Inlägg från: Anonym (Chilla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Chilla)

Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?

Ts, ta det lite lugnt nu, du skriver "verkar ha tillgång" du är alltså inte ens säker? Självklart är det fel om sköterskan utan tillåtelse har varit inne och läst, men i detta fall så blev det ingen stor konsekvens, du hade väl ändå tänkt godkänna rätt blankett sen.

Fråga henne helt enkelt när du är där, "jag kan inte minnas att jag skrivit på något medgivande, har du tillgång till journalen från bvc?" Om hon svarar ja så fråga om du kan se medgivandet, jag kommer absolut inte ihåg vilka blanketter jag fyllde i och inte i början av skolan så du kanske tom har fyllt i en, finns inget medgivande och hon ändå läst så ska du påpeka detta och be dem se över sina rutiner, men att börja med att anmäla så fort något blir fel kommer bara skada ert barn 

• Anonym (Chilla)
    Anonym (Flisan) skrev 2024-05-01 17:51:50 följande:
    Vårt barn besökte sköterskan utan oss och berättade sen att sköterskan visste saker som vi bedömer att hon inte borde kunna veta utan journalinformationen.

Hon får väl tänka vad hon önskar. Får vi en korrekt blankett godkänner vi.
    Men ni vet fortfarande alltså inte helt säkert, "bedömer"?!

Hur svårt ska det vara, "hej, XX berättade att ni hade kännedom om y och z, är det något du läst i journalen från bvc" och sen har jag redan skrivit resten i inlägg #21

Du kan ju inte på allvar mena att du ska göra en ivo anmälan för något du inte vet, ditt barn kanske själv har berättat om sakerna, du har ingen aning, du var inte där och du VET inte att hon ens gjort något som ska anmälas, ditt barn kommer förmodligen gå kvar i samma skola några år och det blir ju pinsamt för hen att ha "den där mamman"
  • Anonym (Chilla)
    Anonym (okej?) skrev 2024-05-02 10:40:58 följande:

Fattar inte alla ni som inte ser problemet bara för att TS tänkt godkänna.

Felet är ju att skolsköterskan i så fall har missbrukat sin ställning och felaktigt gått in i en journal hon inte har rätt att gå in i. Det är ett allvarligt sekretessbrott!

Skolsköterskan visste ju inte om TS tänkt godkänna det, och skulle ha antingen väntat in blanketten, eller kontaktat TS och efterfrågat blanketten och om TS tänkte godkänna. 

Nästa gång går sköterskan in i din psykakutjournal olovandes, är det lika okej då tycker ni?

Jag tolkar det som att skolan visste att det skulle godkännas då rätt blankett inkom men oavsett, självklart är det inte ok att frångå sekretessen, i början av tråden verkade det dock som att TS helt rabiat ska anmäla det första hon gör då det "verkade som att hon hade tillgång", hon har sedan förklarat lite mer men är fortfarande inte helt 100%, hon skrev även att hon inte kommer att göra någon anmälan förrän hon VET, och hon kommer först att prata med sköterskan vilket är helt rätt.

Jag har själv jobbat inom vården och är fullt införstådd med VARFÖR man gör en IVO anmälan, det ska göras, men inte innan man vet helt säkert! Och jag tycker även att när hon pratar med sköterskan, om det visar sig att hon varit inne i journalen så ska TS anmäla, men för att visa att man inte vill vara "en jobbig förälder" för sitt barns skull så kan man ju säga något i stil med "jag kommer att göra en anmälan angående detta, inte för att sätta dit er på något sätt men för att säkerställa vart det gått fel i rutinerna och se till att det inte händer igen" även om alla vet att det inte är personligt så tolkar fortfarande många det som det, jag har inte fått något IVO anmälan på mig men avvikelse har jag fått, kul att det ju inte att bli inkallad men det är så man lär sig och blir extra noggrann, men man skäms som fan

Det jag menade i mina inlägg var att ta det lite lugnt och se över situationen innan man blir fly förbannad så att det blir rätt gjort och man inte framstår som en galen morsa :)

Ts, uppdatera oss gärna när du pratat med sköterskan 
  • Anonym (Chilla)
    Anonym (Trams) skrev 2024-05-02 15:36:03 följande:
    Men är det inte rätt att man ska skämmas om man gjort något fel som bryter mot patientsekretessen? Är det TS ansvar att försöka dämpa skam över något någon gjort fel?

Alla kan vi göra fel, både privat och i yrkeslivet, men gör man fel så kanske det är något man får ta att man skäms över? 
    Jag skrev väl bara att man skäms, jag skrev aldrig att man inte ska skämmas, har man gjort fel så har man.

Jag jobbar i hemtjänsten och mitt misstag var att jag gav kvällsfika till en gammal kvinna och gav henne hennes mediciner, hon hade fått en extra sömntablett som gavs vid sidan om, jag gav henne den i handen och signerade, när morgonpersonalen kom och gav frukost hittade hon tabletten i kökssoffan, jag hade alltså signerat för tidigt och inte säkerställt att hon tog tabletten, tog för givet att hon tog den efter att hon hade den i handen. Det gick ju bra denna gång då det "bara var en sömntablett" men det hade ju kunnat varit en väldigt viktig tablett! Så jag var ju riktigt noga efter den incidenten och lättad över att det inte blev allvarliga konsekvenser för brukaren. Brister ska alltid uppmärksammas på något sätt 
  • Anonym (Chilla)
    Anonym (Trams) skrev 2024-05-02 17:12:44 följande:
    Jo, jag tänker mer på detta att det framfördes som man ska försöka ta det så väldigt varsamt med kritiken. Jag tänker just att så länge man är saklig och inte går på i affekt så är kritik i sig inget man ska behöva dra sig för att ge. (Sen kan det finnas ögonblick man faktiskt kan få gå på i affekt med kan jag tycka, eller där det inte är rimligt att förväntas INTE göra det.)

Det ger ju hos en bra arbetsgivare en reflektion över något som brustit och en ändring i rutiner. I ditt fall kanske ni hade för många brukare att hinna med så att risken för misstag eller felbedömningar blev högre. Eller tydligare rutiner, eller tydligare introduktion för nyanställda. 
    I TS fall kanske det ger en ökad noggrannhet eller att något som successivt blivit okej att slarva med skärps till i tid innan verkligt känslig information hamnat fel.
    Ja, jag tänkte att man liksom lindar in det lite extra bara för att man vill ha en så bra relation som möjligt med skolan, det blir lättare både som förälder och barn :) men tydlig ska man ju vara såklart, men istället för att enbart säga "jag ska anmäla er!" Så kan man säga som jag skrev ovan, inte för att man behöver på något sätt men många tar det faktiskt fel så fort ordet "anmälan" nämns och då visar man på en gång att man inte menar något personligt.

Tackar <3
Svar på tråden Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?