• Anonym (Mamma)

Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö

Min son kom hem från skolan i fredags och var milt uttryckt helt förstörd. Läraren som undervisar i årskurs 2 pratade med barnen om att alkohol kunde leda till skrumplever och att om levern pajar så kan man dö.

Nu skriker min son över att jag inte får dricka vin till maten, han tror att jag och hans pappa nu fått skrumplever eftersom vi gillar gott vin till helgen.

Vi har kontaktat rektorn också som mer eller mindre hotar med att göra en orosanmälan då vi inte tycker att man behöver berätta om detta för så små barn och då menar rektorn att det bara är alkisar som blir arga om man blir upprörd av att prata om att alkohol är farligt. 

Min son mår så dåligt och tror att vi ska dö. I helgen har han Gråtit floder och knappt kunnat sova. Han kryper ihop bredvid mig och varje gång jag somnat till på natten så slår han på mig för att se om jag fortfarande lever.

Vet inte vad jag ska göra. Får en lärare verkligen göra såhär? Och det är högst oprofessionellt av rektorn att säga sådär, rektorn tycker nämligen inte att uttalandet av läraren va problematiskt 

• Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö
  • Anonym (K)
    Anonym (Signhild) skrev 2024-04-29 15:19:32 följande:
    Jahopp, där kom en till.

Vid det här laget borde man lärt sig att det inte går att diskutera alkohol på FL. Alla (mer eller mindre) är absolutister och vrålar alkis till oss andra som erkänner att vi gillar vårt vin. Eller lördagsgrogg för den delen.

Präktigheten vet inga gränser.
    Tack och hej!

Mvh
    Livsnjutare

(Jösses så glad jag är att inte lärarna eller någon rektor för den delen spred propagande när mina ungar var små.)

// Skål
    Ja fast vad tycker du TS ska göra? Skita i barnets oro? Vad tycker du är bäst prioritering? 1: Sluta dricka framför barnet så barnet kan känna sig tryggare. 2: Fortsätta förhöja smakerna på maten med hjälp av vin på bekostnad av barnets trygghet. 

Sorgligt att vissa också menar att man behöver alkohol för att ha kul eller för att njuta av livet eller maten. Har man svårt att njuta utan alkohol så är det osunt och man bör förändra något i sitt liv.

Jag är bekynrad över att folk inte förstår att alkohol inte har något att göra i närheten av barn. Kan man inte avstå så är man antingen i ett riskbruk eller ett missbruk. Många fler än de som erkänner har problem med alkoholen. 

Njut av alkohol om man vill det men inte framför barn, speciellt inte barnet känner oro. 
  • Anonym
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-04-29 12:39:56 följande:
    Det där var ett dåligt exempel. Men är föräldern ofta onykter så är det befogat. Barnet tar bergis på hjälm när han cyklar. Om barnet säger att föräldern också ska ha hjälm på. Väljer du då att ta på hjälm eller ställa in cyklarna? 
    Eftersom det är den vuxna som bestämmer så tar man inte på sig själv för att en unge säger det.
    Eller lyder du blint dina avkommor?

Jag varken tar på hjälm eller ställer tillbaka cyklarna. Jag cyklar utan hjälm, barnet SKA ha hjälm enligt lag. Det behöver man inte som vuxen.
  • Agda90
    Anonym (Signhild) skrev 2024-04-29 15:00:05 följande:
    Inte undra på att ts har lämnat tråden.

Du har ingen som helst aning om vad för vin ts och hennes man dricker, du har lika lite aning om hur mycket de dricker eller om det förhöjer smaker eller inte.
    Du sitter och dömer någon som högst troligt är en helt vanlig, normaldrickande person. Var unge blivit skrämd i skolan av en lärare som babblar om saker som inte småknattar ska bli "informerade"om.

Du verkar ha någon sorts vanföreställning om alkohol.
    Nej, ingen vaneföräställning. Jag är uppväxt med en morfar som var alkoholist och söp ihjäl sig. Så jag har som barn haft första parkett på att uppleva hur hemskt det är. TS första reaktion var att rättfärdiga drickandet istället för att lugna barnet genom att ta bort alkoholen ur deras vardag ett tag. Så jäkla svårt är det inte att låta bli vinet.... Så vida man inte har ett beroende eller ett riskbruks beteende. 

Du kan tycka att jag dömer hårt. Men någonstans i tråden skrev ts att hon blev fnissig när hon drack. Sorry men dricker man något glas vin för smakens skull till maten så dricker man inte för att bli påverkad. Vilket TS tydligen blir regelbundet. 
  • Agda90
    Anonym skrev 2024-04-29 15:35:43 följande:
    Eftersom det är den vuxna som bestämmer så tar man inte på sig själv för att en unge säger det.
    Eller lyder du blint dina avkommor?

Jag varken tar på hjälm eller ställer tillbaka cyklarna. Jag cyklar utan hjälm, barnet SKA ha hjälm enligt lag. Det behöver man inte som vuxen.
    Så bara för att du enligt lag inte behöver använda hjälm så tycker gör det mindre ont om du drömmer skallen i asfalt? 

Jag tar på mig hjälm för att föregå med gott exempl. Så barnet hade inte ens behövt säga till om hjälm. Jag väljer att använda hjärncellerna istället för att erbjuda dem till en plågsam slakt. 
  • Anonym (Signhild)
    Agda90 skrev 2024-04-29 15:55:24 följande:
    Nej, ingen vaneföräställning. Jag är uppväxt med en morfar som var alkoholist och söp ihjäl sig. Så jag har som barn haft första parkett på att uppleva hur hemskt det är. TS första reaktion var att rättfärdiga drickandet istället för att lugna barnet genom att ta bort alkoholen ur deras vardag ett tag. Så jäkla svårt är det inte att låta bli vinet.... Så vida man inte har ett beroende eller ett riskbruks beteende. 

Du kan tycka att jag dömer hårt. Men någonstans i tråden skrev ts att hon blev fnissig när hon drack. Sorry men dricker man något glas vin för smakens skull till maten så dricker man inte för att bli påverkad. Vilket TS tydligen blir regelbundet. 
    Bara för att din morfar var alkoholist behöver det inte betyda att alla som uppskatttar vin till mat, oavsett veckodag, är alkoholister.

Jag beklagar din barndom, och förstår bättre din aversion mot alkohol. Men, det betyder inte att några glas vin gör människor till alkoholister.

Du läser in mer i det ts skriver än vad jag gör, gissar att förklaringen ligger i din barndoms trauma. 

Mina barn har sett sina föräldrar dricka både, vatten, mjölk, kaffe och alkohol. Det är ingen som lidit av det. De är vuxna numera och har ungefär samma inställning till alkohol som jag. Mina barnbarn blir inte alldels perplexa av att deras föräldrar dricker alkohol heller. Som det borde vara.

Visst är det lite synd om ts pojke, de vuxna kan ju alltid kamouflera sin måltidsdryck om det nu är så oerhört synd om ett barn vars föräldrar dricker vin till middagen. 
    Det bästa vore att läraren fick förklara sig för ungstackaren och att rektorn visade lite ryggrad.
  • Sunflora
    Jahopp, där kom en till.

Vid det här laget borde man lärt sig att det inte går att diskutera alkohol på FL. Alla (mer eller mindre) är absolutister och vrålar alkis till oss andra som erkänner att vi gillar vårt vin. Eller lördagsgrogg för den delen.

Tack och hej!

Mvh
    Livsnjutare

(Jösses så glad jag är att inte lärarna eller någon rektor för den delen spred propagande när mina ungar var små.)

// Skål

I ts fall handlar det inte om att gilla vin eller en lördagsgrogg utan att ts och sambon dricker ett par glas vin till maten varje dag och blir åtminstone salongsberusade. Gränsen för riskkonsumtion går vid 10 glas i veckan dvs man kan dricka ett glas vin om dagen varje dag+ en grogg varje fredag, lördag och söndag. Ts dricker enligt henne själv mer. 

