Anonym (Signhild) skrev 2024-04-25 12:10:43 följande:
Det är jättevanligt i Frankrike att man dricker vin till maten, även till lunch.
...
För en fransman är vin till maten en självklarhet.
Det är jag fullt medveten om - jag är själv gift med en fransman, så 🙂 Det innebär dock inte att han anser att man till varje pris
ska dricka vin till maten. Hade vi varit i TS' situation hade han självklart avstått från vinet för att hjälpa vårt barn (och ja, jag har frågat honom, även om jag var säker på vad han skulle svara även innan jag frågade).
Anonym (Signhild) skrev 2024-04-25 12:10:43 följande:
Att en lågstadielärare ska skrämma vettet ur småknattar är ju helt galet. Sådan information behövs inte förrän ungarna är flera år äldre, när kanske intresse och nyfikenhet har vaknat till liv och vijlan att testa.
Och även då ska informationen vara relevant, inte någon rabiat skrämselpropaganda från en IOGT-lärare.
Detta kan jag absolut hålla med om, men nu är det ju detta som har hänt, det kommer TS tyvärr inte ifrån. Skadan är ju redan skedd, och ungen kommer inte att plötsligt sluta att vara rädd bara för att rektor tar tillbaka, eller läraren ber om ursäkt, eller nåt annat sådant. Det som borde vara TS' prio ett här är att fundera över hur hon kan hjälpa sitt barn - inte att komma på hur hon ska tillrättavisa inblandade parter i skolan. Och när det gäller hur hon kan hjälpa sitt barn torde det som sagt vara en no-brainer: avstå för helvete från vinet tills ungen har blivit lugn igen!