• Anonym (Mamma)

Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö

Min son kom hem från skolan i fredags och var milt uttryckt helt förstörd. Läraren som undervisar i årskurs 2 pratade med barnen om att alkohol kunde leda till skrumplever och att om levern pajar så kan man dö.

Nu skriker min son över att jag inte får dricka vin till maten, han tror att jag och hans pappa nu fått skrumplever eftersom vi gillar gott vin till helgen.

Vi har kontaktat rektorn också som mer eller mindre hotar med att göra en orosanmälan då vi inte tycker att man behöver berätta om detta för så små barn och då menar rektorn att det bara är alkisar som blir arga om man blir upprörd av att prata om att alkohol är farligt. 

Min son mår så dåligt och tror att vi ska dö. I helgen har han Gråtit floder och knappt kunnat sova. Han kryper ihop bredvid mig och varje gång jag somnat till på natten så slår han på mig för att se om jag fortfarande lever.

Vet inte vad jag ska göra. Får en lärare verkligen göra såhär? Och det är högst oprofessionellt av rektorn att säga sådär, rektorn tycker nämligen inte att uttalandet av läraren va problematiskt 

• Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-04-24 23:25:42 följande:

Ja det ligger väl något i det rektorn sa. Finns ingen anledning att bli arg om det inte är så att man känner att ens alkoholkonsumtion är hotad och att man inte klarar sig utan att dricka. Ni har ställt till en stor affär av detta med skolan och börjar bråka om det, så stor makt har alkoholen över er

Detta är bris kommentar också, för rekommendationen jag fick var att vi under ett tag inte skulle dricka vin tills barnet lugnat ner sig. Min man är från Frankrike, man ska dricka vin till maten. Det förhöjer smaken, så nej vi vill inte sluta med detta och då kommer dessa anklagelser. Så osmakligt 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-24 23:52:10 följande:
    Detta är bris kommentar också, för rekommendationen jag fick var att vi under ett tag inte skulle dricka vin tills barnet lugnat ner sig. Min man är från Frankrike, man ska dricka vin till maten. Det förhöjer smaken, så nej vi vill inte sluta med detta och då kommer dessa anklagelser. Så osmakligt 
    Så det är alltså inte bara till helgen utan varje gång ni äter mat som ni måste ha alkohol?
  • Anonym (Men alltså va?)
    Fast alltså... om det kan hjälpa ditt vettskrämda barn är det väl för 17 en no-brainer?? Man ska inte dricka vin till maten i något universum - inte ens i Frankrike... Jag tycker ärligt talat att det är det faktum att ni inte vill sluta dricka vin ett tag för att hjälpa ert barn som är osmakligt - inte påpekanden om att det inte finns någon anledning att bli arg om man inte känner sig hotad... 
  • Lynx123

Nu är ju läget som det är så för sonens skull bör ni naturligtvis ta en  längre paus med vindrickandet inför honom. Om det är ett problem för dig och din man kanske det blir ett liter "wake up call" för er båda - att er alkoholkonsumption har gått lite överstyr?

Med tiden kommer det här säkert lugna sig och ni kanske kan ta ett glas om ni går ut och äter i vuxet sällskap?

Sedan visst,  läraren kanske har gått ut med den här informtionen för tidigt men samtidigt är barn exponerade för så mycket idag via media och internet. Hur man än vrider och vänder på det så ÄR alkohol skadligt och inget man behöver. Som vuxen får man naturligtvis välja själv,, men barn behöver verkligen inte se sina föräldrar sitta och dricka vin regelbundet - lika lite som de behöver se dem röka eller ta droger.

• Anonym (alko)
    Så ni föräldrar kan inte avstå något som skadar ert barn? men läraren ska avstå från att undervisa fakta för att det kan skada ert barn? Hur tänker du nu?

PS, även människor från Frankrike kan avstå vin till middagen. 
  • Anonym (a)

Det är skillnad på att inte vilja och inte kunna avstå från vin, och det är lågt att dra alkohollistkortet bara för att man inte vill behöva avstå från något bara för att ens barn blivit uppskrämt av en lärare.

Dock kan det ju vara bra att i nuläget skippa alkohol tills ni fått ert barn att förstå att läraren uttalat sig onyanserat och att allt inte är svartvitt.

Har ni pratat med läraren utan att anklaga och bara sagt att ert barn uppfattat det som att alkohol även i begränsad mängd är livsfarligt? Enklast vore om läraren faktiskt pratar med barnet om att mindre mängder alkohol inte är farligt för vuxna, och hen inte menade att skrämma upp barnen. Helt ok dock att säga att barn som har känsligare kroppar inte ska dricka alkohol.

Alternativt om barnet kan träffa en annan vuxen som kan ge en mer nyanserad bild, t.ex. en läkare som faktiskt kan mer om kroppen än en lärare. 

Vi fick prata och förklara olika aspekter för vårt barn när han blivit utsatt för massiv skräckpropaganda vad gäller miljöförstöring från skolan. Helt ok att prata om vad man kan göra för miljön, men när det blir ren skräckpropaganda och bara tal om hur allt vi gör förstör miljön och hur jorden snart går under blev det fel för vår då rätt så känslige son. 

• Anonym (JW)
    Anonym (Biobonus) skrev 2024-04-24 21:00:05 följande:
    Tyvärr har droger fått ett stort uppsving istället. Att lustgas (som inte är narkotikaklassat) fortfarande inte är reglerat är helt galet enligt mig.

Håller med , min killes kompis fick nervskador av lustgas. Han gick tyvärr bort för snart två år sen, inte på grund av direkt men tror det var bidragande till att han hade ont och blev stillasittande. 

Tror inte att unga har slutat dricka heller.. bara för att en persons barn inte dricker.

Håller för övrigt med TS även om jag själv inte dricker alls just nu (ammar men känner mig inte så sugen på att dricka annars heller). Min pappa och släktingar har nästan alltid druckit vin till maten och jag tyckte inte det var konstigt , såg aldrig pappa full när jag var barn. Bättre att lära barn att det är ok i måttliga mängder när man är vuxen. Min mamma sa att allt var livsfarligt , det fick helt motsatt effekt istället. Jag tog både det ena och det andra när jag var tonåring.. jag lär hellre mina barn att det är ok att dricka vin eller öl som vuxen men man ska inte dricka för mycket. 

• Anonym (Signhild)
    Anonym (Men alltså va?) skrev 2024-04-25 03:37:06 följande:
    Fast alltså... om det kan hjälpa ditt vettskrämda barn är det väl för 17 en no-brainer?? Man ska inte dricka vin till maten i något universum - inte ens i Frankrike... Jag tycker ärligt talat att det är det faktum att ni inte vill sluta dricka vin ett tag för att hjälpa ert barn som är osmakligt - inte påpekanden om att det inte finns någon anledning att bli arg om man inte känner sig hotad... 
    Det är jättevanligt i Frankrike att man dricker vin till maten, även till lunch.
    Jag har jobbat i Frankrike och i personalmatsalen delade man på en flaska på fyra personer till maten.
    I övrigt fanns öl och vatten, men det var mycket ovanligt att någon drack annat än vin och någon enstaka öl någon gång.

Promillehalten för bilkörning är också högre i Frankrike så man kan med gott samvete ta bilen efter ett glas.

I Frankrike är fylleriet inte i närheten så utbrett som i Sverige, man såg sällan någon överförfriskad person. Och det är tack vare den avslappnade attityden till alkohol.

För en fransman är vin till maten en självklarhet.

Att en lågstadielärare ska skrämma vettet ur småknattar är ju helt galet. Sådan information behövs inte förrän ungarna är flera år äldre, när kanske intresse och nyfikenhet har vaknat till liv och vijlan att testa.
    Och även då ska informationen vara relevant, inte någon rabiat skrämselpropaganda från en IOGT-lärare.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (JW) skrev 2024-04-25 11:51:55 följande:

Håller med , min killes kompis fick nervskador av lustgas. Han gick tyvärr bort för snart två år sen, inte på grund av direkt men tror det var bidragande till att han hade ont och blev stillasittande. 

Tror inte att unga har slutat dricka heller.. bara för att en persons barn inte dricker.

Håller för övrigt med TS även om jag själv inte dricker alls just nu (ammar men känner mig inte så sugen på att dricka annars heller). Min pappa och släktingar har nästan alltid druckit vin till maten och jag tyckte inte det var konstigt , såg aldrig pappa full när jag var barn. Bättre att lära barn att det är ok i måttliga mängder när man är vuxen. Min mamma sa att allt var livsfarligt , det fick helt motsatt effekt istället. Jag tog både det ena och det andra när jag var tonåring.. jag lär hellre mina barn att det är ok att dricka vin eller öl som vuxen men man ska inte dricka för mycket. 

Färre unga dricker , enligt artiklar i media, och det har inte ersatts med droger. De som använder droger använder i regel också alkohol. 

Ungas drickande har minskat radikalt ? så vad har ersatt festandet? - Socionomen 
    CAN-utredaren: Därför dricker ungdomar mindre alkohol | SVT Nyheter
    Ung i en tid med minskat drickande - CAN

Gruppen som dricker alkohol uppgav i högre utsträckning att de begick brott och skolkade, än de som inte drack alkohol.

Gruppen som inte drack alkohol hade bättre självskattad hälsa, färre psykosomatiska problem och högre betyg.

De som drack alkohol var i högre utsträckning rökare och användare av narkotika än vad de som inte drack alkohol var.

I tidigare studier har icke-drickande ungdomar haft sämre sociala kontakter och mer psykosociala problem, men i Futura01 ser man att de ungdomar som inte dricker alkohol är nöjdare med sina sociala relationer och har högre poäng på en så kallad pro-social skala.

• Anonym (alko)
    Anonym (Signhild) skrev 2024-04-25 12:10:43 följande:
    Det är jättevanligt i Frankrike att man dricker vin till maten, även till lunch.
    Jag har jobbat i Frankrike och i personalmatsalen delade man på en flaska på fyra personer till maten.
    I övrigt fanns öl och vatten, men det var mycket ovanligt att någon drack annat än vin och någon enstaka öl någon gång.

Promillehalten för bilkörning är också högre i Frankrike så man kan med gott samvete ta bilen efter ett glas.

I Frankrike är fylleriet inte i närheten så utbrett som i Sverige, man såg sällan någon överförfriskad person. Och det är tack vare den avslappnade attityden till alkohol.

För en fransman är vin till maten en självklarhet.

Att en lågstadielärare ska skrämma vettet ur småknattar är ju helt galet. Sådan information behövs inte förrän ungarna är flera år äldre, när kanske intresse och nyfikenhet har vaknat till liv och vijlan att testa.
    Och även då ska informationen vara relevant, inte någon rabiat skrämselpropaganda från en IOGT-lärare.
    Normalt sett så blir inte barn så rädda av den informationen, så TS barn ha skäl att bli extra orolig. TS barn har även kommenterat hur föräldrarna blir annorlunda när de dricker alkohol. Så detta handlar inte om infon från skolan, utan om TS och pappans relation till alkohol, och hur det påverkar deras barn.

Det spelar ingen roll hur drickandet ser ut hos nån annan eller i allmänhet, detta barn tycker att hans föräldrar dricker på ett sätt som inte känns bra för honom. Det är där man börjar.
Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö