• Anonym (Elen)

Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?

Det är ett allvarligt fel. Det borde vara den som administrerar journalsystemet som gjort fel. Skolsköterskan har väl bett om tillgång och sen har någon godkänt det utan att ha rätt att göra det. Jag hade pratat med skolsköterskan och påtalat felet och frågat hur hen fått tillgång till journalen, sen kontaktat den som gav tillståndet och dennes chef. 

• Anonym (Elen)
    SmulanFnulan skrev 2024-05-01 14:15:35 följande:
    Ser du nånstans i ts inlägg att hon tänkt ge sitt medgivande? För det gör inte jag.
    Det framgår rätt tydligt, tycker jag. 
  • Anonym (Elen)
    Anonym (Soc) skrev 2024-05-01 14:23:06 följande:

Berätta gärna vad det är du försöker dölja, ts? Ditt sätt att hantera frågan är ytterst märklig. 

TS tänkte ju godkänna men fick aldrig någon ny och korrekt utformad blankett och glömde sen bort det. Vad är märkligt med det? Det är betydligt konstigare att systemadministratören har lämnat ut sdkretessbelagda uppgifter. 
  • Anonym (Elen)

Ni som tycker att det är överdrivet med en IVO-anmälan: anmäla till IVO gör man inte primärt för att sätta dit någon. IVO kan kritisera men kan inte ta till några diciplinära åtgärder annat än att överlämna ärendet till HSAN. 

Anmäla till IVO gör man primärt för att man misstänker att fel har begåtts. IVO utreder för att utröna vad som gått snett för att minska risken för att det inträffar igen. IVO är inte en rättsinstans utan jobbar med att säkerställa och förbättra säkerheten inom vård och omsorg. 

Om TS upptäcker att ett sekretessbrott har begåtts är det jättebra att det anmäls så att felet (kanske i något administrativt system) upptäcks och rättas till. 

• Anonym (Elen)
    Anonym (Skolsköterska) skrev 2024-05-02 20:59:44 följande:
    Här kryssar BVCsköterskan i en ruta i BVCsammanfattningen de skickar till skolan; att föräldrarna samtyckt till överföring.
    Hos oss är det liknande. Vi fick frågan muntligt på BVC. 
Svar på tråden Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?