Anonym (Skolsköterska) skrev 2024-05-02 20:52:36 följande:
Ja det är många barn. Jag har ca 600, på en heltid. Men kan namnet på de flesta, alla känner igen mig och jag känner igen barnen. Men skulle absolut önska en skolsköterska till för att kunna spendera mer tid med barnen. Ibland drunknar man i det administrativa. Tänk bara när 90 BVC journaler kommer, ska läsas igenom, kontrolleras, bedömas. Och utöver det alla hälsobesök, vaccinationer, extra kontroller av tex ryggar. Men det är för mig det bästa jobbet man kan ha. Men skulle vilja ha mer tid ute i skolan med eleverna och mindre framför datorn.
Oerhört tråkigt att din skolios missades, måste varit ett riktigt stolpskott som kontrollerat din rygg. Redan några grader är synligt för ögat och ger absolut ett utslag på mätinstrumentet.
Men ja, till ämnet, kan hålla med där, men har antagligen med att göra att det inte ska bli någon fördröjning mellan parterna då barnet skriva ut från BVC vid skolstart.
600 barn låter orimligt många för en person dock.
Ja, jag har svårt att förlåta vården för den missen. Vi har det ärftligt i familjen, det var strikt att jag skulle gå på kontroller. Men fick gång på gång höra att jag bara hade olika långa ben och att det var därför jag var sned. I vuxen ålder fick jag skolios konstaterad och har haft ryggproblem nu i 15 års tid. Tränar jag inte får jag riktig värk, jag får låsningar i ryggen och jag får rejäla smärtor ibland. Fick också problem med bedövning vid en förlossning pga detta. Så pga det har mitt förtroende för skolhälsovården varit obefintligt.
Förstår. Kan väl bara tycka att det borde finnas något sätt att göra att man som förälder inte gav fritt fram för mina barns journaler utan att jag vet vem som får ta del av det.