• Anonym (Trams)

Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?

Anonym (Soc) skrev 2024-05-01 14:23:06 följande:

Berätta gärna vad det är du försöker dölja, ts? Ditt sätt att hantera frågan är ytterst märklig. 

Verkligen INTE märkligt. Sekretess är där av en orsak. För TS kanske det i realiteten är oviktigt men om sköterskan gör samma med alla barn får hon vips tillgång till massor av info hon kanske inte har rätt till. Tänk om sköterskan är någon med en agenda då. 

Jag blir upprörd hur lätt många tar på sånt här. Det är sånt här som gör att det just blir problem på riktigt med känslig information i fel händer, att folk liksom lite halvt om halvt struntar i att bry sig om sekretessregler. Vansinnigt naivt.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Soc) skrev 2024-05-01 14:46:51 följande:
    Trams. Det märks att du är en antivaxxer som älskar att göra revolt mot systemet. Du är patetisk.
    Och du är en sån som gör att barn kan råka riktigt, riktigt illa ut.

Det kan ju finnas information som absolut inte får komma i fel händer för vissa barn.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Eh) skrev 2024-05-01 17:47:27 följande:

Verkar det som? Vadå, verkar det som? Hur som helst, om man inte får tillgång till BVC:s journal, tar man för givet att det ligger en hund begraven.

Kan du inte dela med dig av din journal öppet på nätet då? Eller har du något att dölja?

Att vilja skydda journalsekretess är viktigt. Den finns där av en orsak, det kan finnas anteckningar i en journal som alla inte behöver läsa och man ska definitivt ha rätt att avgöra vem som får läsa. 
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Chilla) skrev 2024-05-02 14:37:05 följande:
    Jag tolkar det som att skolan visste att det skulle godkännas då rätt blankett inkom men oavsett, självklart är det inte ok att frångå sekretessen, i början av tråden verkade det dock som att TS helt rabiat ska anmäla det första hon gör då det "verkade som att hon hade tillgång", hon har sedan förklarat lite mer men är fortfarande inte helt 100%, hon skrev även att hon inte kommer att göra någon anmälan förrän hon VET, och hon kommer först att prata med sköterskan vilket är helt rätt.

Jag har själv jobbat inom vården och är fullt införstådd med VARFÖR man gör en IVO anmälan, det ska göras, men inte innan man vet helt säkert! Och jag tycker även att när hon pratar med sköterskan, om det visar sig att hon varit inne i journalen så ska TS anmäla, men för att visa att man inte vill vara "en jobbig förälder" för sitt barns skull så kan man ju säga något i stil med "jag kommer att göra en anmälan angående detta, inte för att sätta dit er på något sätt men för att säkerställa vart det gått fel i rutinerna och se till att det inte händer igen" även om alla vet att det inte är personligt så tolkar fortfarande många det som det, jag har inte fått något IVO anmälan på mig men avvikelse har jag fått, kul att det ju inte att bli inkallad men det är så man lär sig och blir extra noggrann, men man skäms som fan

Det jag menade i mina inlägg var att ta det lite lugnt och se över situationen innan man blir fly förbannad så att det blir rätt gjort och man inte framstår som en galen morsa :)

Ts, uppdatera oss gärna när du pratat med sköterskan 
    Men är det inte rätt att man ska skämmas om man gjort något fel som bryter mot patientsekretessen? Är det TS ansvar att försöka dämpa skam över något någon gjort fel?

Alla kan vi göra fel, både privat och i yrkeslivet, men gör man fel så kanske det är något man får ta att man skäms över? 
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Chilla) skrev 2024-05-02 16:30:18 följande:
    Jag skrev väl bara att man skäms, jag skrev aldrig att man inte ska skämmas, har man gjort fel så har man.

Jag jobbar i hemtjänsten och mitt misstag var att jag gav kvällsfika till en gammal kvinna och gav henne hennes mediciner, hon hade fått en extra sömntablett som gavs vid sidan om, jag gav henne den i handen och signerade, när morgonpersonalen kom och gav frukost hittade hon tabletten i kökssoffan, jag hade alltså signerat för tidigt och inte säkerställt att hon tog tabletten, tog för givet att hon tog den efter att hon hade den i handen. Det gick ju bra denna gång då det "bara var en sömntablett" men det hade ju kunnat varit en väldigt viktig tablett! Så jag var ju riktigt noga efter den incidenten och lättad över att det inte blev allvarliga konsekvenser för brukaren. Brister ska alltid uppmärksammas på något sätt 
    Jo, jag tänker mer på detta att det framfördes som man ska försöka ta det så väldigt varsamt med kritiken. Jag tänker just att så länge man är saklig och inte går på i affekt så är kritik i sig inget man ska behöva dra sig för att ge. (Sen kan det finnas ögonblick man faktiskt kan få gå på i affekt med kan jag tycka, eller där det inte är rimligt att förväntas INTE göra det.)

Det ger ju hos en bra arbetsgivare en reflektion över något som brustit och en ändring i rutiner. I ditt fall kanske ni hade för många brukare att hinna med så att risken för misstag eller felbedömningar blev högre. Eller tydligare rutiner, eller tydligare introduktion för nyanställda. 
    I TS fall kanske det ger en ökad noggrannhet eller att något som successivt blivit okej att slarva med skärps till i tid innan verkligt känslig information hamnat fel.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Chilla) skrev 2024-05-02 16:30:18 följande:
    Jag skrev väl bara att man skäms, jag skrev aldrig att man inte ska skämmas, har man gjort fel så har man.

Jag jobbar i hemtjänsten och mitt misstag var att jag gav kvällsfika till en gammal kvinna och gav henne hennes mediciner, hon hade fått en extra sömntablett som gavs vid sidan om, jag gav henne den i handen och signerade, när morgonpersonalen kom och gav frukost hittade hon tabletten i kökssoffan, jag hade alltså signerat för tidigt och inte säkerställt att hon tog tabletten, tog för givet att hon tog den efter att hon hade den i handen. Det gick ju bra denna gång då det "bara var en sömntablett" men det hade ju kunnat varit en väldigt viktig tablett! Så jag var ju riktigt noga efter den incidenten och lättad över att det inte blev allvarliga konsekvenser för brukaren. Brister ska alltid uppmärksammas på något sätt 
    Vad duktig du låter förresten, som någon som faktiskt tar sitt jobb på allvar. Det tycker jag säger väldigt mycket positivt om dig.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Chilla) skrev 2024-05-02 18:08:42 följande:
    Ja, jag tänkte att man liksom lindar in det lite extra bara för att man vill ha en så bra relation som möjligt med skolan, det blir lättare både som förälder och barn :) men tydlig ska man ju vara såklart, men istället för att enbart säga "jag ska anmäla er!" Så kan man säga som jag skrev ovan, inte för att man behöver på något sätt men många tar det faktiskt fel så fort ordet "anmälan" nämns och då visar man på en gång att man inte menar något personligt.

Tackar <3
    Absolut. Om det inte är så att man faktiskt vet eller ser att en person gör något medvetet, för då kan ju kritiken och anmälan just också vara personlig för att skydda andra från den personen.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Skolsköterska) skrev 2024-05-02 19:56:10 följande:
    Skolsköterskan behöver inte inhämta medgivande från föräldrarna för att inhämta journalen. Samtycket sker från föräldrar till BVC vid 5 årskontrollen.
    Så man som förälder ger alltså ett godkännande i förväg, innan man ens vet vilken skola barnet ska gå på eller vilken sköterska det är?
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Skolsköterska) skrev 2024-05-02 20:32:11 följande:

Ja, iallafall i Region Stockholm där jag jobbar. Sen kan man ju såklart säga att man inte samtycker och meddela skolsköterskan om man ändrar sig, när man tycker det är ok att journalen överförs.
     Skolhälsovården är ju dock fortsättningen efter BVC. Meningen är att tidigt upptäcka tillväxtavvikelser och att skolan tidigt ska uppmärksammas på tex inlärningssvårigheter, eller tex en hörselnedsättning som kräver anpassningar.

Har dock aldrig varit med om att en förälder nekat BVC till journalöverföring. Skolsköterskans sekretess är lika sträng som övriga sjukvårdens.

