Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Vems fel att han inte kom?

Anonym (Li) skrev 2024-05-22 21:45:24 följande:

Jag är gymnasielärare och får ibland i uppdrag att kalla vårdnadshavare till möten. För det första är det en av typ 10 000 arbetsuppgifter en lärare har och inten en vi har direkt utbildning för (jag är en duktig lärare och duktig pä elevkontakter, föräldrarelationerna är inte min favorit). I maj är det ofta allmänt galet. Föräldrar är ofta svåra att få tag i och många vill inte komma. Så absolut, jag brukar ofta vara nöjd om jag får tag i den ena och förutsätter nog där att denne informerar vidare om det är aktuellt att båda vill komma. Det kanske är dumt. Ibland frågar jag eleven vem hen önskar att jag ringer, beror på situationen. Har båda vårdnadshavarna konto i vår lärplattform kontaktar jag oftast båda däremot. 

Ja det är dumt. Du kan inte anta att ena VH ska sköta ditt jobb. Skärp dig.
  • Anonym (Lärare)

Skolan har skyldighet att kalla båda vh och om de är separerade, vilket man antingen redan vet genom att ha informerats eller ser i systemet, så ska båda få varsin kallelse. Ts är inte morsa åt sitt ex, han är en vuxen man som får ta eget ansvar. Om han inte har kallats är det skolan som brustit och han bör kontakta dem och påpeka det.

Personer som inte längre är ett par kan gott och väl prata med varandra, påminna om mötestider mm, men det förutsätter att man står på god fot med varandra, och så är det inte i ts fall som vi nog alla kan förstå. Det är alltså ingen skyldighet utan en vänlighet mellan personer som samarbetar, annars får var och en sköta sin del. Att detta samarbete inte fungerar är sannolikt pappans ansvar till största delen och då kan han inte förvänta sig att ts ska curla honom heller.

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Mam) skrev 2024-05-23 08:25:02 följande:
    Han är inte världens bästa förälder i barnets ögon, hon vill inte bo hos honom, men vågar inte vägra för hon är rädd att göra honom ledsen.

Det handlar inte om bitterhet, det handlar om överlevand. Jag har aldrig förvägrat honom att vara där, jag påminde bara inte och hoppades att han inte skulle dyka upp. Jag visste inte att han inte informerats alls.
    Du måste stötta henne i att säga nej. Jag vill inte måla fan på väggen men hon vänjer sig vid att godta destruktiva beteenden på det här sättet och riskerar att hamna i riktigt osunda relationer som vuxen. Lär henne att istället stå upp för sig själv. Om hon inte vill träffa pappan så måste du säga att det är helt ok och att du stöttar henne och hjälper henne med detta. Du skulle behöva lära henne att man inte kan vara med någon för att inte såra dem utan att hon måste sätta sina känslor först. Du måste vara stark och stå upp för hennes rättigheter här!

Och vad är det värsta som kan hända? Ingenting. Han har inget att komma med. Ja, han kan bli sur, arg eller ledsen. So what? Han kan inte göra något åt detta, varken praktiskt eller via myndigheter eller tingsrätt. Dottern är gammal nog att i lagens ögon få säga nej till umgänge och han kommer ingenvart med protester. Så är det bara.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Mam) skrev 2024-05-23 09:00:31 följande:
    Det gör jag hela tiden, men hon klarar det ändå inte. Hon har aspergers, det kanske spelar in där. Hon står definitivt upp för sig själv i andra situationer, men mot honom vågar hon inte. Jag skulle kunna säga det åt henne, men då måste hon ju också kunna stå för det, så det inte ser ut som det är jag som trycker på.
    Diagnoser kan spela in, men hon behöver absolut inte ta kontakten med pappan kring detta, det kan du göra. Jag skulle starkt rekommendera det med alla aspekter som kommit fram. Du får vara den starka vuxna här. Han får tro vad han vill, du behöver bara tala om för honom att hon tyvärr inte vill besöka honom just den veckan och att ni självklart måste respektera hennes önskan.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Li) skrev 2024-05-23 10:28:40 följande:
    Det är inte självklart att veta om det finns en eller två vårdnadshavare, vad de heter eller vad de har för adress om de inte reggar sig. Skicka brev med kallelser undviker vi dessutom, för lovar att vi skulle sitta i tomma mötesrum och vänta många gånger om då. Det händer ofta även om vi ringer upp och bokar möte att föräldrar skiter i att dyka upp, men chansen är iaf betydligt större.

Föräldrar som visar intresse i barnets skolgång blir givetvis kontaktade.  
    Det ska finnas i ert system och om det inte finns så är det självklart inte ert fel utan då får respektive förälder kontakta er och säga till, men det ligger aldrig på den andra vh och ni kan aldrig rycka på axlarna och säga att ni "förutsätter nog att denne informerar vidare", för det är bara en väldigt lat och oengagerad inställning. Vet man att det finns skilda vh så SKA skolan informera båda enskilt.
Svar på tråden Vems fel att han inte kom?