• Anonym (Mamma)

Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö

Min son kom hem från skolan i fredags och var milt uttryckt helt förstörd. Läraren som undervisar i årskurs 2 pratade med barnen om att alkohol kunde leda till skrumplever och att om levern pajar så kan man dö.

Nu skriker min son över att jag inte får dricka vin till maten, han tror att jag och hans pappa nu fått skrumplever eftersom vi gillar gott vin till helgen.

Vi har kontaktat rektorn också som mer eller mindre hotar med att göra en orosanmälan då vi inte tycker att man behöver berätta om detta för så små barn och då menar rektorn att det bara är alkisar som blir arga om man blir upprörd av att prata om att alkohol är farligt. 

Min son mår så dåligt och tror att vi ska dö. I helgen har han Gråtit floder och knappt kunnat sova. Han kryper ihop bredvid mig och varje gång jag somnat till på natten så slår han på mig för att se om jag fortfarande lever.

Vet inte vad jag ska göra. Får en lärare verkligen göra såhär? Och det är högst oprofessionellt av rektorn att säga sådär, rektorn tycker nämligen inte att uttalandet av läraren va problematiskt 

• Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-23 15:32:02 följande:
    Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö

Vet inte vad jag ska göra. 

Sluta dricka vin. Det är rätt enkelt. Inget att bli upprörd över. Du överlever utan vin.

Dins sons lärare lär ut verkligheten, det är farligt med alkohol, det är inte "oprofessionellt" på något sätt utan i högsta grad professionellt eftersom det är verkligheten. Du kan bli arg på verkligheten men det gör bara att du ser dummare ut i andras ögon. Om ni dricker så mycket vin hemma att din 8åring reagerar så dricker ni mer än ni behöver.
  • Core
    Anonym (qwerty) skrev 2024-04-24 10:36:47 följande:
    Sluta dricka vin. Det är rätt enkelt. Inget att bli upprörd över. Du överlever utan vin.

Dins sons lärare lär ut verkligheten, det är farligt med alkohol, det är inte "oprofessionellt" på något sätt utan i högsta grad professionellt eftersom det är verkligheten. Du kan bli arg på verkligheten men det gör bara att du ser dummare ut i andras ögon. Om ni dricker så mycket vin hemma att din 8åring reagerar så dricker ni mer än ni behöver.
    Wow, här sprids det högmod så det står härliga till 😂
  • Anonym (alko)
    Anonym (a) skrev 2024-04-23 20:02:21 följande:

Min son blev uppskrämd i förskoleklassen vad gäller miljön, och ville varken åka bil eller ta papper för att rita. Vi fick förklara att det var ok att vi tog bilen till svärföräldrarnas landställe (närmsta busshållplats är 14 km därifrån), speciellt som vi gick eller åkte kommunalt för det mesta, och att han kunde använda den tomma sidan på utskriftspapper från pappans jobb och sedan lägga dem i pappersåtervinningen. 
    Sedan bad vi faktiskt läraren att tona ner skrämselpropagandan lite. 

Ja, ibland kan lärare behöva anpassa undervisningen utifrån särskilt känsliga elever. Men det innebär inte att faktan är skrämselpropaganda, utan att en del barn är känsliga och inte tål lika mycket fakta som andra. 
  • Anonym (Kl)

Vilka dårar! Jag hade gått vidare med detta.
    (Om läraren är fet kan ni ju tala om för ert barn att det kan man också dö av...)

• Anonym (Biobonus)

Det låter alltför tidigt med så detaljerad information för 8-åringar. Enligt skolverket ska ANDTS (alkohol, narkotika, doping, tobak. spelande) tas upp i mellanstadiet.

• Anonym (L)

Nu är jag nykterist så ingen risk att alkohol skadar mig. Jag berättade tidigt för mina barn vilket gift alkohol är och att det ökar risk för cancer och skrumplever. Ingen av dom dricker, de är i tonåren och varken dom eller sina kompisar dricker alkohol. Alkohol är på väg att dö ut bland unga tack o lov. Idag umgås man utan alkohol. 

• Anonym (Biobonus)
    Anonym (L) skrev 2024-04-24 20:35:15 följande:

Nu är jag nykterist så ingen risk att alkohol skadar mig. Jag berättade tidigt för mina barn vilket gift alkohol är och att det ökar risk för cancer och skrumplever. Ingen av dom dricker, de är i tonåren och varken dom eller sina kompisar dricker alkohol. Alkohol är på väg att dö ut bland unga tack o lov. Idag umgås man utan alkohol. 

Tyvärr har droger fått ett stort uppsving istället. Att lustgas (som inte är narkotikaklassat) fortfarande inte är reglerat är helt galet enligt mig.
  • Anonym (SR)
    Anonym (Gio) skrev 2024-04-23 16:40:48 följande:
    Att ge efter för irrationella rädslor riskerar att göra dem värre. Bättre att de förklarar att ett glas vin till maten på helgen är ofarligt, men att man inte ska dricka för mycket. Precis som med godis. 
    Om barnet tycker att mamma blir för glad när hon dricker så är det ett problem
  • Anonym (M)

Ja det ligger väl något i det rektorn sa. Finns ingen anledning att bli arg om det inte är så att man känner att ens alkoholkonsumtion är hotad och att man inte klarar sig utan att dricka. Ni har ställt till en stor affär av detta med skolan och börjar bråka om det, så stor makt har alkoholen över er

• Anonym (HmJ)
    Anonym (Biobonus) skrev 2024-04-24 20:21:15 följande:

Det låter alltför tidigt med så detaljerad information för 8-åringar. Enligt skolverket ska ANDTS (alkohol, narkotika, doping, tobak. spelande) tas upp i mellanstadiet.

Det reagerade jag också på, att det var för tidigt 
Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö