• Anonym (Mamma)

Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö

Min son kom hem från skolan i fredags och var milt uttryckt helt förstörd. Läraren som undervisar i årskurs 2 pratade med barnen om att alkohol kunde leda till skrumplever och att om levern pajar så kan man dö.

Nu skriker min son över att jag inte får dricka vin till maten, han tror att jag och hans pappa nu fått skrumplever eftersom vi gillar gott vin till helgen.

Vi har kontaktat rektorn också som mer eller mindre hotar med att göra en orosanmälan då vi inte tycker att man behöver berätta om detta för så små barn och då menar rektorn att det bara är alkisar som blir arga om man blir upprörd av att prata om att alkohol är farligt. 

Min son mår så dåligt och tror att vi ska dö. I helgen har han Gråtit floder och knappt kunnat sova. Han kryper ihop bredvid mig och varje gång jag somnat till på natten så slår han på mig för att se om jag fortfarande lever.

Vet inte vad jag ska göra. Får en lärare verkligen göra såhär? Och det är högst oprofessionellt av rektorn att säga sådär, rektorn tycker nämligen inte att uttalandet av läraren va problematiskt 

• Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö
  • Anonym (S)
    Anonym (Lotta) skrev 2024-04-23 17:51:01 följande:

Man pratar väl inte så om alkohol med 8-åringar och skrämmer dom.Dåligt enligt min åsikt.

Alla lärare kommer att svara ärligt på elevers frågor. Ts får rätta mig men låter mer troligt att det kommit från någon elev och inte som ett planerat inslag i undervisningen.
  • nihka
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-23 15:32:02 följande:
    Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö

Min son kom hem från skolan i fredags och var milt uttryckt helt förstörd. Läraren som undervisar i årskurs 2 pratade med barnen om att alkohol kunde leda till skrumplever och att om levern pajar så kan man dö.

Nu skriker min son över att jag inte får dricka vin till maten, han tror att jag och hans pappa nu fått skrumplever eftersom vi gillar gott vin till helgen.

Vi har kontaktat rektorn också som mer eller mindre hotar med att göra en orosanmälan då vi inte tycker att man behöver berätta om detta för så små barn och då menar rektorn att det bara är alkisar som blir arga om man blir upprörd av att prata om att alkohol är farligt. 

Min son mår så dåligt och tror att vi ska dö. I helgen har han Gråtit floder och knappt kunnat sova. Han kryper ihop bredvid mig och varje gång jag somnat till på natten så slår han på mig för att se om jag fortfarande lever.

Vet inte vad jag ska göra. Får en lärare verkligen göra såhär? Och det är högst oprofessionellt av rektorn att säga sådär, rektorn tycker nämligen inte att uttalandet av läraren va problematiskt 

Helt rätt av läraren att informera om alkohol och andra droger.

Det är ditt jobb som förälder att komplettera och nyansera informationen utifrån hur just ditt barn reagerar och just er familjs relation till alkohol.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Zara)

Jag tror helt enkelt att er son tog lärarens ord lite för ordagrant och hörde inte det som sades mellan raderna dvs ATT överkonsumtion KAN leda till skrumplever och att av det kan man dö.
    Sonen hörde bara vin= död.
    Jag var likadan när jag var barn och det blev ofantliga missförstånd.
    Jag var ett oroligt barn och min största rädsla var att mina föräldrar skulle dö från mig.
    Kanske er son också är extra känslig?
    Jag hade inte om detta hade handlat om mitt barn vänt mig till rektorn utan tagit kontakt med läraren och försökt luska fram hur sakfrågan togs upp och berättat hur det har påverkat mitt barn.
    Här har läraren stor makt och påverkan att försöka vända barnets oro och förklara på ett sådant sätt att barnet blir lugnad.
    När jag var barn såg jag upp till mina lärare väldigt mycket och trodde ofta att allt de sade var det enda rätta, nu vet jag att det finns flera dimensioner av samma sak.  

• Anonym (SA)

Undra om det varit lika präktigt om ett barn kom hem och varit i det närmaste hysteriskt för att en lärare "informerat" om riskerna med bilkörning, klimatångest, gängskjutningar etc? Givetvis så berättar man inte för en 8-åring att "Din mamma kan döööööö om hon sätter sig i bilen, bara så du vet det!!!!". Man kan inte "informera om riskerna" för en 8-åring, de kan såklart inte själva tänka logiskt och sortera informationen! Jag skulle aldrig kunna förklara för mitt barn på ett bra sätt om en inskränkt, indoktrinerad och hysterisk lärare berättat om "klimathotet"!
    Ts, om du absolut måste så förklara för barnet att det finns alkoholfria alternativ, och hoppas att det lugnar!

• Sunflora

Det känns som att det är mycket som inte står i tråden. Barn kan må dåligt när föräldrarna dricker så de blir påverkade har er son redan oroat sig för ert drickande så kan det här varit droppen som fick bägaren över. Du säger själv att han märker skillnad på ditt beteende när du druckit. 

Jag tycker att du och din sambo ska avstå från alkohol under en tid. Vill ni absolut dricka kan ni passa på när sonen sover över hos en kompis eller så skaffar ni barnvakt. 

• Anonym
    Goneril skrev 2024-04-23 17:04:41 följande:

Nu säger jag bara: Detta är Sverige och inte Frankrike.

Och varför gör du det?
  • Anonym (Det)

Drick när han lagt sig Så är problemet löst

• Anonym (Anna)

Exakt samma sak hände mig och min mamma när jag var barn. Min mamma drack sällan och bara små mängder, men så fort hon tog ett glas vin fick jag panik eftersom jag blivit tillsagd att alkohol var livsfarligt. Och ja, folk trodde ju att mamma var alkoholist eftersom jag började gråta och vädja till henne att inte dricka om hon försökte. Hon löste det genom att säga att hon drack alkoholfritt vin, och då slutade jag vara rädd. Det var alltså inte så att det var hennes beteende när hon drack som jag reagerade på, utan det var just att jag trodde att hon skulle dö. 

• Anonym (a)

Min son blev uppskrämd i förskoleklassen vad gäller miljön, och ville varken åka bil eller ta papper för att rita. Vi fick förklara att det var ok att vi tog bilen till svärföräldrarnas landställe (närmsta busshållplats är 14 km därifrån), speciellt som vi gick eller åkte kommunalt för det mesta, och att han kunde använda den tomma sidan på utskriftspapper från pappans jobb och sedan lägga dem i pappersåtervinningen. 
    Sedan bad vi faktiskt läraren att tona ner skrämselpropagandan lite. 

• Core

Det har snarare att göra med att barnet har levt i en för skyddad värld. Barn ska veta att livet är förgängligt och att det är naturligt. Då blir de inte ängsliga. Hur blir det när han hör om en flygplanskrasch på nyheterna, eller hör om nån som går bort i en bilolycka?

Ibland tror vi att vi skyddar våra barn från smärta, när vi egentligen gör en björntjänst.

Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö