Inlägg från: Anonym (Skolsköterska) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skolsköterska)

Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?

Hej,

Jag jobbar som skolsköterska. Dom du ska anmäla är isåfall BVC och inte skolsköterskan. Skolsköterskan kan inte själv inhämta ditt barns journal utan det är BVC som överför den, antingen digitalt eller i pappersform. 

Vid skolstart skickar skolsköterskan listor med förskoleklassarnas uppgifter till BVC som sedan sänder över journalerna. Har ni inte samtyckt till det ska ingen journal skickas utan BVC informerar då skolsköterskan att ni ej samtycker.

Har journalen väl skickats till skolsköterskan läser hon givetvis den, eftersom om allt gått rätt till så är det godkänt av föräldrarna via BVC.

• Anonym (Skolsköterska)
    Anonym (Chilla) skrev 2024-05-01 15:00:12 följande:

Ts, ta det lite lugnt nu, du skriver "verkar ha tillgång" du är alltså inte ens säker? Självklart är det fel om sköterskan utan tillåtelse har varit inne och läst, men i detta fall så blev det ingen stor konsekvens, du hade väl ändå tänkt godkänna rätt blankett sen.

Fråga henne helt enkelt när du är där, "jag kan inte minnas att jag skrivit på något medgivande, har du tillgång till journalen från bvc?" Om hon svarar ja så fråga om du kan se medgivandet, jag kommer absolut inte ihåg vilka blanketter jag fyllde i och inte i början av skolan så du kanske tom har fyllt i en, finns inget medgivande och hon ändå läst så ska du påpeka detta och be dem se över sina rutiner, men att börja med att anmäla så fort något blir fel kommer bara skada ert barn 

Skolsköterskan behöver inte inhämta medgivande från föräldrarna för att inhämta journalen. Samtycket sker från föräldrar till BVC vid 5 årskontrollen.
  • Anonym (Skolsköterska)
    Anonym (okej?) skrev 2024-05-02 10:40:58 följande:

Fattar inte alla ni som inte ser problemet bara för att TS tänkt godkänna.