• Anonym (Mamma)

Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö

Min son kom hem från skolan i fredags och var milt uttryckt helt förstörd. Läraren som undervisar i årskurs 2 pratade med barnen om att alkohol kunde leda till skrumplever och att om levern pajar så kan man dö.

Nu skriker min son över att jag inte får dricka vin till maten, han tror att jag och hans pappa nu fått skrumplever eftersom vi gillar gott vin till helgen.

Vi har kontaktat rektorn också som mer eller mindre hotar med att göra en orosanmälan då vi inte tycker att man behöver berätta om detta för så små barn och då menar rektorn att det bara är alkisar som blir arga om man blir upprörd av att prata om att alkohol är farligt. 

Min son mår så dåligt och tror att vi ska dö. I helgen har han Gråtit floder och knappt kunnat sova. Han kryper ihop bredvid mig och varje gång jag somnat till på natten så slår han på mig för att se om jag fortfarande lever.

Vet inte vad jag ska göra. Får en lärare verkligen göra såhär? Och det är högst oprofessionellt av rektorn att säga sådär, rektorn tycker nämligen inte att uttalandet av läraren va problematiskt 

• Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö
  • Anonym (micke)
    Ess skrev 2024-05-01 21:41:21 följande:
    Hur mycket inbillar du dig att ts dricker egentligen, iom du tror hon inte förbränt alkoholen på ett dygn?
    Två glas vin har hon garanterat förbränt innan hon går och lägger sig.
    Det går ju faktisk att vetenskapligt bevisa detta. Tex genom en godkänd
    alkomätare.

Om jag dricker 2 glas vin så är jag efter 2.5 timmar ner på en nivå att jag
    lagligt kan köra bil ( under 0.2 promille ) och en timme senare så har jag
    noll alkohol i kroppen.

• nihka
    Anonym (micke) skrev 2024-05-03 12:53:14 följande:
    Det går ju faktisk att vetenskapligt bevisa detta. Tex genom en godkänd
    alkomätare.

Om jag dricker 2 glas vin så är jag efter 2.5 timmar ner på en nivå att jag
    lagligt kan köra bil ( under 0.2 promille ) och en timme senare så har jag
    noll alkohol i kroppen.
    Hur stora är glasen? Toppar man upp dem? Har man centiliterkoll på hur mycket man faktiskt har druckit? Vågar påstå att de flesta inte har det och häller betydligt mer än 12 cl vin (en portion) i ett glas.

Vem är "jag"? Är "jag" man eller kvinna, sjuk/medfaren eller frisk, yngre eller äldre? Har "jag" ätit? Under hur långa perioder har "jag" druckit dagligen? Det är många faktorer som spelar in på alkoholens påverkan på kroppen som inte korrelerar med om man får köra bil eller inte.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (micke) skrev 2024-05-03 12:49:15 följande:
    Man hoppas ju att det är en trolltråd.

Endast i Sverige skulle jag vilja påstå, kolla attityden i tex Frankrike, Spanien,
    Italien
    Vi närmar oss med stormsteg:

"Men den mest slående trenden är att leversjukdom med livsstilsrelaterade orsaker ökar kraftigt ? mycket kraftigt. Cirros till följd av alkoholmissbruk ökade med 47 procent under perioden"

nyheter.ki.se/lange-leve-levern

• Anonym (micke)
    nihka skrev 2024-05-03 13:11:36 följande:
    Hur stora är glasen? Toppar man upp dem? Har man centiliterkoll på hur mycket man faktiskt har druckit? Vågar påstå att de flesta inte har det och häller betydligt mer än 12 cl vin (en portion) i ett glas.

Vem är "jag"? Är "jag" man eller kvinna, sjuk/medfaren eller frisk, yngre eller äldre? Har "jag" ätit? Under hur långa perioder har "jag" druckit dagligen? Det är många faktorer som spelar in på alkoholens påverkan på kroppen som inte korrelerar med om man får köra bil eller inte.
    Dom absolut flesta som talar i jagform avser sej själv.

• Anonym (micke)
    nihka skrev 2024-05-03 13:17:55 följande:
    Vi närmar oss med stormsteg:

"Men den mest slående trenden är att leversjukdom med livsstilsrelaterade orsaker ökar kraftigt ? mycket kraftigt. Cirros till följd av alkoholmissbruk ökade med 47 procent under perioden"

nyheter.ki.se/lange-leve-levern
    Tack för spännande länk.

Vi lär oss:
    Cirros till följd av alkoholmissbruk ökade med 47 procent under perioden, skrumplever till följd av övervikt eller fetma med 87 procent.

Slutsats:
    Det är farligare att äta chips, pizza och dricka coca cola än att dricka alkohol
    Nästa dubbelt så farligt. 

Hoppas läraren på berörd skola vid nästa lektion talar om för eleverna att om man
    äter fet mat så kommer man att dö av fettlever.  Livsfarligt.
  • Anonym (M)
    nihka skrev 2024-05-03 12:36:52 följande:
    Ja, Frankrike är ett av de länder med högst andel personer med skrumplever vilket är resultatet av fransmännens alkoholvanor. Frankrike ledde länge skrumpleverligan men Finland har kört om dem på senare år.

svenska.yle.fi/a/7-853839

Ja, läs gärna på och kom ihåg att en portion vin är 12 cl, inte ett fyllt ballongglas:

www.alko.fi/sv/ansvarsfullt/alkohol-och-halsa/riskgranser-for-alkohol

Din känslomässiga relation till alkohol är inte relevant när det kommer till alkoholens effekter.
    Vad menar du med ballongglas?
  • Anonym (M)
    Anonym (micke) skrev 2024-05-03 13:33:57 följande:
    Tack för spännande länk.

Vi lär oss:
    Cirros till följd av alkoholmissbruk ökade med 47 procent under perioden, skrumplever till följd av övervikt eller fetma med 87 procent.

Slutsats:
    Det är farligare att äta chips, pizza och dricka coca cola än att dricka alkohol

Hoppas läraren på berörd skola vid nästa lektion talar om för eleverna att om man
     Nej den slutsatsen kan man absolut inte dra av de siffrorna. Hur tänker du nu? Det enda de siffrorna möjligtvis kan antyda är att antalet människor som har blivit fetare har ökat mer än vad antalet människor som brukar alkohol har ökat.
  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2024-05-03 14:10:52 följande:
     Nej den slutsatsen kan man absolut inte dra av de siffrorna. Hur tänker du nu? Det enda de siffrorna möjligtvis kan antyda är att antalet människor som har blivit fetare har ökat mer än vad antalet människor som brukar alkohol har ökat.
    *Missbrukar alkohol
  • Agda90
    Anonym (micke) skrev 2024-05-03 13:33:57 följande:
    Tack för spännande länk.

Vi lär oss:

Slutsats:

Man blir inte fet av fett.... Kolla vad de matar gäss med för att få till den riktigt stora gåslevern. Kolhydrater. Med tanke på hur levern fungerar så är det kolhydrater som ger fettlever.
  • nihka
    Anonym (micke) skrev 2024-05-03 13:27:45 följande:
    Dom absolut flesta som talar i jagform avser sej själv.
    Vad bra att det nu är etablerat att det handlar om hela planeten. Och att det kan se väldigt olika ut bland alla dessa människor.
Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö