• Anonym (Jag)

Kan man gifta sig i en sån här balklänning?

Provade dotterns balklänning som hon ska lämna tillbaka. Slitsen drog jag upp för att visa, men den syns inte så tydligt när man går. Den är mer ljusrosa än den ser ut. Satin typ. 

det är ett väldigt litet och enkelt giftermål och inget stort kyrkbröllop. Skämmer man ut sig om man skulle dyka upp såhär på en drop in i kyrkan? 🤣

• Svar på tråden Kan man gifta sig i en sån här balklänning?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-11 01:05:34 följande:
    Man kan mycket väl gifta sig i balklänning/aftonklänning. Det är till och med vanligt att man gör det, om man är lite äldre och redan har barn, eller gifter om sig, och därför inte vill leka jungfrubrud i vitt. En aftonklänning signalerar ändå att det är ett festligt tillfälle, och så kan man sätta gästernas klädkod lägre - så att damerna inte kommer i aftonklänning. Då blir man ändå finast på bröllopet.

Kul att höra! 

Förstår att du pratar generellt. I vårt fall är det tänkt att bara jag och sambon ska vara med, och barnen. 

• Anonym (c)

Hallå? Kan någon svara mig? Hur tänker ni? 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Jag) skrev 2024-05-11 01:03:59 följande:

Jaså det är så? Det visste jag inte. finns kanske att läsa om. Men oavsett hade jag tänkt att ha nåt över axlarna. 

eftersom det blev så spontant har jag inte så mkt annat att ha på mig. Men är det jättenoga med klänning och att det ska vara i ett finare material t.ex. ? Tänk om jag hade velat gifta mig i kostym? hade nån stoppar mig i dörren då? Eller jeans och tröja?  

Du blir inte stoppad i dörren så länge som du inte är direkt oanständigt klädd, och knappast ens då som Svenska kyrkan har blivit nu. Men sedan kan man ju ändå visa lite respekt för kyrkorummet, de verkligt troende i församlingen, de som arbetar i kyrkan, de gäster som faktiskt tycker att sådant är viktigt, samt traditionen. 

Jag tycker som sagt att en skimrande aftonkänning i annan färg än svart eller vit, är utmärkt på en lite äldre brud som redan har barn. Då skulle det bara bli fånigt med hela jungfrubrudpaketet: vit brudklänning, slöja, brudkrona o.s.v..

Ett alternativ i din ålder är annars en ljust pastellfärgad dräkt/klänning/ensemble, något som bilderna nedan. Men en enkel o-skimrande bomullsklänning, som täcker axlar, överarmar och knän och inte alltför urringad - och i annan färg än svart eller vit som sagt - funkar också.

46 of the Best Mother of the Bride Dresses & Outfits | Mother of groom  outfits, Mother of bride outfits, Mother of groom dresses

An Essential Guide to Choosing a Mother of the Bride Outfit | Guides for  Brides

Mother of the Bride/Groom | Snooty Frox
  • Anonym (Jag)
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-11 01:15:30 följande:
    Du blir inte stoppad i dörren så länge som du inte är direkt oanständigt klädd, och knappast ens då som Svenska kyrkan har blivit nu. Men sedan kan man ju ändå visa lite respekt för kyrkorummet, de verkligt troende i församlingen, de som arbetar i kyrkan, de gäster som faktiskt tycker att sådant är viktigt, samt traditionen. 

Jag tycker som sagt att en skimrande aftonkänning i annan färg än svart eller vit, är utmärkt på en lite äldre brud som redan har barn. Då skulle det bara bli fånigt med hela jungfrubrudpaketet: vit brudklänning, slöja, brudkrona o.s.v..

Ett alternativ i din ålder är annars en ljust pastellfärgad dräkt/klänning/ensemble, något som bilderna nedan. Men en enkel o-skimrande bomullsklänning, som täcker axlar, överarmar och knän och inte alltför urringad - och i annan färg än svart eller vit som sagt - funkar också.

blir lite full i skratt när du skriver min ålder 😁 själv tycker jag inte att jag är så lastgammal. 40 år. Men har vuxna barn. Iaf ena. Tack för info! den första gillade jag mest. 

• Anonym (Jag)

Bra att köpa nåt man kan ha vid andra tillfällen än just passande för bröllop. 

• Anonym (Lis)

Funkar utmärkt.
    tidigare, innan den vita klänningen blev kutym så gifte man ju sig i starka färger. Folkdräkt eller en fin klänning(som sen kunde återanvändas på baler eller fester).

• Anonym (Jag)

såhär ser den ut från sidan 

• Anonym (XXX)
    Anonym (c) skrev 2024-05-10 23:20:39 följande:
    Ser att jag fått tummen ner på detta inlägg. Varför?
    Ska kyrkan inte följa Bibeln, om det nu är så viktigt att täcka axlarna i kyrkan? 
    Att täcka håret är ju inte en kristen tradition. Jungfru Maria hade förstås slöja, men det berodde ju på att hon var judinna. Men senare lämnade de kristna den traditionen - exakt när vet jag faktiskt inte. Men redan på medeltiden - när vi var überreligiösa i Europa - så hade de ogifta unga flickorna håret bart, och experimenterade med olika intrikata flätfrisyrer (de som hade tid med sådant). Hättan, doket eller huvudduken hörde till den gifta kvinnans dräkt (samt nunnans, som ju ansågs vara vigd med Jesus Kristus).

Slutsatsen av detta blir, att det inte finns något hårtäckningstvång i lutheranska kyrkor. I katolska kyrkor däremot ser man ibland damer i en spetsmantilj, en slags stor slöja, men det är inte ett tvång - eller ens vanligt - där heller.

På ett förmiddagsbröllop kan kvinnor ha hatt i kyrkan (om bruden ska ha det måste den förstås passa till hennes övriga klädsel), men på eftermiddagen hör det inte till. En äldre brud som inte ska ha brudkrona och slöja, kan med fördel ha något större hårsmycke i stället, eller en "fascinator" (mycket liten utsmyckad hatt) eller en tiara. En tiara passar bäst till en skimrande, hellång aftonklänning.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Jag) skrev 2024-05-11 01:30:12 följande:

såhär ser den ut från sidan 

OK. Där ser man för mycket hud under armhålorna, så du måste verkligen ha en sjal i kyrkan. Annars tycker jag att den är fin!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-11 01:27:58 följande:

Funkar utmärkt.
    tidigare, innan den vita klänningen blev kutym så gifte man ju sig i starka färger. Folkdräkt eller en fin klänning(som sen kunde återanvändas på baler eller fester).kul att veta ☺️

Svar på tråden Kan man gifta sig i en sån här balklänning?