Inlägg från: Anonym (Inget misstag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inget misstag)

Vems fel att han inte kom?

Anonym (Mam) skrev 2024-05-22 21:19:00 följande:

Vi är vårdnadshavare båda två, barnen är skrivna hos honom. 

Jag ville ju inte ha honom där, så jag tänkte definitivt inte påminna. Vi står i helt olika läger kring vad som är bäst för henne. Han är inte en snäll person.

Det är skolans ansvar att bjuda in båda vårdnadshavarna till möten som berör barn, särskilt då vårdnadshavarna är separerade.

Det blir dock inte konstruktivt att fokusera på vems fel det var, utan jag tycker dock att du kan hänvisa pappan att klaga till skolan och inte lägga mer energi på detta. För det var faktiskt rimligt att anta att han visste och helt orimligt att skolan inte kallar båda.

Du vet ju detta. Så gå ut och ta en promenad, titta lite på TV och sluta lägga tid på att älta detta med de som inte förstår. För du behöver energi till nästa grej med dina barn och deras vårdnadshavare.
  • Anonym (Inget misstag)
    Anonym (Li) skrev 2024-05-22 21:45:24 följande:

Jag är gymnasielärare och får ibland i uppdrag att kalla vårdnadshavare till möten. För det första är det en av typ 10 000 arbetsuppgifter en lärare har och inten en vi har direkt utbildning för (jag är en duktig lärare och duktig pä elevkontakter, föräldrarelationerna är inte min favorit). I maj är det ofta allmänt galet. Föräldrar är ofta svåra att få tag i och många vill inte komma. Så absolut, jag brukar ofta vara nöjd om jag får tag i den ena och förutsätter nog där att denne informerar vidare om det är aktuellt att båda vill komma. Det kanske är dumt. Ibland frågar jag eleven vem hen önskar att jag ringer, beror på situationen. Har båda vårdnadshavarna konto i vår lärplattform kontaktar jag oftast båda däremot. 

Skolan öppnar upp för missförstånd i kallelser till möten om de inte uppmärksammar att båda vårdnadshavarna vill ha en kallelse. Och det är också i föräldrarnas ansvar att återkoppla till skolan om att de båda behöver/vill ha kallelser/informationsbrev.

Och faktiskt vara lätta att nå genom de informationskanaler som används.

För som du säger har lärarna också mycket att tänka på. 
Svar på tråden Vems fel att han inte kom?