• Anonym (Mam)

Vems fel att han inte kom?

Hade ett viktigt möte gällande tonåringens skolgång. Jag hoppades att pappan inte skulle komma, för han skulle inte göra något bättre. Han kom inte och först efteråt fick jag veta att skolan endast informerat mig om tiden. Nu är han vansinnig på mig över att jag inte informerade. Jag tycker det var skolan som brast och kunde omöjligt veta att han inte vetat om den.

• Svar på tråden Vems fel att han inte kom?
  • Anonym (Li)
    Anonym (Förälder) skrev 2024-05-23 10:13:10 följande:
    Ja det är både dumt och oprofessionellt. Skicka information skriftligt till båda vårdnadshavarna, hur svårt kan det vara? Och vadå inte finns i portalen, skicka brev hem då. Ibland undrar man vad ni sysslar med i flera år på er utbildning när ni så totalt saknar normal grundläggande kunskap om hur man agerar och kommunicerar på en arbetsplats inom vilken verksamhet som helst.
    Det är inte självklart att veta om det finns en eller två vårdnadshavare, vad de heter eller vad de har för adress om de inte reggar sig. Skicka brev med kallelser undviker vi dessutom, för lovar att vi skulle sitta i tomma mötesrum och vänta många gånger om då. Det händer ofta även om vi ringer upp och bokar möte att föräldrar skiter i att dyka upp, men chansen är iaf betydligt större.

Föräldrar som visar intresse i barnets skolgång blir givetvis kontaktade.  
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Mam) skrev 2024-05-23 09:00:31 följande:
    Det gör jag hela tiden, men hon klarar det ändå inte. Hon har aspergers, det kanske spelar in där. Hon står definitivt upp för sig själv i andra situationer, men mot honom vågar hon inte. Jag skulle kunna säga det åt henne, men då måste hon ju också kunna stå för det, så det inte ser ut som det är jag som trycker på.
    Diagnoser kan spela in, men hon behöver absolut inte ta kontakten med pappan kring detta, det kan du göra. Jag skulle starkt rekommendera det med alla aspekter som kommit fram. Du får vara den starka vuxna här. Han får tro vad han vill, du behöver bara tala om för honom att hon tyvärr inte vill besöka honom just den veckan och att ni självklart måste respektera hennes önskan.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Li) skrev 2024-05-23 10:28:40 följande:
    Det är inte självklart att veta om det finns en eller två vårdnadshavare, vad de heter eller vad de har för adress om de inte reggar sig. Skicka brev med kallelser undviker vi dessutom, för lovar att vi skulle sitta i tomma mötesrum och vänta många gånger om då. Det händer ofta även om vi ringer upp och bokar möte att föräldrar skiter i att dyka upp, men chansen är iaf betydligt större.

Föräldrar som visar intresse i barnets skolgång blir givetvis kontaktade.  
    Det ska finnas i ert system och om det inte finns så är det självklart inte ert fel utan då får respektive förälder kontakta er och säga till, men det ligger aldrig på den andra vh och ni kan aldrig rycka på axlarna och säga att ni "förutsätter nog att denne informerar vidare", för det är bara en väldigt lat och oengagerad inställning. Vet man att det finns skilda vh så SKA skolan informera båda enskilt.
  • Tow2Mater
    Reclaimyourself skrev 2024-05-23 05:41:05 följande:
    Är du igång nu igen?!  :(
    Du undrar inte över vad TS som redan verkar så fast i sin övertygelse vill med att veta hur många som håller med henne och inte? Det verkar ju inte direkt vara goda råd hon är ute efter?
  • Anonym (X)
    Tow2Mater skrev 2024-05-23 11:34:42 följande:
    Du undrar inte över vad TS som redan verkar så fast i sin övertygelse vill med att veta hur många som håller med henne och inte? Det verkar ju inte direkt vara goda råd hon är ute efter?
    Vad var ditt goda råd? Jag missade det.
  • Anonym (Sweden)

Ja, det är skolans fel. Du har inte ett ansvar i detta.

