Anonym (Trams) skrev 2024-05-02 20:41:03 följande:
Jag förstår. Min fördom från min egen skoltid är att skolsköterskan inte kändes lika "kontrollerat" som en vårdcentral. Fler barn, rörigt och opersonligt. Men det kan ju mycket väl ha ändrats. För egen del upptäckte dock skolhälsovården inte ett större ryggproblem med skolios hos mig utan man kollade snabbt och sa att allt var ok, trots att det påtalats till skolhälsovården att jag skulle ha extra kontroller där, vilket givit mig problem i vuxen ålder som hade kunnat åtgärdas om det upptäckts så. Så mitt förtroende för den delen av vårdkedjan är svag efter det.
Men till ämnet så tycker jag bara det låter underligt att ge ett medgivande i förväg, rent allmänt.
Ja det är många barn. Jag har ca 600, på en heltid. Men kan namnet på de flesta, alla känner igen mig och jag känner igen barnen. Men skulle absolut önska en skolsköterska till för att kunna spendera mer tid med barnen. Ibland drunknar man i det administrativa. Tänk bara när 90 BVC journaler kommer, ska läsas igenom, kontrolleras, bedömas. Och utöver det alla hälsobesök, vaccinationer, extra kontroller av tex ryggar. Men det är för mig det bästa jobbet man kan ha. Men skulle vilja ha mer tid ute i skolan med eleverna och mindre framför datorn.
Oerhört tråkigt att din skolios missades, måste varit ett riktigt stolpskott som kontrollerat din rygg. Redan några grader är synligt för ögat och ger absolut ett utslag på mätinstrumentet.
Men ja, till ämnet, kan hålla med där, men har antagligen med att göra att det inte ska bli någon fördröjning mellan parterna då barnet skriva ut från BVC vid skolstart.