• thildusen90

Letrozol 2024 - följas åt?

Hej! 

Tänkte starta en tråd för oss som försöker bli gravid med Letrozol 2024. Jag ska påbörja min tredje omgång nu. Blev gravid på min andra omgång med Letrozol men fick tyvärr missfall i vecka 12... Nu har vi fått återhämtat oss lite och bearbetat det så vi tänkte köra igång igen. Jag tog min första tablett på dag 3 av mensen som var i måndags 1/4. 

Någon som vill följas åt? Glad

• Svar på tråden Letrozol 2024 - följas åt?
  • Elin97
    Är jättegärna med i denna tråden!!

Stort grattis till er som plussat❤️ Och vilka krigare vi alla är!!
    Jag har PCOS och är inskriven på en klinik så att vi får hjälp med att bli gravida. Har därför fått Letrozol som jag ska ta cd 3-7 och är jättenervös! 
    Jag vill ju såklart att det ska ta sig redan första omgången eftersom vi försökt länge men när jag läser i diverse trådar så verkar de som att det tar några omgångar för de flesta.. 
    Jag har ingen egen ÄL i vanliga fall, alltså aldrig och därför har jag heller ingen mens så jag har tagit några kurer av Provera för att ha en cykel att förhålla mig till.
    Nu i denna cykeln så ska jag börja med Letrozol på cd 3, enkel dos dvs 2,5mg. När jag läser i trådar så verkar det som att många tar dubbeldos för att få ÄL??
    Och eftersom kliniken jag går till har semesterstängt fram till en vecka efter jag tagit sista tabletten av Letrozol så kan jag inte rådfråga dom. Dom är alltså tillbaka i samband med min önskade ÄL och då har vi ett planerat besök för ultraljud för att se om äggen mognat osv. 
    Mer info om mig:
    Är 26 år gammal, 157cm & väger 54kg. Gick på p-piller från det att jag var 13-14 och slutade med dom 2022 i hopp om att bli gravid. Fick då istället en cysta på vänster äggstock som sprack och blödde utan stopp så jag opererades akut och mitt tillstånd var kritiskt. Efter det så var jag fram och tillbaka inom vården då min mens aldrig kom, dom hittade inget "fel" och skickade hem mig varje gång. Tillslut bad jag själv om att jag vill kolla om det kan vara PCOS och blev utskrattad i telefonen när jag nämnde detta. Stod på mig trots det och fick då ett erbjudande att komma till en klinik som hjälper till med barnlöshet osv eftersom vi försökt bli gravida i över ett år. Redan på första besöket hos dom (januari 2024) så kunde hon konstatera att jag har PCOS och sedan dess har både jag och sambon genomgått undersökningar (spolat äggledare, lämnat spermaprov osv). Skulle påbörjat första kuren av Letrozol i slutet av maj/ början av juni men pga utomlandsresa fick vi vänta då dom vill kontrollera med ultraljud, sedan har dom haft semester men nu äntligen är vi igång denna cykeln! 
    Hoppas att det fungerar redan första gången 🙏🏼 men vet att jag är naiv! 
  • Anonym (Franky)

Hej alla! Tänkte kolla hur mycket ni på ett ungefär har spenderat på Letrozol (medicin, VUL kontroller osv)? Står i kö för IVF och tänkte se om det är värt att ge Letrozol ett försök under tiden.

Tacksam för svar!
    F

• TTCBf
    Anonym (Franky) skrev 2024-07-22 15:11:19 följande:

Hej alla! Tänkte kolla hur mycket ni på ett ungefär har spenderat på Letrozol (medicin, VUL kontroller osv)? Står i kö för IVF och tänkte se om det är värt att ge Letrozol ett försök under tiden.

Tacksam för svar!
    F

Hej!

Tänkte svara på båda era svar i en och samma tråd!

Jag är också 157cm och har pcos, blev gravid på tredje cykeln då vi märkte att jag inte kan bli gravid på högra äggstocken men bara den vänstra. Jag tog bara enkeldod varje cykel och fick ägglossning varje gång, så skynda inte på med dubbeldos förens din klinik sagt annat för annars kan du enkelt bli överstimulerad och de blir inte heller bra🌸

Svar till hur mycket jag spenderade på behandlingarna var inte mycket alls, varje besök hos klinikrn var 260kr på cmedical i Uppsala, sedan kostade medcinen under 200kr har jag för mig och den ska räcka i 6 cyklar. Gjorde aldrig spermaprov eller spolning då jag varit gravid förut och vi såg inge vits med det. Gick några gånger på besök (10st) kanske och det gick in på högkostnadsskyddet för mig🌸
  • Meddelande borttaget
  • LSK93

Ojdå, jag provar igen då jag lyckades kopiera in en hel tråd av misstag. Här är vår historia, tycker kontexten krävs innan jag går in på Letrozol:

