• thildusen90

Letrozol 2024 - följas åt?

Hej! 

Tänkte starta en tråd för oss som försöker bli gravid med Letrozol 2024. Jag ska påbörja min tredje omgång nu. Blev gravid på min andra omgång med Letrozol men fick tyvärr missfall i vecka 12... Nu har vi fått återhämtat oss lite och bearbetat det så vi tänkte köra igång igen. Jag tog min första tablett på dag 3 av mensen som var i måndags 1/4. 

Någon som vill följas åt? Glad

• Svar på tråden Letrozol 2024 - följas åt?
  • Anonym (Elsa)

Tagit några tester som såklart varit negativa och nu fick jag mens. Så snart dags att börja med omgång sex då med letrozol. Så tufft detta är, heja oss alla som kämpar för ett plus. 

• Juliii86
    Anonym (Elsa) skrev 2024-11-01 19:40:59 följande:

Tagit några tester som såklart varit negativa och nu fick jag mens. Så snart dags att börja med omgång sex då med letrozol. Så tufft detta är, heja oss alla som kämpar för ett plus. 

Så tråkigt att höra! Jag hoppas på bättre lycka nästa gång{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Frankie)

Förra cykeln kom mensen & blev tyvärr ingen graviditet.. jag körde min 5:e omgång med letrozole efter mitt missfall, och ägglossning ska ske mellan torsdag-lördag.

så nu är det bara börja om och vänta & se om det tar sig denna månaden istället!🙌🏼

• Marie8989

Ni som använt letrozol, vilken dag får ni ägglossning? Kollar ni med ultraljud? Tar ni ovitrelle? Glad

Jag ska ta min första letrozoltablett i morgon, hoppas verkligen att kroppen svarar på behandlingen Solig

• Anonym (Frankie)
    Marie8989 skrev 2024-11-06 14:53:24 följande:

Ni som använt letrozol, vilken dag får ni ägglossning? Kollar ni med ultraljud? Tar ni ovitrelle? Glad

Jag ska ta min första letrozoltablett i morgon, hoppas verkligen att kroppen svarar på behandlingen Solig

Jag har kollat ca 7-8 gånger med ultraljud, och jag har fått ägglossning mellan dag 13-16. det beror helt på cykeln, då jag har en 31-32 dagar lång cykel. 

Jag har inte tagit Ovitrelle. 
    jag ska ha ägglossning inom ett par dagar. 

ett tips är att inte stirra sig blind på ägglossnings tester!! blivit rekommenderad att sluta med det & istället Kolla mitt sekret istället efter mensen. När sekretet är som äggvita/trådigt (att du kan ta det mellan fingrarna & det är lite som klister), då är du fertil. det gör att spermierna fastnar/klistra sig fast inför att ett ägg lossar.  Jag brukar ha de flytningarna i ca 4 dagar, när sekretet ändras & blir mer krämigt/vitt så har ägglossningen förhoppningsvist ägt rum. 

Lycka till!! 

• Marie8989
    Anonym (Frankie) skrev 2024-11-06 18:00:26 följande:

Jag har kollat ca 7-8 gånger med ultraljud, och jag har fått ägglossning mellan dag 13-16. det beror helt på cykeln, då jag har en 31-32 dagar lång cykel. 

Jag har inte tagit Ovitrelle. 
    jag ska ha ägglossning inom ett par dagar. 

ett tips är att inte stirra sig blind på ägglossnings tester!! blivit rekommenderad att sluta med det & istället Kolla mitt sekret istället efter mensen. När sekretet är som äggvita/trådigt (att du kan ta det mellan fingrarna & det är lite som klister), då är du fertil. det gör att spermierna fastnar/klistra sig fast inför att ett ägg lossar.  Jag brukar ha de flytningarna i ca 4 dagar, när sekretet ändras & blir mer krämigt/vitt så har ägglossningen förhoppningsvist ägt rum. 

Lycka till!! 

Tack för ditt svar! Härligt att du ska ha ägglossning snart, hoppas verkligen att det tar sig! Solig

Jag har provat med ägglossningstest några gånger i mitt liv men aldrig fått något positivt tyvärr. Blir mest en stress tycker jag så orkar inte med det. Får nog precis som du säger försöka tyda sekretet lite mer även om jag tycker det är svårt. Speciellt när man försöker ha samlag däromkring så det blir svårt att se vad som är vad tycker jag DrömmerGlad 
  • Juliii86

Idag gjorde jag återföring med blastocyst odlat i 6 dagar (om man räknar från dagens) Jag har nog aldrig varit så nervös och orolig att bli uppringd att blastocyst inte klarat sig i upptining men det gjorde den Skrattande