• Anonym (JB)
    Anonym (Mam) skrev 2024-05-22 21:20:24 följande:
    Hon har bara gått där några månader, men de har så vitt jag vet hört av sig till båda tidigare.
    Helt och hållet skolans fel, han får skälla på dem istället. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Mam) skrev 2024-05-22 22:12:27 följande:
    Jag är allt annat än en usel förälder. Han har misshandlat mig i många år och jag kämpar som fan för att få tillbaka mitt liv. Jag pratar om jag måste, i det här fallet utgick jag ifrån att han var informerad. Mitt barn har haft ångestproblematik i hela sitt liv och jag har slagits för henne i alla år, medan han är av attityden att hon ska skärpa sig. Mina barn kommer alltid först och det var för hennes bästa jag hoppades att han inte skulle gå.
    Mitt ex har mest använt psykisk misshandel mot mig men även fysiskt våld. Som tur är är han bättre pappa än pojkvän. Jag tycker det är piss att behöva ha kontakt med honom. Men jag måste samarbeta och kommunicera med honom för barnens skull. Barnen går före mina känslor här
  • Anonym (S)
    Reclaimyourself skrev 2024-05-23 05:44:20 följande:
    Om du tänker till lite så kanske du kommer på varför hon går i terapi pga honom, varför hon anser honom dålig för barnet och att skolan inte informerar honom är säkert för att de inte heller vill ha honom där! Låter som en farlig psykopat!
    Om han är så skadlig för barnet. Har TS tagit detta med sovialen, familjerätten och socialen? Vad gör hon för att skydda sin dotter? Att själv gå i terapi, ha dålig kommunikation med pappan och hoppas att han inte dyker upp på ett möte och pappan fortfarande har vårdnaden fastän han är skadlig. Det rimmar dåligt i mina öron. 
  • nihka

Det är pappans ansvar att informera skolan om att han vill bli kontaktad. Skolan kan inte hålla ordning på vem som har skiljt sig eller separerat utan man får lämna sina kontaktuppgifter och sedan själv hålla dem uppdaterade.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Godmorgon)
    Anonym (S) skrev 2024-05-23 19:39:46 följande:
    Om han är så skadlig för barnet. Har TS tagit detta med sovialen, familjerätten och socialen? Vad gör hon för att skydda sin dotter? Att själv gå i terapi, ha dålig kommunikation med pappan och hoppas att han inte dyker upp på ett möte och pappan fortfarande har vårdnaden fastän han är skadlig. Det rimmar dåligt i mina öron. 

Min gissning är att mamman också har asberger då det är rejält ärftligt med npf. Hon har inget att gå på för att få ut pappan ur bilden(han kan också ha problem såklart). Om TS hade något riktigt att gå på så hade hon använt detta mot pappan omgående. Det pyser i hela tråden om hennes ogillande gentemot honom.

Dottern snappar upp mammans ogillande gentemot pappan och säger att hon inte vill vara hos honom för att hon vet att mamman inte vill det. Troligen sitter dottern i en jättetråkig sits eftersom dom vuxna inte klarar av att vara vuxna.

• Anonym (Sweden)
    Anonym (Godmorgon) skrev 2024-05-23 19:50:01 följande:

Min gissning är att mamman också har asberger då det är rejält ärftligt med npf. Hon har inget att gå på för att få ut pappan ur bilden(han kan också ha problem såklart). Om TS hade något riktigt att gå på så hade hon använt detta mot pappan omgående. Det pyser i hela tråden om hennes ogillande gentemot honom.

Dottern snappar upp mammans ogillande gentemot pappan och säger att hon inte vill vara hos honom för att hon vet att mamman inte vill det. Troligen sitter dottern i en jättetråkig sits eftersom dom vuxna inte klarar av att vara vuxna.

Knäppgök.
  • Anonym (Godmorgon)
    Anonym (Sweden) skrev 2024-05-23 21:26:46 följande:
    Knäppgök.
    Det är inte alls omöjligt att det är så
Svar på tråden Vems fel att han inte kom?