• Anonym (Flisan)

Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?

I samband med skolstart, fick vi en blankett att fylla i gällande skolsköterskas rätt att ta ut barnets BVC-journal. Blanketten var felaktig, vilket vi meddelade och valde att inte skriva på i väntan på rätt blankett. Det hela glömdes av både oss och skolan.

Nu, inför besök hos skolsköterskan, verkar det som om hon har tillgång till journalerna.

Hur fungerar det, har skolsköterskan i kommun, rätt att ta del av BVC-journaler som är från region, utan medgivande?

• Svar på tråden Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?
  • Anonym (Flisan)
    Anonym (Chilla) skrev 2024-05-01 18:06:02 följande:
    Men ni vet fortfarande alltså inte helt säkert, "bedömer"?!

Hur svårt ska det vara, "hej, XX berättade att ni hade kännedom om y och z, är det något du läst i journalen från bvc" och sen har jag redan skrivit resten i inlägg #21

Du kan ju inte på allvar mena att du ska göra en ivo anmälan för något du inte vet, ditt barn kanske själv har berättat om sakerna, du har ingen aning, du var inte där och du VET inte att hon ens gjort något som ska anmälas, ditt barn kommer förmodligen gå kvar i samma skola några år och det blir ju pinsamt för hen att ha "den där mamman"
    Jag ska så klart ta reda på hur det ligger till först, men OM det är så att sköterskan läst journalen kommer jag att göra en anmälan.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Flisan) skrev 2024-05-01 17:51:50 följande:
    Vårt barn besökte sköterskan utan oss och berättade sen att sköterskan visste saker som vi bedömer att hon inte borde kunna veta utan journalinformationen.

Hon får väl tänka vad hon önskar. Får vi en korrekt blankett godkänner vi.
    Håller med Chilla, prata med sköterskan och fråga rakt ut var hon har fått denna information som hon påstår sig veta. Säkert att det inte är barnet som råkat babbla på om något och att sköterskan liksom bara bekräftat på något sätt, eller var det verkligen hon själv som tog upp dessa saker? Rör det sig om sådant som hon kunde veta utifrån en egen undersökning eller handar det om tidigare händelser från bvc-tiden?
  • Anonym (Flisan)
    Anonym (Nej) skrev 2024-05-01 18:13:31 följande:
    Håller med Chilla, prata med sköterskan och fråga rakt ut var hon har fått denna information som hon påstår sig veta. Säkert att det inte är barnet som råkat babbla på om något och att sköterskan liksom bara bekräftat på något sätt, eller var det verkligen hon själv som tog upp dessa saker? Rör det sig om sådant som hon kunde veta utifrån en egen undersökning eller handar det om tidigare händelser från bvc-tiden?
    Självklart ska jag prata med sköterskan först.

Det rör sig om remisser som BVC skickat och som sköterskan verkade ha koll på. Remisser som barnet själv var för litet för att ha koll på.
  • Anonym (Elen)

Ni som tycker att det är överdrivet med en IVO-anmälan: anmäla till IVO gör man inte primärt för att sätta dit någon. IVO kan kritisera men kan inte ta till några diciplinära åtgärder annat än att överlämna ärendet till HSAN. 

Anmäla till IVO gör man primärt för att man misstänker att fel har begåtts. IVO utreder för att utröna vad som gått snett för att minska risken för att det inträffar igen. IVO är inte en rättsinstans utan jobbar med att säkerställa och förbättra säkerheten inom vård och omsorg. 

Om TS upptäcker att ett sekretessbrott har begåtts är det jättebra att det anmäls så att felet (kanske i något administrativt system) upptäcks och rättas till. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Flisan) skrev 2024-05-01 18:15:17 följande:
    Självklart ska jag prata med sköterskan först.

Det rör sig om remisser som BVC skickat och som sköterskan verkade ha koll på. Remisser som barnet själv var för litet för att ha koll på.
    Ja då får man ju fråga hur hon tänker sig när hon gör intrång i journalerna utan medgivande. Spela in samtalet.
  • Core
    Anonym (Soc) skrev 2024-05-01 14:46:51 följande:
    Trams. Det märks att du är en antivaxxer som älskar att göra revolt mot systemet. Du är patetisk.
    Pf, jag har jobbat inom det du kallar systemet, och det ligger stor vikt i att påpeka brister när de dyker upp. 

