Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö

Ja det ligger väl något i det rektorn sa. Finns ingen anledning att bli arg om det inte är så att man känner att ens alkoholkonsumtion är hotad och att man inte klarar sig utan att dricka. Ni har ställt till en stor affär av detta med skolan och börjar bråka om det, så stor makt har alkoholen över er

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-24 23:52:10 följande:
    Detta är bris kommentar också, för rekommendationen jag fick var att vi under ett tag inte skulle dricka vin tills barnet lugnat ner sig. Min man är från Frankrike, man ska dricka vin till maten. Det förhöjer smaken, så nej vi vill inte sluta med detta och då kommer dessa anklagelser. Så osmakligt 
    Så det är alltså inte bara till helgen utan varje gång ni äter mat som ni måste ha alkohol?
  • Anonym (M)
    nihka skrev 2024-05-03 12:36:52 följande:
    Ja, Frankrike är ett av de länder med högst andel personer med skrumplever vilket är resultatet av fransmännens alkoholvanor. Frankrike ledde länge skrumpleverligan men Finland har kört om dem på senare år.

svenska.yle.fi/a/7-853839

Ja, läs gärna på och kom ihåg att en portion vin är 12 cl, inte ett fyllt ballongglas:

www.alko.fi/sv/ansvarsfullt/alkohol-och-halsa/riskgranser-for-alkohol

Din känslomässiga relation till alkohol är inte relevant när det kommer till alkoholens effekter.
    Vad menar du med ballongglas?
  • Anonym (M)
    Anonym (micke) skrev 2024-05-03 13:33:57 följande:
    Tack för spännande länk.

Vi lär oss:
    Cirros till följd av alkoholmissbruk ökade med 47 procent under perioden, skrumplever till följd av övervikt eller fetma med 87 procent.

Slutsats:
    Det är farligare att äta chips, pizza och dricka coca cola än att dricka alkohol
    Nästa dubbelt så farligt. 

Hoppas läraren på berörd skola vid nästa lektion talar om för eleverna att om man
    äter fet mat så kommer man att dö av fettlever.  Livsfarligt.
     Nej den slutsatsen kan man absolut inte dra av de siffrorna. Hur tänker du nu? Det enda de siffrorna möjligtvis kan antyda är att antalet människor som har blivit fetare har ökat mer än vad antalet människor som brukar alkohol har ökat.
  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2024-05-03 14:10:52 följande:
     Nej den slutsatsen kan man absolut inte dra av de siffrorna. Hur tänker du nu? Det enda de siffrorna möjligtvis kan antyda är att antalet människor som har blivit fetare har ökat mer än vad antalet människor som brukar alkohol har ökat.
    *Missbrukar alkohol
  • Anonym (M)
    nihka skrev 2024-05-03 14:41:33 följande:
    Överdimensionerade vinglas avsedda för en mindre mängd vin men som också kan fyllas. 
    nihka skrev 2024-05-03 14:41:33 följande:
    Överdimensionerade vinglas avsedda för en mindre mängd vin men som också kan fyllas. 

Och en mindre mängd vin i de ballongglas var det de 12 cl du skrev som är ett vanligt glas vin?
  • Anonym (M)
    Agda90 skrev 2024-05-04 09:30:07 följande:
    Okunnigheten flödar....
    Kalorier i och kalorier ut är inte det enda som räknas. 

Ja fett innehåller mycket kalorier. Har du testat att äta Smör med sked? Det får inte så länge för kroppen sätter stopp för det genom att du blir illampende.

Tillsätt socker, Kakao och havre till det fettet och du kan trycka i sig ganska mycket mer. Men nu dominerar INTE fettet utan kolhydraterna. 

Sen har vi själva levern. Dess funktion kanske du borde läsa på om innan du pratar om kalorier in och ut. 
    Ja det verkar vara lättare att gå upp i vikt på kolhydrater. Minskar man på de så är det svårare att få i sig så mycket kalorier. Lättare att gå ner i vikt. Min erfarenhet
  • Anonym (M)
    nihka skrev 2024-05-03 15:19:27 följande:
    Vanligt vet jag inte men 12 cl är en portion. 2,4 dl är 2 portioner. Tror att många fyller sina glas hemma med betydligt mer än 1,2 dl och tror man har druckit 2 glas vin när det kanske handlar om det dubbla i portioner.
    Men hur mycket menade du är en mindre mängd vin som det glaset är avsett för?
  • Anonym (M)
    Anonym (K) skrev 2024-05-06 13:11:22 följande:
    Haha skämtar du med mig? Jag gick ner 28 kg på mindre än ett år på enbart äta mindre kalorier. Fett var det jag drog ned mest på. Kolhydrater åt jag. Åt mycket rotfrukter (speciellt potatis). Det är mycket kolhydrater. Hade kolhydrater till varje portion ibland pasta, ris osv..... Min erfarenhet är att gå upp i vikt av fett för att det är mycket kalorier i det. 

Kaloriunderskott=viktnedgång
    Kaloriöverskott=viktuppgång

Enda undantaget borde vara att man äter en LCHF diet, då ska man äta nästan inga kolhydrater alls. Men att äta äta en balanserad kost och äta fett, kolhydrater, protein osv.... Har man mer att vinna på att dra ner på fett än kolhydrater. 
    Nej jag skämtar inte, fick i mig mycket mer kalorier om jag åt kolhydratrika livsmedel. Ja det var nog kanske lite åt lchf-hållet jag åt, då blev det svårare att få i sig  massa kalorier och man blev mätt på färre kalorier liksom än om jag åt massa kolhydrater
  • Anonym (M)
    Anonym (K) skrev 2024-05-06 13:26:54 följande:
    Då måste du ha ätit större mängd kolhydrater så du hamnat på ett kaloriöverskott iså fall. Tex potatis innehåller 80 kcal/100 gram medans olivolja innehåller ca  850 kcal/100 gram. 
    Ja det gick lätt att få i sig större mängd kolhydrater och kalorierna skenade alltså iväg. Man lärde sig bra med kaloriräkning vilken mat som funkade bäst.
Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö