Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Vems fel att han inte kom?

Anonym (Li) skrev 2024-05-22 21:45:24 följande:

Jag är gymnasielärare och får ibland i uppdrag att kalla vårdnadshavare till möten. För det första är det en av typ 10 000 arbetsuppgifter en lärare har och inten en vi har direkt utbildning för (jag är en duktig lärare och duktig pä elevkontakter, föräldrarelationerna är inte min favorit). I maj är det ofta allmänt galet. Föräldrar är ofta svåra att få tag i och många vill inte komma. Så absolut, jag brukar ofta vara nöjd om jag får tag i den ena och förutsätter nog där att denne informerar vidare om det är aktuellt att båda vill komma. Det kanske är dumt. Ibland frågar jag eleven vem hen önskar att jag ringer, beror på situationen. Har båda vårdnadshavarna konto i vår lärplattform kontaktar jag oftast båda däremot. 

Ja det är dumt. Du kan inte anta att ena VH ska sköta ditt jobb. Skärp dig.
  • Anonym (Lärare)

Skolan har skyldighet att kalla båda vh och om de är separerade, vilket man antingen redan vet genom att ha informerats eller ser i systemet, så ska båda få varsin kallelse. Ts är inte morsa åt sitt ex, han är en vuxen man som får ta eget ansvar. Om han inte har kallats är det skolan som brustit och han bör kontakta dem och påpeka det.

Personer som inte längre är ett par kan gott och väl prata med varandra, påminna om mötestider mm, men det förutsätter att man står på god fot med varandra, och så är det inte i ts fall som vi nog alla kan förstå. Det är alltså ingen skyldighet utan en vänlighet mellan personer som samarbetar, annars får var och en sköta sin del. Att detta samarbete inte fungerar är sannolikt pappans ansvar till största delen och då kan han inte förvänta sig att ts ska curla honom heller.

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Mam) skrev 2024-05-23 08:25:02 följande: