Anonym (Chilla) skrev 2024-05-02 16:30:18 följande:
Jag skrev väl bara att man skäms, jag skrev aldrig att man inte ska skämmas, har man gjort fel så har man.
Jag jobbar i hemtjänsten och mitt misstag var att jag gav kvällsfika till en gammal kvinna och gav henne hennes mediciner, hon hade fått en extra sömntablett som gavs vid sidan om, jag gav henne den i handen och signerade, när morgonpersonalen kom och gav frukost hittade hon tabletten i kökssoffan, jag hade alltså signerat för tidigt och inte säkerställt att hon tog tabletten, tog för givet att hon tog den efter att hon hade den i handen. Det gick ju bra denna gång då det "bara var en sömntablett" men det hade ju kunnat varit en väldigt viktig tablett! Så jag var ju riktigt noga efter den incidenten och lättad över att det inte blev allvarliga konsekvenser för brukaren. Brister ska alltid uppmärksammas på något sätt
Jo, jag tänker mer på detta att det framfördes som man ska försöka ta det så väldigt varsamt med kritiken. Jag tänker just att så länge man är saklig och inte går på i affekt så är kritik i sig inget man ska behöva dra sig för att ge. (Sen kan det finnas ögonblick man faktiskt kan få gå på i affekt med kan jag tycka, eller där det inte är rimligt att förväntas INTE göra det.)
Det ger ju hos en bra arbetsgivare en reflektion över något som brustit och en ändring i rutiner. I ditt fall kanske ni hade för många brukare att hinna med så att risken för misstag eller felbedömningar blev högre. Eller tydligare rutiner, eller tydligare introduktion för nyanställda.
I TS fall kanske det ger en ökad noggrannhet eller att något som successivt blivit okej att slarva med skärps till i tid innan verkligt känslig information hamnat fel.