Våra försök att starta familj började i juni 2022. Efter att ha försökt i ett år utsn framgång kontaktade vi hälsocentralen och fick gå på tester. Oförklarad barnlöshet var diagnosen. Jag fick gå på undersökning av äggledare (spolning) när vi hade försökt i 14 månader, och de var båda öppna och allt såg bra ut med antalet ägg osv., så vi skulle försöka i 6 månader till sa de.
    Det visade sig att jag blev gravid direkt efter spolningen, men det slutade tyvärr i missed abortion, som vi upptäckte på ett tidigt ultraljud i vecka 10, två veckor innan min 30-års fest då vi hade tänkt berätta nyheterna till alla nära och kära. Det var en väldigt tung tid men läkarna sade att kroppen brukar "hajja det här med graviditet" efter att man lyckats bli gravid en gång, och chansen skulle vara stor att bli gravid inom de första tre cyklarna efter missfallet. Det blev jag inte. Jag hörde av mig till hälsocentralen igen och de tyckte att vi måste försöka igen i ett år förrän vi kan få mer hjälp "eftersom vi lyckats på egen hand".
    Kändes som att alla blev gravida runtomkring en förutom vi. Tog saken i egna händer och gick till privata sidan. Efter 3 misslyckade inseminationer (den första helt utan medicin, den andra med 2.5 mg letrozol + terolut, den tredje 5 mg letrozol + terolut) skulle vi ta paus under sommaren förrän vi skulle få remiss till kommunala sidan igen på hösten (samt långsamt betala bort det maxade kreditkortet). Jag hade Letrozol kvar så bestämde mig att köra den till slut och åt en 7.5 mg kur under dag 3-7. Blev gravid! Känns otroligt och är såklart jätteorolig över att det blir missfall igen. Vi har försökt bilda familj nu i över två år och skulle verkligen inte orka gå igenom allt det där igen, eller åter tvingas att bara vänta och försöka. Därför tänker jag inte kontakta bm förrän jag varit på tidigt ultraljud v. 9 och förhoppningsvis då sett att allt ser bra ut. Och ifall det blir tvillingar? Eftersom jag nu inte har nån aning om hur många ägg som mognade. På de tidigare doserna hade jag vid insemination bara ett dominant/moget ägg.
  • Anonym (Elsa)
    Jag får ingen tid för ultraljud, blev nån missuppfattning så jag trodde jag skulle få en tid men det fick jag inte. Har ringt alla gynekologer här och alla har semesterstängt, slut på tider m.m.
    Så nu är frågan, ska man chansa och försöka ändå nu när jag börjat och ätit letrozol i flera dagar? Eller ska man skippa denna cykel? Hur hade ni gjort? 
  • Elin97
    Anonym (Elsa) skrev 2024-08-07 11:04:04 följande:
    Jag får ingen tid för ultraljud, blev nån missuppfattning så jag trodde jag skulle få en tid men det fick jag inte. Har ringt alla gynekologer här och alla har semesterstängt, slut på tider m.m.
    Så nu är frågan, ska man chansa och försöka ändå nu när jag börjat och ätit letrozol i flera dagar? Eller ska man skippa denna cykel? Hur hade ni gjort? 

Det råkade bli samma för mig, det var bestämt att jag skulle börja på Letrozol denna cykeln men dom hade inte räknat rätt så hon som gör ultraljudet var fortfarande på semester denna veckan och jag behövde få de gjort denna veckan. Men jag lyckades få en tid hos en klinik i en annan stad, så testa det? Googla på fertilitetskliniker i andra städer du kan tänka dig åka till (eftersom vanliga gynmottagningar oftast inte tar emot/ prioriterar dessa typer av ärenden). Det är ju mycket dyrare att gå utanför sin egen region men för mig var det verkligen värt det för nu vet jag att Letrozol fungerat fint och att jag förhoppningsvis får ÄL på fredag. Kostade 1500kr 

• Anonym (Elsa)
    Elin97 skrev 2024-08-07 11:34:44 följande:

Det råkade bli samma för mig, det var bestämt att jag skulle börja på Letrozol denna cykeln men dom hade inte räknat rätt så hon som gör ultraljudet var fortfarande på semester denna veckan och jag behövde få de gjort denna veckan. Men jag lyckades få en tid hos en klinik i en annan stad, så testa det? Googla på fertilitetskliniker i andra städer du kan tänka dig åka till (eftersom vanliga gynmottagningar oftast inte tar emot/ prioriterar dessa typer av ärenden). Det är ju mycket dyrare att gå utanför sin egen region men för mig var det verkligen värt det för nu vet jag att Letrozol fungerat fint och att jag förhoppningsvis får ÄL på fredag. Kostade 1500kr 

Ja jag kanske får prova i en annan stad. Egentligen är jag mest orolig för att der ska vara flera ledande typ så det skulle kunna bli tex trillingar. Men varje gång hittills har det bara varit en ledande. 

Skönt att du fick en tid :)
  • Anonym (Blomman)

Tänkte bara hoppa in igen och ge en uppdatering - jag plussade Skäms

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Blomman) skrev 2024-08-07 15:53:59 följande:

Tänkte bara hoppa in igen och ge en uppdatering - jag plussade Skäms

Stort grattis! 😃 Vad underbart!
    Hur många omgångar letrozol körde du? 
Svar på tråden Letrozol 2024 - följas åt?