Inlägg från: Anonym (Flisan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Flisan)

Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?

I samband med skolstart, fick vi en blankett att fylla i gällande skolsköterskas rätt att ta ut barnets BVC-journal. Blanketten var felaktig, vilket vi meddelade och valde att inte skriva på i väntan på rätt blankett. Det hela glömdes av både oss och skolan.

Nu, inför besök hos skolsköterskan, verkar det som om hon har tillgång till journalerna.

Hur fungerar det, har skolsköterskan i kommun, rätt att ta del av BVC-journaler som är från region, utan medgivande?

• Svar på tråden Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?
  • Anonym (Flisan)
    Anonym (Nej) skrev 2024-05-01 13:16:25 följande:

Undrar lite vad problemet är eftersom ni ändå tänkt godkänna....

Det är klart att det är ett problem om sköterskan brutit mot lagen!
  • Anonym (Flisan)
    Anonym (Nej) skrev 2024-05-01 13:21:01 följande:
    Jaså, är det? Det är väl mest ett problem om ni INTE tänkt ge medgivande. Nu är det mer av en formalitet. Eller tänkte ni anmäla henne för detta och ändå skriva under...?
    Självklart!
  • Anonym (Flisan)
    Anonym (Soc) skrev 2024-05-01 14:23:06 följande:

Berätta gärna vad det är du försöker dölja, ts? Ditt sätt att hantera frågan är ytterst märklig. 

Jag döljer ingenting. Blanketten vi fick var utställd av en annan skola än den vårt barn går i. Jag tänker inte ge en okänd skolsköterska på en helt annan skola än vår, tillgång till vårt barns journal hur som helst.
  • Anonym (Flisan)
    Anonym (Emsie) skrev 2024-05-01 13:36:00 följande:

Givetvis ska man följa lagen. Men samtidigt så varför anmäla och bråka om ni ändå tänkt ge medgivande? Har ni sagt att ni ska ge medgivande till dem men bara väntade på rätt blankett? Är det någon fara att hon läst i BVC-journalen?

Jag känner mig kluven här, en del av mig säger självklart anmäl! Sekretessen är något av det viktigaste vi har, vi ska lita på att inga obehöriga är inne och läser. Men en del av mig tänker att ni ville ju att hon skulle få tillgången, ni har bara inte hunnit ge den skriftligt än. Frågan är om muntligt gäller, om ni har nämnt att ni ska fylla i blanketten och ge ert medgivande?

Gå efter magkänslan och gör det som känns rätt för ER. Vad ni än väljer är båda rätt sak att göra.

När vi började skolan fanns ingen skolsköterska. Blanketten var utställd från en annan skola, för skolan hade inga egna blanketter. Vi klargjorde att vi inte skulle skriva på en felaktig blankett och skolan lovade att ordna en korrekt. Sen glömdes det bort av både skolan och av oss.
  • Anonym (Flisan)
    Anonym (Eh) skrev 2024-05-01 17:47:27 följande:

Verkar det som? Vadå, verkar det som? Hur som helst, om man inte får tillgång till BVC:s journal, tar man för givet att det ligger en hund begraven.

Vårt barn besökte sköterskan utan oss och berättade sen att sköterskan visste saker som vi bedömer att hon inte borde kunna veta utan journalinformationen.

Hon får väl tänka vad hon önskar. Får vi en korrekt blankett godkänner vi.
  • Anonym (Flisan)
    Anonym (Chilla) skrev 2024-05-01 18:06:02 följande:
    Men ni vet fortfarande alltså inte helt säkert, "bedömer"?!

Hur svårt ska det vara, "hej, XX berättade att ni hade kännedom om y och z, är det något du läst i journalen från bvc" och sen har jag redan skrivit resten i inlägg #21

Du kan ju inte på allvar mena att du ska göra en ivo anmälan för något du inte vet, ditt barn kanske själv har berättat om sakerna, du har ingen aning, du var inte där och du VET inte att hon ens gjort något som ska anmälas, ditt barn kommer förmodligen gå kvar i samma skola några år och det blir ju pinsamt för hen att ha "den där mamman"
    Jag ska så klart ta reda på hur det ligger till först, men OM det är så att sköterskan läst journalen kommer jag att göra en anmälan.
  • Anonym (Flisan)
    Anonym (Nej) skrev 2024-05-01 18:13:31 följande:
    Håller med Chilla, prata med sköterskan och fråga rakt ut var hon har fått denna information som hon påstår sig veta. Säkert att det inte är barnet som råkat babbla på om något och att sköterskan liksom bara bekräftat på något sätt, eller var det verkligen hon själv som tog upp dessa saker? Rör det sig om sådant som hon kunde veta utifrån en egen undersökning eller handar det om tidigare händelser från bvc-tiden?
    Självklart ska jag prata med sköterskan först.

Det rör sig om remisser som BVC skickat och som sköterskan verkade ha koll på. Remisser som barnet själv var för litet för att ha koll på.
  • Anonym (Flisan)
    Anonym (Skolsköterska) skrev 2024-05-02 19:56:10 följande:
    Skolsköterskan behöver inte inhämta medgivande från föräldrarna för att inhämta journalen. Samtycket sker från föräldrar till BVC vid 5 årskontrollen.
    Inte hos oss. Vi fick blankett från skolan. Ingenting från BVC. 
Svar på tråden Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?