Inlägg från: Anonym (Men alltså va?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Men alltså va?)

Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö

Anonym (Mamma) skrev 2024-04-24 23:52:10 följande:
    Detta är bris kommentar också, för rekommendationen jag fick var att vi under ett tag inte skulle dricka vin tills barnet lugnat ner sig. Min man är från Frankrike, man ska dricka vin till maten. Det förhöjer smaken, så nej vi vill inte sluta med detta och då kommer dessa anklagelser. Så osmakligt 
    Fast alltså... om det kan hjälpa ditt vettskrämda barn är det väl för 17 en no-brainer?? Man ska inte dricka vin till maten i något universum - inte ens i Frankrike... Jag tycker ärligt talat att det är det faktum att ni inte vill sluta dricka vin ett tag för att hjälpa ert barn som är osmakligt - inte påpekanden om att det inte finns någon anledning att bli arg om man inte känner sig hotad... 
    Anonym (Signhild) skrev 2024-04-25 12:10:43 följande:
    Det är jättevanligt i Frankrike att man dricker vin till maten, även till lunch.
    ...
    För en fransman är vin till maten en självklarhet.
    Det är jag fullt medveten om - jag är själv gift med en fransman, så 🙂 Det innebär dock inte att han anser att man till varje pris ska dricka vin till maten. Hade vi varit i TS' situation hade han självklart avstått från vinet för att hjälpa vårt barn (och ja, jag har frågat honom, även om jag var säker på vad han skulle svara även innan jag frågade).
    Anonym (Signhild) skrev 2024-04-25 12:10:43 följande:
    Att en lågstadielärare ska skrämma vettet ur småknattar är ju helt galet. Sådan information behövs inte förrän ungarna är flera år äldre, när kanske intresse och nyfikenhet har vaknat till liv och vijlan att testa.
    Och även då ska informationen vara relevant, inte någon rabiat skrämselpropaganda från en IOGT-lärare.
    Detta kan jag absolut hålla med om, men nu är det ju detta som har hänt, det kommer TS tyvärr inte ifrån. Skadan är ju redan skedd, och ungen kommer inte att plötsligt sluta att vara rädd bara för att rektor tar tillbaka, eller läraren ber om ursäkt, eller nåt annat sådant. Det som borde vara TS' prio ett här är att fundera över hur hon kan hjälpa sitt barn - inte att komma på hur hon ska tillrättavisa inblandade parter i skolan. Och när det gäller hur hon kan hjälpa sitt barn torde det som sagt vara en no-brainer: avstå för helvete från vinet tills ungen har blivit lugn igen!
    Sunflora skrev 2024-04-29 23:45:29 följande:

I ts fall handlar det inte om att gilla vin eller en lördagsgrogg utan att ts och sambon dricker ett par glas vin till maten varje dag och blir åtminstone salongsberusade. Gränsen för riskkonsumtion går vid 10 glas i veckan dvs man kan dricka ett glas vin om dagen varje dag+ en grogg varje fredag, lördag och söndag. Ts dricker enligt henne själv mer. 

Att inte vara riskkonsument tycker inte jag kan anses vara präktigt, jag tycker inte man är präktig som använder bälte i bilen heller.

Spot on!
    Ess skrev 2024-05-01 21:41:21 följande:
    Hur mycket inbillar du dig att ts dricker egentligen, 
    Vet att detta inte var riktat till mig, men måste ändå säga att om man dricker tillräckligt mycket för att synbart påverkas - bli fnissig och glad (som ts själv beskriver sitt drickande) - och man gör det till varje måltid, då dricker man för mycket. Att dessutom fortsätta att göra det när man har ett vettskrämt barn som tror att mamma och pappa ska dö pga sitt drickande - att under de förhållandena vägra ta en paus i sitt drickande - eh, jah... jag tycker nog att det talar sitt eget tydliga språk.
    Anonym skrev 2024-05-01 18:31:20 följande:
    Verkar ju inte så smart eftersom "de alla flesta som svarat i denna tråd" säger ungefär som du.
    Haha, jag tänkte precis det samma...
Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö