• Anonym (Mam)

Vems fel att han inte kom?

Hade ett viktigt möte gällande tonåringens skolgång. Jag hoppades att pappan inte skulle komma, för han skulle inte göra något bättre. Han kom inte och först efteråt fick jag veta att skolan endast informerat mig om tiden. Nu är han vansinnig på mig över att jag inte informerade. Jag tycker det var skolan som brast och kunde omöjligt veta att han inte vetat om den.

• Svar på tråden Vems fel att han inte kom?
  • EpicF
    Anonym (Mam) skrev 2024-05-22 21:31:45 följande:

Det var ju inte jag som hindrade honom från att komma, jag utgick ifrån att han visste.

Du kunde faktiskt påminna honom eller nämnt mötet för honom.... 
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2024-05-22 21:38:17 följande:
    Om situationen inte alls är bra kan du göra en orosanmälan och ansöka om restriktivt umgänge. 
    Kan förstå om man har ett stolpskott till förälder men man berövar ju också barnet den andre föräldern. Är denne helt olämplig så är ju umgängesrätten förverkad.
    Hur kunde du skaffa barn med den pappan??
    Umgängesrätten? Nu har de delar vårdnad och barnen varannan vecka så något umgänge är det inte. 

Förövrigt är det inte föräldrarna som har umgängesrätt med sina barn, utan barnen som har rätt till umgänge med båda sina barn. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Mam) skrev 2024-05-22 21:47:04 följande:
    Hennes bästa hade varit att han håller sig borta.

Jag tänker inte ta ansvar i att informera honom. Jag går i terapi för att klara av att han öht finns i mitt liv, mer kontakt än den absolut nödtvungna vägrar jag.
    Så vad vill du med tråden? Tänker du i en av dina absolut nödtvungna kontakter med honom säga till honom att du tycker det var skolan som brast och det tycker minsann också 37 andra på FL, medan bara 13 tycker det var ditt fel?
  • Reclaimyourself
    Anonym (?) skrev 2024-05-22 22:01:53 följande:
    Ursäkta men , låter ju inte som ett drömscenario för ett barn med en mamma som tydligen inte vill ha med pappan att göra och själv går i terapi. Kanske handlar om mer än ett missat föräldramöte här. 
    Stackars barn!
    TS går ju i terapi pga honom!!
  • Meddelande borttaget
  • Reclaimyourself
    Anonym (S) skrev 2024-05-22 22:05:12 följande:
    Stackars barn!! Du tänker på dig själv i första hand och barnet i andra hand. Inte konstigt att ni är usla föräldrar om ni undviker att prata med varandra. Är det värt att riskera ditt barns psykiska mående? Ta ansvar och gör rätt för dig
    Om du tänker till lite så kanske du kommer på varför hon går i terapi pga honom, varför hon anser honom dålig för barnet och att skolan inte informerar honom är säkert för att de inte heller vill ha honom där! Låter som en farlig psykopat!
  • Anonym (Godmorgon)

Det är aldrig ens fel att två träter.

• Anonym (Idioter)
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-23 00:27:29 följande:
    Ja skolan skulle ha informerat. De kan ju inte ta för givet att mammor informerar och håller reda på sånt åt pappor.
    Informerar - jo. 
    Håller reda - nej. 

Jag är rätt säker att blir det en vårdnastvist så är det till TS nackdel att inte informera/undanhålla viktig information som rör barnet. Det handlar om att skicka ett mejl/sms med tid och plats. 

Man kan tycka den andra är en idiot, gå i terapi bäst man vill men det är fortfarande barnets förälder och i barnets ögon världens bästa sådan. Man får lägga sin bitterhet och sina känslor åt sidan. 

Skolan har nog med sitt. Nog tusan kan man förvänta sig att två vuxna föräldrar kan informera varandra. Annars behöver man själv vara tydlig med att man vill ha separat kallelse. 

TS har ingen rätt att avgöra om pappan ska vara där eller inte. Det är inte hennes sak att avgöra. 
  • Anonym (Inget misstag)
    Anonym (Mam) skrev 2024-05-22 21:19:00 följande:

Vi är vårdnadshavare båda två, barnen är skrivna hos honom. 

Jag ville ju inte ha honom där, så jag tänkte definitivt inte påminna. Vi står i helt olika läger kring vad som är bäst för henne. Han är inte en snäll person.

Det är skolans ansvar att bjuda in båda vårdnadshavarna till möten som berör barn, särskilt då vårdnadshavarna är separerade.

Det blir dock inte konstruktivt att fokusera på vems fel det var, utan jag tycker dock att du kan hänvisa pappan att klaga till skolan och inte lägga mer energi på detta. För det var faktiskt rimligt att anta att han visste och helt orimligt att skolan inte kallar båda.

Du vet ju detta. Så gå ut och ta en promenad, titta lite på TV och sluta lägga tid på att älta detta med de som inte förstår. För du behöver energi till nästa grej med dina barn och deras vårdnadshavare.
  • Reclaimyourself
    Anonym (Idioter) skrev 2024-05-23 06:40:46 följande:
    Informerar - jo. 
    Håller reda - nej. 

Jag är rätt säker att blir det en vårdnastvist så är det till TS nackdel att inte informera/undanhålla viktig information som rör barnet. Det handlar om att skicka ett mejl/sms med tid och plats. 

Man kan tycka den andra är en idiot, gå i terapi bäst man vill men det är fortfarande barnets förälder och i barnets ögon världens bästa sådan. Man får lägga sin bitterhet och sina känslor åt sidan. 

Skolan har nog med sitt. Nog tusan kan man förvänta sig att två vuxna föräldrar kan informera varandra. Annars behöver man själv vara tydlig med att man vill ha separat kallelse. 

TS har ingen rätt att avgöra om pappan ska vara där eller inte. Det är inte hennes sak att avgöra. 
    Men hallå; vadå undanhålla?! Hon antog nog att skolan skulle informera honom, det är ju deras ansvar och inte hennes! Hon har inte gjort något fel alls!

Ta INTE på dig någon skuld TS! Jag förstår att pappan är farlig så som du beskriver honom. Jag kan läsa mellan raderna till skillnad från många andra här!
Svar på tråden Vems fel att han inte kom?