Själv är jag inte det minsta konspiratoriskt lagd, men du låter ju tvärt om rätt naiv
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Eh) skrev 2024-05-01 17:47:27 följande:

Verkar det som? Vadå, verkar det som? Hur som helst, om man inte får tillgång till BVC:s journal, tar man för givet att det ligger en hund begraven.

Kan du inte dela med dig av din journal öppet på nätet då? Eller har du något att dölja?

Att vilja skydda journalsekretess är viktigt. Den finns där av en orsak, det kan finnas anteckningar i en journal som alla inte behöver läsa och man ska definitivt ha rätt att avgöra vem som får läsa. 
  • Anonym (Lapparna som försvann)

Skolsköterskorna följer inte många regler, dessa ses bara som formaliteter som man inte behöver bry sig om i praktiken. En typisk grej vid skilda föräldrar - som båda är vårdnadshavare - är att de accepterar att bara en förälder skrivit under tillåtelse att ge vaccinationer, utan att höra sig för med den andra föräldern. 

När jag konfronterade vår skolsköterska om det, sa hon att "om det finns en underskrift så tar jag för givet att föräldrarna är överens" - men det kan man ju inte göra!!! Död Detta var dessutom på den tiden då informationen till föräldrarna inte gick ut elektroniskt, utan över lappar i ryggsäcken, vilket gjorde att många lappar aldrig nådde den förälder som inte hade barnen den veckan då lappen delades ut...

• Anonym (okej?)

Fattar inte alla ni som inte ser problemet bara för att TS tänkt godkänna.

Felet är ju att skolsköterskan i så fall har missbrukat sin ställning och felaktigt gått in i en journal hon inte har rätt att gå in i. Det är ett allvarligt sekretessbrott!

Skolsköterskan visste ju inte om TS tänkt godkänna det, och skulle ha antingen väntat in blanketten, eller kontaktat TS och efterfrågat blanketten och om TS tänkte godkänna. 

Nästa gång går sköterskan in i din psykakutjournal olovandes, är det lika okej då tycker ni?

• Anonym (Chilla)
    Anonym (okej?) skrev 2024-05-02 10:40:58 följande:

Fattar inte alla ni som inte ser problemet bara för att TS tänkt godkänna.

Felet är ju att skolsköterskan i så fall har missbrukat sin ställning och felaktigt gått in i en journal hon inte har rätt att gå in i. Det är ett allvarligt sekretessbrott!

Skolsköterskan visste ju inte om TS tänkt godkänna det, och skulle ha antingen väntat in blanketten, eller kontaktat TS och efterfrågat blanketten och om TS tänkte godkänna. 

Nästa gång går sköterskan in i din psykakutjournal olovandes, är det lika okej då tycker ni?

Jag tolkar det som att skolan visste att det skulle godkännas då rätt blankett inkom men oavsett, självklart är det inte ok att frångå sekretessen, i början av tråden verkade det dock som att TS helt rabiat ska anmäla det första hon gör då det "verkade som att hon hade tillgång", hon har sedan förklarat lite mer men är fortfarande inte helt 100%, hon skrev även att hon inte kommer att göra någon anmälan förrän hon VET, och hon kommer först att prata med sköterskan vilket är helt rätt.

Jag har själv jobbat inom vården och är fullt införstådd med VARFÖR man gör en IVO anmälan, det ska göras, men inte innan man vet helt säkert! Och jag tycker även att när hon pratar med sköterskan, om det visar sig att hon varit inne i journalen så ska TS anmäla, men för att visa att man inte vill vara "en jobbig förälder" för sitt barns skull så kan man ju säga något i stil med "jag kommer att göra en anmälan angående detta, inte för att sätta dit er på något sätt men för att säkerställa vart det gått fel i rutinerna och se till att det inte händer igen" även om alla vet att det inte är personligt så tolkar fortfarande många det som det, jag har inte fått något IVO anmälan på mig men avvikelse har jag fått, kul att det ju inte att bli inkallad men det är så man lär sig och blir extra noggrann, men man skäms som fan

Det jag menade i mina inlägg var att ta det lite lugnt och se över situationen innan man blir fly förbannad så att det blir rätt gjort och man inte framstår som en galen morsa :)

Ts, uppdatera oss gärna när du pratat med sköterskan 
Svar på tråden Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?