Anonym (Jag) skrev 2024-05-11 01:03:59 följande:
Jaså det är så? Det visste jag inte. finns kanske att läsa om. Men oavsett hade jag tänkt att ha nåt över axlarna.
eftersom det blev så spontant har jag inte så mkt annat att ha på mig. Men är det jättenoga med klänning och att det ska vara i ett finare material t.ex. ? Tänk om jag hade velat gifta mig i kostym? hade nån stoppar mig i dörren då? Eller jeans och tröja?
Du blir inte stoppad i dörren så länge som du inte är direkt oanständigt klädd, och knappast ens då som Svenska kyrkan har blivit nu. Men sedan kan man ju ändå visa lite respekt för kyrkorummet, de verkligt troende i församlingen, de som arbetar i kyrkan, de gäster som faktiskt tycker att sådant är viktigt, samt traditionen.
Jag tycker som sagt att en skimrande aftonkänning i annan färg än svart eller vit, är utmärkt på en lite äldre brud som redan har barn. Då skulle det bara bli fånigt med hela jungfrubrudpaketet: vit brudklänning, slöja, brudkrona o.s.v..
Ett alternativ i din ålder är annars en ljust pastellfärgad dräkt/klänning/ensemble, något som bilderna nedan. Men en enkel o-skimrande bomullsklänning, som täcker axlar, överarmar och knän och inte alltför urringad - och i annan färg än svart eller vit som sagt - funkar också.