Att inte vara riskkonsument tycker inte jag kan anses vara präktigt, jag tycker inte man är präktig som använder bälte i bilen heller.

• Anonym (S)
    Sunflora skrev 2024-04-29 23:45:29 följande:

I ts fall handlar det inte om att gilla vin eller en lördagsgrogg utan att ts och sambon dricker ett par glas vin till maten varje dag och blir åtminstone salongsberusade. Gränsen för riskkonsumtion går vid 10 glas i veckan dvs man kan dricka ett glas vin om dagen varje dag+ en grogg varje fredag, lördag och söndag. Ts dricker enligt henne själv mer. 

Att inte vara riskkonsument tycker inte jag kan anses vara präktigt, jag tycker inte man är präktig som använder bälte i bilen heller.

Ja men precis så!
  • Agda90
    Anonym (Signhild) skrev 2024-04-29 17:50:22 följande:
    Bara för att din morfar var alkoholist behöver det inte betyda att alla som uppskatttar vin till mat, oavsett veckodag, är alkoholister.

Jag beklagar din barndom, och förstår bättre din aversion mot alkohol. Men, det betyder inte att några glas vin gör människor till alkoholister.

Du läser in mer i det ts skriver än vad jag gör, gissar att förklaringen ligger i din barndoms trauma. 

Mina barn har sett sina föräldrar dricka både, vatten, mjölk, kaffe och alkohol. Det är ingen som lidit av det. De är vuxna numera och har ungefär samma inställning till alkohol som jag. Mina barnbarn blir inte alldels perplexa av att deras föräldrar dricker alkohol heller. Som det borde vara.

Visst är det lite synd om ts pojke, de vuxna kan ju alltid kamouflera sin måltidsdryck om det nu är så oerhört synd om ett barn vars föräldrar dricker vin till middagen. 
    Det bästa vore att läraren fick förklara sig för ungstackaren och att rektorn visade lite ryggrad.
    Jag har en fullt normal relation till alkohol. Att stå vid grillen och ta ett glas vin en varm vårdag är ljuvligt. Eller att drick ett fantastiskt gott rött vin till en oxfile osv osv. 

Men för mig handlar det om 1-2 glas just för att förhöja smaken av maten. 

I tidigare inlägg har ts skrivit följande om sonen:
    "Han tycker jag blir för glad när jag dricker vin och att läraren pratat om detta också och blir man fnissig så dricker man för mycket"

Om ett barn REAGERAR på att föräldern blir ANNORLUNDA när föräldern dricker då är det inte någon normalkonsumtion vi talar om. Mina föräldrar var inte några stor drickare men på fester då jäklar kunde de dricka rätt rejält. Jag tyckte verkligen inte om att se pappa full. Det var obehagligt. 

Och så här skriver TS om förslaget att kanske lägga vinet på hyllan ett tag för barnets skull:
    "Detta är bris kommentar också, för rekommendationen jag fick var att vi under ett tag inte skulle dricka vin tills barnet lugnat ner sig. Min man är från Frankrike, man ska dricka vin till maten. Det förhöjer smaken, så nej vi vill inte sluta med detta och då kommer dessa anklagelser. Så osmakligt "

Det är alltså osmakligt att låta bli att dricka vin för att lugna sitt oroliga barn. Ja, hur osmakligt är inte det på en skala?!?!

Barnet visar oro då ska föräldrarna hantera det. I det här fallet är föräldrarna mer rädda om vinet än barnet. Man dör inte av att låta bli att dricka vin 1 månad!

• nihka
    Jahopp, där kom en till.

Tack och hej!

Mvh
    Livsnjutare

// Skål0?
    Så man måste pimpla vin varje dag för att vara livsnjutare. Hur mycket njutning är det dagen efter varje dag?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Men alltså va?)
    Sunflora skrev 2024-04-29 23:45:29 följande:

Spot on!
Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö