• Anonym (Jag)

Kan man gifta sig i en sån här balklänning?

Provade dotterns balklänning som hon ska lämna tillbaka. Slitsen drog jag upp för att visa, men den syns inte så tydligt när man går. Den är mer ljusrosa än den ser ut. Satin typ. 

det är ett väldigt litet och enkelt giftermål och inget stort kyrkbröllop. Skämmer man ut sig om man skulle dyka upp såhär på en drop in i kyrkan? 🤣

• Svar på tråden Kan man gifta sig i en sån här balklänning?
  • Anonym (Jag)

Detta är inget som kan funka då? Om mörkblått är acceptabelt i kyrkan. 

• Anonym (Jag)

Utan sport bh såklart 

• Anonym (Jag)

Jättefint märke som håller än. 20 år gammal. men man ser nog att den är lite liten. En väldigt liten storlek  trodde aldrig att jag komma i den igen  

såg väldigt fult ut när jag hade händerna på höften sådär. Så går man ju inte omkring. 

• EpicF
    Anonym (Jag) skrev 2024-05-12 13:40:23 följande:

Hellre den än balklänningen. 
  • Anonym (Jag)
    EpicF skrev 2024-05-12 13:57:39 följande:
    Hellre den än balklänningen. 
    Ok
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Jag) skrev 2024-05-12 13:40:23 följande:

Den är fin! Med tjocka strumpbyxor och fina skor med lite klack. Och gärna något stort och glittrigt hårsmycke!
  • Anonym (Laura)
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-12 14:53:45 följande:
    Den är fin! Med tjocka strumpbyxor och fina skor med lite klack. Och gärna något stort och glittrigt hårsmycke!
    Jag tycker att den är för kort. 
  • Mimosa86
    Anonym (Woman) skrev 2024-05-10 12:31:25 följande:
    Neeej man måste ingenting. Det är väl inte 1800 talet heller 
    Nej, men man gör det av respekt. På samma sätt som man tar av sig mössa och keps och inte pratar högljutt.
  • Mimosa86

Vad sägs om en elegant fodralklänningar? Den kan man ha på middagar sen och andra mer uppklädda sammanhang. 

Jag tänker att elegans och sofistikerat alltid är ett vinnande koncept. Den rosa balklänningen kändes för ung och avklädd, den mörkblå lite tråkig på någon med så fin kropp som du :)

• Anonym (Laura)
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-11 12:12:42 följande:
    Det där stämmer inte. Den avhandlingen har diskuterats och plockats sönder på många ställen på nätet, du kan själv googla fram de diskussionerna. Den där PK-kvinnan försökte bara att relativisera de muslimska kvinnornas slöjtvång.

Som sagt: det har aldrig funnits något sådant tabu mot att visa håret och halsen i Sverige, utom för nunnor (av uppenbara skäl). De ogifta kvinnorna hade håret bart, i dräkterna för gifta kvinnor ingick det ofta någon form av hätta eller huvudduk, men det var inte så att hennes släkt kände sig skyldiga att mörda henne om hon gick ut utan den. Man ska aboslut inte försöka relativisera muslimerrnas slöjtvång, det är rent kränkande mot de flickor och kvinnor som lever under hedersnormer i Sverige idag. 

Inte ens på medeltiden behövde kvinnor i Europa täcka håret:

Inte ens det blivande helgonet Jeanne d'Arc:
    Mim mormor (född 1890) var pingstvän och där var kvinnor inte välkomna utan schalett som dolde håret.
Svar på tråden Kan man gifta sig i en sån här balklänning?