Är jättegärna med i denna tråden!!
Stort grattis till er som plussat❤️ Och vilka krigare vi alla är!!
Jag har PCOS och är inskriven på en klinik så att vi får hjälp med att bli gravida. Har därför fått Letrozol som jag ska ta cd 3-7 och är jättenervös!
Jag vill ju såklart att det ska ta sig redan första omgången eftersom vi försökt länge men när jag läser i diverse trådar så verkar de som att det tar några omgångar för de flesta..
Jag har ingen egen ÄL i vanliga fall, alltså aldrig och därför har jag heller ingen mens så jag har tagit några kurer av Provera för att ha en cykel att förhålla mig till.
Nu i denna cykeln så ska jag börja med Letrozol på cd 3, enkel dos dvs 2,5mg. När jag läser i trådar så verkar det som att många tar dubbeldos för att få ÄL??
Och eftersom kliniken jag går till har semesterstängt fram till en vecka efter jag tagit sista tabletten av Letrozol så kan jag inte rådfråga dom. Dom är alltså tillbaka i samband med min önskade ÄL och då har vi ett planerat besök för ultraljud för att se om äggen mognat osv.
Mer info om mig:
Är 26 år gammal, 157cm & väger 54kg. Gick på p-piller från det att jag var 13-14 och slutade med dom 2022 i hopp om att bli gravid. Fick då istället en cysta på vänster äggstock som sprack och blödde utan stopp så jag opererades akut och mitt tillstånd var kritiskt. Efter det så var jag fram och tillbaka inom vården då min mens aldrig kom, dom hittade inget "fel" och skickade hem mig varje gång. Tillslut bad jag själv om att jag vill kolla om det kan vara PCOS och blev utskrattad i telefonen när jag nämnde detta. Stod på mig trots det och fick då ett erbjudande att komma till en klinik som hjälper till med barnlöshet osv eftersom vi försökt bli gravida i över ett år. Redan på första besöket hos dom (januari 2024) så kunde hon konstatera att jag har PCOS och sedan dess har både jag och sambon genomgått undersökningar (spolat äggledare, lämnat spermaprov osv). Skulle påbörjat första kuren av Letrozol i slutet av maj/ början av juni men pga utomlandsresa fick vi vänta då dom vill kontrollera med ultraljud, sedan har dom haft semester men nu äntligen är vi igång denna cykeln!
Hoppas att det fungerar redan första gången 🙏🏼 men vet att jag är naiv!