Innan dom skulle sätta in blastocyst så såg man en liten bubbla som blev till. Är det någon som vet vad det menas? Jag och min syster tror att det var för den höll på växa sig ännu mer. Hon som jobbade där som hade hand om blastocysten sa att det var bra tecken men eftersom jag hade blandade känslor (positiva känslor) så visste jag inte hur jag skulle reagera och ååh ok men glömde totalt fråga varför det var en liten bubbla bredvid. Nu är det 12 långa dagar att vänta på att få testa sig. De sa att jag ska räkna med 1 dag imorgon. Jag vet inte hur jag ska klara mig från att testa mig. Min man är bra på följa regler och han skulle nog säga att jag ska vänta men hur gör man det? Obestämd Jag antar att jag får sysselsätta mig och bara vara. 

Jag köpte två paket tester som ena innehåller ett digitalt test och jag tror två st cb vanlig. Så jag var smart att inte köpa billiga stickor annars hade jag använt en per dag. Det kanske kommer hjälpa mig att hålla mig från att testa.

• TTCBf
    Marie8989 skrev 2024-11-06 14:53:24 följande:

Hej!

Jag använde letrozol men utan ovitrelle sprutan,
    jag ägglossade alltid på cykeldag 21 trots hjälp av letrozol. Tredje omgången av letrozol så tog det sig och jag är nu i vecka 31????

Alla är olika och olika är bra men min rekommendatio från min gynläkare var att inte hoppa på ovitrelle sprutan redan första omgången, prova 2-3 omgångar innan du kör med den!

Mvh
  • Anonym (Elsa)

Tar man bara ovitrelle spruta om man inte får ägglossning trots att man äter letrozol? 

Jag har inte blivit erbjuden det men vet heller inte om jag behöver? Hade kört flera omgångar letrozol och fått ägglossning men ändå inte blivit gravid. Gynekologen har inte tagit upp nåt om ovitrelle utan bara sagt att nästa steg blir IVF.

• TTCBf
    Anonym (Elsa) skrev 2024-11-09 13:29:31 följande:

Tar man bara ovitrelle spruta om man inte får ägglossning trots att man äter letrozol? 

Jag har inte blivit erbjuden det men vet heller inte om jag behöver? Hade kört flera omgångar letrozol och fått ägglossning men ändå inte blivit gravid. Gynekologen har inte tagit upp nåt om ovitrelle utan bara sagt att nästa steg blir IVF.

Nästa steg enligt min läkare var att spola äggledarna, köra någon rond till innan man går till ovitrelle sprutan☺️
  • Elin97

Tredje gången med Letrozol för oss! 
    Första cykeln blev vi gravida men fick tidigt missfall (v.4+4), efter missfallet fick vi göra ett uppehåll på en månad för att kroppen skulle få återhämta sig innan nästa försök. Andra omgången blev det ingen ÄL, inte en enda äggblåsa som vuxit till sig.. Så nu är vi inne på rond tre och denna gången har jag tagit dubbel dos Letrozol och avslutade kuren imorse så nu håller vi tummarna att detta är vår cykel????🏼

Har varit med här i tråden sedan innan vår första Letrozol kur och det är otroligt skönt att få vara en del av detta forum, att få råd, stöd, tröst och pepp från personer som befinner sig i samma sits! Ni är grymma allihopa här inne!

• Barnlängtan2024
    Elin97 skrev 2024-11-11 16:02:25 följande:

Tredje gången med Letrozol för oss! 
    Första cykeln blev vi gravida men fick tidigt missfall (v.4+4), efter missfallet fick vi göra ett uppehåll på en månad för att kroppen skulle få återhämta sig innan nästa försök. Andra omgången blev det ingen ÄL, inte en enda äggblåsa som vuxit till sig.. Så nu är vi inne på rond tre och denna gången har jag tagit dubbel dos Letrozol och avslutade kuren imorse så nu håller vi tummarna att detta är vår cykel????🏼

Har varit med här i tråden sedan innan vår första Letrozol kur och det är otroligt skönt att få vara en del av detta forum, att få råd, stöd, tröst och pepp från personer som befinner sig i samma sits! Ni är grymma allihopa här inne!

Hej alla!

Min andra kur med letrozol här, fick ägglossning men det tog inte sig. Fick mens idag men jättekonstigt mens.. lite rosa och nu bara brunt.. BM sa att jag skulle testa igen på onsdag så jag inte är gravid men är på ÄL+16 idag så det borde ha visat sig.. 

hoppas på kur tre! 

har btw alla syntom bla att mina bröst är extrema 😳

• Anonym (Hillerudare)
    Barnlängtan2024 skrev 2024-11-11 17:05:04 följande:

Hej alla!

