du som du skriver för att du själv är en feg förälder som inte skyddade ditt barn när dennes pappa misshandlade hen. 

Att slå en 1,5 åring på handen är MISSHANDEL. 
    Ingen jävla markering. 

En markering är att plocka bort barnet, ta ner barnets hand lugnt och sansat samt förklara och visa hur man kan göra istället. Att SLÅ är inte en markering och barnet kommer lära sig absolut noll mer än att själv skrika, gapa och slå tillbaka!
  • Anonym (I)
    Anonym (Jisses) skrev 2024-05-23 22:30:11 följande:

Men jisses, vilken överreaktion hos alla som kommenterat här. Visst är det alltid OK att slå eller skada ett barn men...

TS skriver "Min sambo är lite väl aggressiv enligt mig och kan rycka honom därifrån i armen samtidigt som han skäller på honom eller slå (löst) på armen eller handen."

Jag tolkar det som att pappan kanske tar barnet i armen och flyttar hen från glasskåpet eller platsen/saken hen inte ska leka med. Sedan bör det givetvis följas upp med någon annan lek/distraktion någon annanstans, men man måste ju få flytta på barnet från en sak hen inte ska ha? Jag har själv vad ni säkert skulle kalla "våldsamt" tagit saker ur händerna från min snart 1,5 åring för att han inte ska ha dem. Men står han med en liten kula (som lätt kan fastna i halsen) och griper hårt så måste man ibland ta i lite för att lirka ur den. Han skriker som en skållad gris och lägger sig på golvet och gallskriker, men hur ska man göra? Om barnet vägrar gå bort från glasskåpet, så måste man ju få bära/dra bort dem? Och daska dem lätt på fingrarna, inte så de får ont, men för att markera ajabaja, är det plötsligt att likställa med en anmälan till SOC? Då skulle varenda förälder som någonsin borstat bort gräs eller sand från sina barns kläder (som sitter på barnet) ligga risigt till... Jisses...

Det är en sak att bära bort sitt barn. Att ta en farlig sak ur deras händer. Det är en helt annan sak att DASKA eller SLÅ sitt barn. Hur i helvete kan man ens tycka det är okej? 

Att genföra det med att borsta bort gräs eller sand. Då förstår man inte mycket. 

Allt du rabblar upp kan man göra UTAN att varken daska eller slå sin lilla 1,5 åring. 

Helt stört beteende. Gå en föräldrakurs om du tror man behöver rycka, daska och slå sin 1,5 åring.
  • Anonym (I)
    Anonym (123) skrev 2024-05-24 12:07:16 följande:
    Och bli anmäld till soc på köpet.
    Med all rätt. Borde alla bli som slår och daskar sina barn!

Sjuka människor. 
  • Anonym (I)
    Anonym (Isa) skrev 2024-05-24 14:26:43 följande:
    Alla vi som daskar ungarna på deras gulliga små rumpor också när vi byter blöja, borde vi också bli soc-anmälda?
    Ja!

Man daskar inte sina barn. 
  • Anonym (I)
    Anonym (I) skrev 2024-05-24 15:01:47 följande:
    Ja!

Man daskar inte sina barn. 
    Och nu gör ju inte TS man det som någon gullig grej utan för att han är arg på barnet. 
  • Anonym (I)
    Anonym (123) skrev 2024-05-24 12:07:16 följande:
    Och bli anmäld till soc på köpet.
    Man blir socanmälad för att någon känner oro och för att få hjälp. 

Är man orolig för att bli socanmälad gör man förmodligen något fel mot sina barn!
Svar på tråden Tycker att min sambo är för hård mot vår 1,5-åring