• Anonym (Flisan)

Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?

I samband med skolstart, fick vi en blankett att fylla i gällande skolsköterskas rätt att ta ut barnets BVC-journal. Blanketten var felaktig, vilket vi meddelade och valde att inte skriva på i väntan på rätt blankett. Det hela glömdes av både oss och skolan.

Nu, inför besök hos skolsköterskan, verkar det som om hon har tillgång till journalerna.

Hur fungerar det, har skolsköterskan i kommun, rätt att ta del av BVC-journaler som är från region, utan medgivande?

• Svar på tråden Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?
  • Anonym (Vicky)
    SmulanFnulan skrev 2024-05-01 13:57:22 följande:

Ts skäms nog över att det står att hon och den andra föräldern har vanvårdat barnet. Är nog där skon klämmer.

Här spekulerar vi hej-vilt, ser jag!

Själv tycker jag att det är bra att TS tar allvarligt på att sekretessregler ska följas. Bättre att man täpper till hålen redan nu än att man väntar tills någon verkligen råkar illa ut.
  • SmulanFnulan
    Anonym (Nej) skrev 2024-05-01 14:05:46 följande:
    Fast då skulle de väl inte alls vilja godkänna att sköterskan tar del av journalen?
    Ser du nånstans i ts inlägg att hon tänkt ge sitt medgivande? För det gör inte jag.
  • Anonym (Elen)
    SmulanFnulan skrev 2024-05-01 14:15:35 följande:
    Ser du nånstans i ts inlägg att hon tänkt ge sitt medgivande? För det gör inte jag.
    Det framgår rätt tydligt, tycker jag. 
  • SmulanFnulan
    Anonym (Elen) skrev 2024-05-01 14:19:12 följande:
    Det framgår rätt tydligt, tycker jag. 
    Vad du tycker struntar jag fullkomligt i.
  • Anonym (Soc)

Berätta gärna vad det är du försöker dölja, ts? Ditt sätt att hantera frågan är ytterst märklig. 

• Anonym (Flisan)
    Anonym (Soc) skrev 2024-05-01 14:23:06 följande:

Berätta gärna vad det är du försöker dölja, ts? Ditt sätt att hantera frågan är ytterst märklig. 

Jag döljer ingenting. Blanketten vi fick var utställd av en annan skola än den vårt barn går i. Jag tänker inte ge en okänd skolsköterska på en helt annan skola än vår, tillgång till vårt barns journal hur som helst.
  • Anonym (Elen)

TS tänkte ju godkänna men fick aldrig någon ny och korrekt utformad blankett och glömde sen bort det. Vad är märkligt med det? Det är betydligt konstigare att systemadministratören har lämnat ut sdkretessbelagda uppgifter. 
  • Anonym (Flisan)
    Anonym (Emsie) skrev 2024-05-01 13:36:00 följande:

Givetvis ska man följa lagen. Men samtidigt så varför anmäla och bråka om ni ändå tänkt ge medgivande? Har ni sagt att ni ska ge medgivande till dem men bara väntade på rätt blankett? Är det någon fara att hon läst i BVC-journalen?

Jag känner mig kluven här, en del av mig säger självklart anmäl! Sekretessen är något av det viktigaste vi har, vi ska lita på att inga obehöriga är inne och läser. Men en del av mig tänker att ni ville ju att hon skulle få tillgången, ni har bara inte hunnit ge den skriftligt än. Frågan är om muntligt gäller, om ni har nämnt att ni ska fylla i blanketten och ge ert medgivande?

Gå efter magkänslan och gör det som känns rätt för ER. Vad ni än väljer är båda rätt sak att göra.

När vi började skolan fanns ingen skolsköterska. Blanketten var utställd från en annan skola, för skolan hade inga egna blanketter. Vi klargjorde att vi inte skulle skriva på en felaktig blankett och skolan lovade att ordna en korrekt. Sen glömdes det bort av både skolan och av oss.
  • Anonym (Vicky)

Har du aldrig förr träffat på en människa som tycker att det är viktigt att journaluppgifter hanteras på ett korrekt sätt, för att det annars förr eller senare kan leda till att någon råkar illa ut?

Alla agerar inte alltid i syfte att skydda sig själva. Ibland gör man saker för att upprätthålla ett system som skyddar andra.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Vicky) skrev 2024-05-01 14:36:02 följande:
    Har du aldrig förr träffat på en människa som tycker att det är viktigt att journaluppgifter hanteras på ett korrekt sätt, för att det annars förr eller senare kan leda till att någon råkar illa ut?

Alla agerar inte alltid i syfte att skydda sig själva. Ibland gör man saker för att upprätthålla ett system som skyddar andra.
    Trams. Det märks att du är en antivaxxer som älskar att göra revolt mot systemet. Du är patetisk.
Svar på tråden Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?