Min andra kur med letrozol här, fick ägglossning men det tog inte sig. Fick mens idag men jättekonstigt mens.. lite rosa och nu bara brunt.. BM sa att jag skulle testa igen på onsdag så jag inte är gravid men är på ÄL+16 idag så det borde ha visat sig.. 

hoppas på kur tre! 

har btw alla syntom bla att mina bröst är extrema 😳

Hej!

Vill inte skrämmas eller något men delar enbart av min erfarenhet och givetvis är allas erfarenhet olika!

Men när dedär händ mig så fick jag positiv graviditetstest, fick rosa på pappret och även sen brunt, 3/4 dagar senare fick jag tidigt missfall.

MEN har även hört från andra att det kan vara implantationsblödning och att gammalt blod sen kommer, så man vet aldrig.

Men mim erfarenhet ledde till missfallet. 

Sen kanske du är låghormon kvinna och det kanske tar tid för din kropp att plussa på en sticka!

Jag fick alltid ömma och större bröst av letrozol behandlingarna men gick över så fort mensen skulle komma🥹😫

Lycka till! Önskar dig all lycka🌸
  • Barnlängtan2024
    Anonym (Hillerudare) skrev 2024-11-11 22:05:21 följande:
    Hej!

Vill inte skrämmas eller något men delar enbart av min erfarenhet och givetvis är allas erfarenhet olika!

Men när dedär händ mig så fick jag positiv graviditetstest, fick rosa på pappret och även sen brunt, 3/4 dagar senare fick jag tidigt missfall.

MEN har även hört från andra att det kan vara implantationsblödning och att gammalt blod sen kommer, så man vet aldrig.

Men mim erfarenhet ledde till missfallet. 

Sen kanske du är låghormon kvinna och det kanske tar tid för din kropp att plussa på en sticka!

Jag fick alltid ömma och större bröst av letrozol behandlingarna men gick över så fort mensen skulle komma🥹😫

Lycka till! Önskar dig all lycka🌸
    Åhh, tack för infot ❤️ 

Hade du blödning efter BIM och ändå testade positiv?

Ja alltså jag har haft ömma bröst sen ÄL. De blir bara större också..
    Jag tror jag hade upptäckt om jag va gravid för jag har testat varje dag sen ÄL+6 🙈 
    Men i det här fallet känner jag typ hellre missfall än inget alls, bara så jag vet att jag KAN bli gravid.. det är så egoistiskt men jag längtar så..

Hmm får ta ett test i övermorgon också.. 
  • Anonym (Elsa)

Jag är nu på min sjätte letrozol-behandling nu, önskar så att det går vägen denna gång. Var på UL idag och det såg bra ut så som det gjort nästan varje gång. Läkaren tyckte att vi ska göra ett försök till om det inte tar sig nu sedan starta en utredning på både mig och sambon. 

Ganska stressad över tidsapekten då vi båda är 35+

• Elin97

CD 14 & kontroll med UL idag och det såg jättebra ut denna gången😃 
    Har en bra slemhinna och två fina äggblåsor på vänster sida, en på 18mm och en på 19mm så ägglossning kan ske när som helst sa hon!
    Dock är risken för tvillingar större men vi känner att vi hellre vill få en chans att kunna bli gravida än att avstå för att vi är rädda för att få tvillingar. 
    Vet inte riktigt hur jag känner för att få tvillingar, det är lite skrämmande tycker jag eftersom jag är ganska liten! (157cm, ca 52 kg) 

Men nu håller vi tummarna att vi har ett guldägg!

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-11-12 19:52:56 följande:

Jag är nu på min sjätte letrozol-behandling nu, önskar så att det går vägen denna gång. Var på UL idag och det såg bra ut så som det gjort nästan varje gång. Läkaren tyckte att vi ska göra ett försök till om det inte tar sig nu sedan starta en utredning på både mig och sambon. 

Ganska stressad över tidsapekten då vi båda är 35+

Helt otroligt, efter sjätte behandlingen var det vår tur, jag har plussat!! Känns helt overkligt, hade börjat ställa in mig på att det nog blir ivf ändå. Så glada, tacksamma och oroliga på samma gång.

Önskar er alla här inne som kämpar stort lycka till och att det snart är er tur <3 
  • Anonym (Elsa)

Hur har det fått för er andra? 
    Jag blev gravid på sjätte försöket med letrozol men fick tyvärr missfall. 

Svar på tråden Letrozol 2024 - följas åt?