Anonym (okej?) skrev 2024-05-02 10:40:58 följande:
Fattar inte alla ni som inte ser problemet bara för att TS tänkt godkänna.
Felet är ju att skolsköterskan i så fall har missbrukat sin ställning och felaktigt gått in i en journal hon inte har rätt att gå in i. Det är ett allvarligt sekretessbrott!
Skolsköterskan visste ju inte om TS tänkt godkänna det, och skulle ha antingen väntat in blanketten, eller kontaktat TS och efterfrågat blanketten och om TS tänkte godkänna.
Nästa gång går sköterskan in i din psykakutjournal olovandes, är det lika okej då tycker ni?
Jag tolkar det som att skolan visste att det skulle godkännas då rätt blankett inkom men oavsett, självklart är det inte ok att frångå sekretessen, i början av tråden verkade det dock som att TS helt rabiat ska anmäla det första hon gör då det "verkade som att hon hade tillgång", hon har sedan förklarat lite mer men är fortfarande inte helt 100%, hon skrev även att hon inte kommer att göra någon anmälan förrän hon VET, och hon kommer först att prata med sköterskan vilket är helt rätt.
Jag har själv jobbat inom vården och är fullt införstådd med VARFÖR man gör en IVO anmälan, det ska göras, men inte innan man vet helt säkert! Och jag tycker även att när hon pratar med sköterskan, om det visar sig att hon varit inne i journalen så ska TS anmäla, men för att visa att man inte vill vara "en jobbig förälder" för sitt barns skull så kan man ju säga något i stil med "jag kommer att göra en anmälan angående detta, inte för att sätta dit er på något sätt men för att säkerställa vart det gått fel i rutinerna och se till att det inte händer igen" även om alla vet att det inte är personligt så tolkar fortfarande många det som det, jag har inte fått något IVO anmälan på mig men avvikelse har jag fått, kul att det ju inte att bli inkallad men det är så man lär sig och blir extra noggrann, men man skäms som fan
Det jag menade i mina inlägg var att ta det lite lugnt och se över situationen innan man blir fly förbannad så att det blir rätt gjort och man inte framstår som en galen morsa :)
Ts, uppdatera oss gärna när du pratat med sköterskan