Jag förstår. Min fördom från min egen skoltid är att skolsköterskan inte kändes lika "kontrollerat" som en vårdcentral. Fler barn, rörigt och opersonligt. Men det kan ju mycket väl ha ändrats. För egen del upptäckte dock skolhälsovården inte ett större ryggproblem med skolios hos mig utan man kollade snabbt och sa att allt var ok, trots att det påtalats till skolhälsovården att jag skulle ha extra kontroller där, vilket givit mig problem i vuxen ålder som hade kunnat åtgärdas om det upptäckts så. Så mitt förtroende för den delen av vårdkedjan är svag efter det. 

Men till ämnet så tycker jag bara det låter underligt att ge ett medgivande i förväg, rent allmänt. 
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Skolsköterska) skrev 2024-05-02 20:52:36 följande:
    Ja det är många barn. Jag har ca 600, på en heltid. Men kan namnet på de flesta, alla känner igen mig och jag känner igen barnen. Men skulle absolut önska en skolsköterska till för att kunna spendera mer tid med barnen. Ibland drunknar man i det administrativa. Tänk bara när 90 BVC journaler kommer, ska läsas igenom, kontrolleras, bedömas. Och utöver det alla hälsobesök, vaccinationer, extra kontroller av tex ryggar. Men det är för mig det bästa jobbet man kan ha. Men skulle vilja ha mer tid ute i skolan med eleverna och mindre framför datorn.

Oerhört tråkigt att din skolios missades, måste varit ett riktigt stolpskott som kontrollerat din rygg. Redan några grader är synligt för ögat och ger absolut ett utslag på mätinstrumentet.

Men ja, till ämnet, kan hålla med där, men har antagligen med att göra att det inte ska bli någon fördröjning mellan parterna då barnet skriva ut från BVC vid skolstart.
    600 barn låter orimligt många för en person dock.

Ja, jag har svårt att förlåta vården för den missen. Vi har det ärftligt i familjen, det var strikt att jag skulle gå på kontroller. Men fick gång på gång höra att jag bara hade olika långa ben och att det var därför jag var sned. I vuxen ålder fick jag skolios konstaterad och har haft ryggproblem nu i 15 års tid. Tränar jag inte får jag riktig värk, jag får låsningar i ryggen och jag får rejäla smärtor ibland. Fick också problem med bedövning vid en förlossning pga detta. Så pga det har mitt förtroende för skolhälsovården varit obefintligt.

Förstår. Kan väl bara tycka att det borde finnas något sätt att göra att man som förälder inte gav fritt fram för mina barns journaler utan att jag vet vem som får ta del av det.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Skolsköterska) skrev 2024-05-02 22:12:20 följande:

Förstår hur du tänker. Men kom ihåg att skolsköterskan har sekretess och får inte röja en endaste uppgift utan föräldrarnas medgivande. Men visst, om skolsköterskan är tex någon man ogillar så är det ju inte så kul kanske. Men man får se till syftet med att journalen överförs. Sen är det ju i normalfallet inte hela BVC journalen med förlossningsberättelse osv som överförs, utan en kort sammanfattning, uppgifter om tillväxt, vaccination och utvecklingsbedömning. 

Om en snedhet upptäcks i ryggen kontrollerar man alltid barnet sittandes, är ryggen då rak kan man misstänka att det beror på olika långa ben, och provar då att lägga en platta under det kortare benet och gör om kontrollen. Hade du samma skolsköterska ända till åk 9?

Men det är ju det man aldrig kan veta när man ger medgivande i förväg. Det kan ju vara vem som helst man ger det åt. 

Alltså. Jag fick en platta under ena benet och så sa man att ja, nu är det rakt. Kontrollerna upphörde när jag började högstadiet. (Har inget minne av att vi ens hade nån kontroll med skolsköterska i högstadiet). Nu i vuxen ålder har man dock sett (och verifierat med ultraljud) att jodå, jag har en skolios, som är tydlig. Så antingen kom den magiskt där i slutet, trots att jag inte växte direkt så många cm till då, eller så har ryggen blivit sned av mina ojämna ben som jag då aldrig fått hjälpmedel för, eller så missade man den helt enkelt. Men sådana missar för att jag är väldigt tveksam nu till saker som sägs när det är från en vårdinrättning som hanterar många människor. Tyvärr. 
Svar på tråden Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?