Inlägg från: Anonym (Skolsköterska) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skolsköterska)

Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?

Hej,

Jag jobbar som skolsköterska. Dom du ska anmäla är isåfall BVC och inte skolsköterskan. Skolsköterskan kan inte själv inhämta ditt barns journal utan det är BVC som överför den, antingen digitalt eller i pappersform. 

Vid skolstart skickar skolsköterskan listor med förskoleklassarnas uppgifter till BVC som sedan sänder över journalerna. Har ni inte samtyckt till det ska ingen journal skickas utan BVC informerar då skolsköterskan att ni ej samtycker.

Har journalen väl skickats till skolsköterskan läser hon givetvis den, eftersom om allt gått rätt till så är det godkänt av föräldrarna via BVC.

• Anonym (Skolsköterska)
    Anonym (Chilla) skrev 2024-05-01 15:00:12 följande:

Ts, ta det lite lugnt nu, du skriver "verkar ha tillgång" du är alltså inte ens säker? Självklart är det fel om sköterskan utan tillåtelse har varit inne och läst, men i detta fall så blev det ingen stor konsekvens, du hade väl ändå tänkt godkänna rätt blankett sen.

Fråga henne helt enkelt när du är där, "jag kan inte minnas att jag skrivit på något medgivande, har du tillgång till journalen från bvc?" Om hon svarar ja så fråga om du kan se medgivandet, jag kommer absolut inte ihåg vilka blanketter jag fyllde i och inte i början av skolan så du kanske tom har fyllt i en, finns inget medgivande och hon ändå läst så ska du påpeka detta och be dem se över sina rutiner, men att börja med att anmäla så fort något blir fel kommer bara skada ert barn 

Skolsköterskan behöver inte inhämta medgivande från föräldrarna för att inhämta journalen. Samtycket sker från föräldrar till BVC vid 5 årskontrollen.
  • Anonym (Skolsköterska)
    Anonym (okej?) skrev 2024-05-02 10:40:58 följande:

Fattar inte alla ni som inte ser problemet bara för att TS tänkt godkänna.

Felet är ju att skolsköterskan i så fall har missbrukat sin ställning och felaktigt gått in i en journal hon inte har rätt att gå in i. Det är ett allvarligt sekretessbrott!

Skolsköterskan visste ju inte om TS tänkt godkänna det, och skulle ha antingen väntat in blanketten, eller kontaktat TS och efterfrågat blanketten och om TS tänkte godkänna. 

Nästa gång går sköterskan in i din psykakutjournal olovandes, är det lika okej då tycker ni?

Skolor (kommunen, privata) har INTE samma journalsystem som vården eller BVC och kan INTE gå in och snoka eller läsa något som inte givits samtycke till.

Inget sekretessbrott har begåtts från skolsköterskans håll. Däremot har BVC brustit som skickat över journalen utan samtycke.
  • Anonym (Skolsköterska)
    Anonym (Trams) skrev 2024-05-02 20:18:37 följande:
    Så man som förälder ger alltså ett godkännande i förväg, innan man ens vet vilken skola barnet ska gå på eller vilken sköterska det är?

Ja, iallafall i Region Stockholm där jag jobbar. Sen kan man ju såklart säga att man inte samtycker och meddela skolsköterskan om man ändrar sig, när man tycker det är ok att journalen överförs.
     Skolhälsovården är ju dock fortsättningen efter BVC. Meningen är att tidigt upptäcka tillväxtavvikelser och att skolan tidigt ska uppmärksammas på tex inlärningssvårigheter, eller tex en hörselnedsättning som kräver anpassningar.

Har dock aldrig varit med om att en förälder nekat BVC till journalöverföring. Skolsköterskans sekretess är lika sträng som övriga sjukvårdens.

• Anonym (Skolsköterska)
    Anonym (Lapparna som försvann) skrev 2024-05-01 21:42:49 följande:

Skolsköterskorna följer inte många regler, dessa ses bara som formaliteter som man inte behöver bry sig om i praktiken. En typisk grej vid skilda föräldrar - som båda är vårdnadshavare - är att de accepterar att bara en förälder skrivit under tillåtelse att ge vaccinationer, utan att höra sig för med den andra föräldern. 

När jag konfronterade vår skolsköterska om det, sa hon att "om det finns en underskrift så tar jag för givet att föräldrarna är överens" - men det kan man ju inte göra!!! Död Detta var dessutom på den tiden då informationen till föräldrarna inte gick ut elektroniskt, utan över lappar i ryggsäcken, vilket gjorde att många lappar aldrig nådde den förälder som inte hade barnen den veckan då lappen delades ut...

Som jag tidigare skrivit, där jag arbetar, Region Stockholm, krävs underskrift av samtliga vårdnadshavare. Som skolsköterska ser jag i journalen om det finns en eller två vårdnadshavare, och får absolut inte ge vaccin utan bådas samtycke. 

Kan inte hålla med om att en skolsköterska gör som hon vill, arbetet är tydligt reglerat och lagar följs. 

Däremot när det kommer till att informera vårdnadshavare räcker det med att prata med den ena, även om föräldrarna är separerade, då föräldrar har informationsplikt när det kommer till barnen. Jag brukar dock informera båda vårdnadshavare om de är separerade, såvida det inte är en småsak.

