• Anonym (Jag)

Kan man gifta sig i en sån här balklänning?

Provade dotterns balklänning som hon ska lämna tillbaka. Slitsen drog jag upp för att visa, men den syns inte så tydligt när man går. Den är mer ljusrosa än den ser ut. Satin typ. 

det är ett väldigt litet och enkelt giftermål och inget stort kyrkbröllop. Skämmer man ut sig om man skulle dyka upp såhär på en drop in i kyrkan? 🤣

• Svar på tråden Kan man gifta sig i en sån här balklänning?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-11 01:31:33 följande:
    OK. Där ser man för mycket hud under armhålorna, så du måste verkligen ha en sjal i kyrkan. Annars tycker jag att den är fin!
    Okej. Jag har dock inte dragit upp dragkedjan enda upp då jag var ensam hemma, men det gör nigningen större skillnad. Ja får bli det om jag tar denna. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-11 01:27:58 följande:

Funkar utmärkt.
    tidigare, innan den vita klänningen blev kutym så gifte man ju sig i starka färger. Folkdräkt eller en fin klänning(som sen kunde återanvändas på baler eller fester).

Ofta en svart klänning, och sedan kunde man ha olika accessoarer beroende på tillställning. Som brud täcktes den med massor av "guld"kedjor och pappersgirlander över bröstet, och så hade hon ofta en stor guldkrona som hon lånade från församlingen, samt en vit slöja under. För att kompensera för det svarta. Men idag när vi inte är SÅ fattiga längre, så skulle en svart klänning kännas konstigt. Som att man förväntade sig sorg utav äktenskapet.

En aftonklänning i en stark färg behöver inte vara fel. Men kanske inte rött, gult, orange... utan snarare något svalare. Mörkblått eller smaragdgrönt kanske. Eller silvergrått.
  • Anonym (Jag)

Vilken obehaglig bild 🤣 ser ut som att armen som fotar inte tillhör mig utan en läskig varelse. 

intressant läsning xxx

• Anonym (c)
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-11 01:31:33 följande:
    OK. Där ser man för mycket hud under armhålorna, så du måste verkligen ha en sjal i kyrkan. Annars tycker jag att den är fin!
    Nej, det måste man verkligen inte. Eller tycker du också att kvinnor ska täcka sitt hår inne i kyrkan såsom Paulus skriver i NT? Om nej, varför inte? Då inser du väl att du hycklar? 
  • Auditanne

Det är väl upp till var och en vad de tycker känns passande.

För mig är den där klänningen på tok för sexuell att kännas bekväm på ett bröllop. En bal också för den delen.

• Anonym (Jag)
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-11 01:35:55 följande:
    Ofta en svart klänning, och sedan kunde man ha olika accessoarer beroende på tillställning. Som brud täcktes den med massor av "guld"kedjor och pappersgirlander över bröstet, och så hade hon ofta en stor guldkrona som hon lånade från församlingen, samt en vit slöja under. För att kompensera för det svarta. Men idag när vi inte är SÅ fattiga längre, så skulle en svart klänning kännas konstigt. Som att man förväntade sig sorg utav äktenskapet.

En aftonklänning i en stark färg behöver inte vara fel. Men kanske inte rött, gult, orange... utan snarare något svalare. Mörkblått eller smaragdgrönt kanske. Eller silvergrått.

Är det ett intresse du har eftersom du vet så mycket? 

har vänner som skulle bli besvikna om dom såg denna tråd. Har en vän speciellt som tjatat i många år på att vi ska gifta oss och att hon vill hjälpa till/planera. 
    Minns att jag hade en slags sjal över axlarna på hennes bröllop, men visste inte då att det måste vara så. Utan att det var pga att jag avskyr att visa mig i bara armar och har alltid något över. 

• Anonym (Jag)
    Auditanne skrev 2024-05-11 01:41:59 följande:

För mig är den där klänningen på tok för sexuell att kännas bekväm på ett bröllop. En bal också för den delen.

Ja dottern tyckte att den var för lång. Slitsen var hon nog inte heller bekväm med. Det är så mkt tyg där så benen hinner inte komma ut. Iaf inte när man går. Hon provade den aldrig utan den skickades.

• Anonym (Jag)
    Auditanne skrev 2024-05-11 01:41:59 följande:

Ser att många balklänningar har en sån hög slits När man googlar. Men det är väl upp till var och en vad man tycker. 
  • Auditanne
    Anonym (Jag) skrev 2024-05-11 01:54:01 följande:
    Ser att många balklänningar har en sån hög slits När man googlar. Men det är väl upp till var och en vad man tycker. 
    Det behöver ju inte vara något fel i att se sexig ut så länge man är bekväm med att sexighet ofta drar till sig lystna blickar från män. Själv tycker jag att sånt känns lite obehagligt. Kanske är det en vanesak. 

Vad är det för färg på klänningen? Lila eller vinröd kanske? Bara av nyfikenhet. 
Svar på tråden Kan man gifta sig i en sån här balklänning?