• Anonym (Skolsköterska)
    Anonym (Trams) skrev 2024-05-02 20:41:03 följande:
    Jag förstår. Min fördom från min egen skoltid är att skolsköterskan inte kändes lika "kontrollerat" som en vårdcentral. Fler barn, rörigt och opersonligt. Men det kan ju mycket väl ha ändrats. För egen del upptäckte dock skolhälsovården inte ett större ryggproblem med skolios hos mig utan man kollade snabbt och sa att allt var ok, trots att det påtalats till skolhälsovården att jag skulle ha extra kontroller där, vilket givit mig problem i vuxen ålder som hade kunnat åtgärdas om det upptäckts så. Så mitt förtroende för den delen av vårdkedjan är svag efter det. 

Men till ämnet så tycker jag bara det låter underligt att ge ett medgivande i förväg, rent allmänt. 
    Ja det är många barn. Jag har ca 600, på en heltid. Men kan namnet på de flesta, alla känner igen mig och jag känner igen barnen. Men skulle absolut önska en skolsköterska till för att kunna spendera mer tid med barnen. Ibland drunknar man i det administrativa. Tänk bara när 90 BVC journaler kommer, ska läsas igenom, kontrolleras, bedömas. Och utöver det alla hälsobesök, vaccinationer, extra kontroller av tex ryggar. Men det är för mig det bästa jobbet man kan ha. Men skulle vilja ha mer tid ute i skolan med eleverna och mindre framför datorn.

Oerhört tråkigt att din skolios missades, måste varit ett riktigt stolpskott som kontrollerat din rygg. Redan några grader är synligt för ögat och ger absolut ett utslag på mätinstrumentet.

Men ja, till ämnet, kan hålla med där, men har antagligen med att göra att det inte ska bli någon fördröjning mellan parterna då barnet skriva ut från BVC vid skolstart.
  • Anonym (Skolsköterska)
    Anonym (Lapparna som försvann) skrev 2024-05-02 20:50:55 följande:
    Tack! Som sagt - på vår tid (det är några år sedan nu), så slarvades det massor med detta. Och att skilda föräldrar skulle bry sig om informationsplikten kan man verkligen inte räkna med! Särskilt inte om de tycker olika i t.ex. vaccinationsfrågan. 
    Precis. Tyvärr kommer många barn i kläm där. 
  • Anonym (Skolsköterska)
    Anonym (Flisan) skrev 2024-05-02 20:12:02 följande:
    Inte hos oss. Vi fick blankett från skolan. Ingenting från BVC. 
    Kanske är så i er kommun? Men nånting verkar ju ha blivit fel då med lappen hos skolsköterskan. 

Mitt yngsta barn är 6, och vi fick heller aldrig frågan om vi samtyckte vid sista besöket på BVC. Nu spelar det ingen roll eftersom vi samtycker men jag noterade att vi inte fick frågan.

Här kryssar BVCsköterskan i en ruta i BVCsammanfattningen de skickar till skolan; att föräldrarna samtyckt till överföring.
  • Anonym (Skolsköterska)
    Anonym (Trams) skrev 2024-05-02 21:04:48 följande:
    600 barn låter orimligt många för en person dock.

Ja, jag har svårt att förlåta vården för den missen. Vi har det ärftligt i familjen, det var strikt att jag skulle gå på kontroller. Men fick gång på gång höra att jag bara hade olika långa ben och att det var därför jag var sned. I vuxen ålder fick jag skolios konstaterad och har haft ryggproblem nu i 15 års tid. Tränar jag inte får jag riktig värk, jag får låsningar i ryggen och jag får rejäla smärtor ibland. Fick också problem med bedövning vid en förlossning pga detta. Så pga det har mitt förtroende för skolhälsovården varit obefintligt.

Förstår. Kan väl bara tycka att det borde finnas något sätt att göra att man som förälder inte gav fritt fram för mina barns journaler utan att jag vet vem som får ta del av det.

Förstår hur du tänker. Men kom ihåg att skolsköterskan har sekretess och får inte röja en endaste uppgift utan föräldrarnas medgivande. Men visst, om skolsköterskan är tex någon man ogillar så är det ju inte så kul kanske. Men man får se till syftet med att journalen överförs. Sen är det ju i normalfallet inte hela BVC journalen med förlossningsberättelse osv som överförs, utan en kort sammanfattning, uppgifter om tillväxt, vaccination och utvecklingsbedömning. 

Om en snedhet upptäcks i ryggen kontrollerar man alltid barnet sittandes, är ryggen då rak kan man misstänka att det beror på olika långa ben, och provar då att lägga en platta under det kortare benet och gör om kontrollen. Hade du samma skolsköterska ända till åk 9?

• Anonym (Skolsköterska)
    Anonym (Trams) skrev 2024-05-02 22:31:36 följande:
    Men det är ju det man aldrig kan veta när man ger medgivande i förväg. Det kan ju vara vem som helst man ger det åt. 

Alltså. Jag fick en platta under ena benet och så sa man att ja, nu är det rakt. Kontrollerna upphörde när jag började högstadiet. (Har inget minne av att vi ens hade nån kontroll med skolsköterska i högstadiet). Nu i vuxen ålder har man dock sett (och verifierat med ultraljud) att jodå, jag har en skolios, som är tydlig. Så antingen kom den magiskt där i slutet, trots att jag inte växte direkt så många cm till då, eller så har ryggen blivit sned av mina ojämna ben som jag då aldrig fått hjälpmedel för, eller så missade man den helt enkelt. Men sådana missar för att jag är väldigt tveksam nu till saker som sägs när det är från en vårdinrättning som hanterar många människor. Tyvärr. 
    Förstår det. Om du har barn i skolåldern hoppas jag att de kontrolleras noga. Kontrollerna ska pågå tills man i princip vuxit klart.
Svar på tråden Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?