• BellaDonnna

Är det vanligt att man väljer partner som är "good enough"?

Citerar en annan aktuell tråd här på forumet:

Fast alla par "älskar" inte varandra, om man menar en himlastormande ömsesidig förälskelse. Det är en blessning att få uppleva det, många får det inte - men då kan man ändå hitta någon som man tycker om, och som är "good enough" att leva med och skaffa barn med. Det kan till och med bli lugnast så, för om man inte älskar passionerat, så kommer man heller aldrig att bli passionerat svartsjuk och passionerat hatisk. Utan man kan skiljas som vänner och samarbeta om barnen på ett civiliserat sätt. 

Men om det skulle vara så att TS' tjej vill ha ett svar på om han "älskar" henne eller inte, så måste han förstås svara rakt på det också. Före hopflytt och barnavel. 

Är det här ett vanligt fenomen? Jag själv skulle inte kunna bli tillsammans med någon från början som jag inte var kär i, sen att man inte har samma förälskelse känslor senare är ju en annan sak, samtidudigt förstår jag tanken. Men ni som lever så eller vet par som har det så är det ömsesidigt inom relationen, eller är den andre ovetande eller hur funkar det?

• Svar på tråden Är det vanligt att man väljer partner som är "good enough"?
  • Auditanne
    Anonym (Alice) skrev 2024-04-02 08:24:09 följande:
    Ja, fast då har de i alla fall barnen, och dessa är viktigast livet ut. Hade kvinnorna väntat fem år till på Drömprinsen som aldrig kom ändå, hade de troligen blivit barnlösa och bittra i stället. Eller i panik fått nöja sig med en ännu sämre man, när de var 39.
    Sant, barnen är viktigast. Trivs man sedan inte med sin karl så går det alltid att skilja sig tack och lov.
  • Anonym (Mx)
    Auditanne skrev 2024-04-02 08:28:25 följande:
    Sant, barnen är viktigast. Trivs man sedan inte med sin karl så går det alltid att skilja sig tack och lov.
    Även jag som man håller med om detta. Barnen är viktigast i livet. En ny partner kan man träffa senare.

Även om man kan få barn sent som man, så hade det inte varit samma grej. Om man vill ha ett aktivt liv och få vara med i ens barns liv, så kan inte män heller vänta för länge.
  • Anonym (Nöjd)

Jaa, jag valde Han som behandlar mej som en prinsessa men som inte är världsbäst i sängen. Dock tillräckligt bra för att ge mej två fina ungar. Det är det bästa val jag gjort. Den där mannen jag var så där galet och häftigt passionerat förälskad i och som behandlade mej som skit: Tji fick han. Ensam blev han.

• BellaDonnna
    Anonym (Nöjd) skrev 2024-04-02 09:05:55 följande:

Jaa, jag valde Han som behandlar mej som en prinsessa men som inte är världsbäst i sängen. Dock tillräckligt bra för att ge mej två fina ungar. Det är det bästa val jag gjort. Den där mannen jag var så där galet och häftigt passionerat förälskad i och som behandlade mej som skit: Tji fick han. Ensam blev han.

Vet din man om att du inte känner lika mycket som han?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Visst kan man göra det valet Alice. Att nöja sig i stället för att chansa. Men det brukar leda till fler skilsmässor, när barnen har kommit och kvinnan tröttnar på mannen, eftersom hon är tillsammans med en man hon egentligen inte tänder på. Eller när hon hittar den där kittlande förälskelsen i en annan man. 

Varpå fler barn får växa upp i splittrade familjer, vilket också brukar kritiseras. 

Men som jag skrev, är man överens och båda är nöjda, finns det inget som säger att det inte räcker. Även om man inte är förälskad eller kär. Och passion bygger inga varaktiga och stabila förhållanden. Men det brukar ?att nöja sig? inte heller göra.

Man kan inte styra sina känslor. Men har man lätt för att träffa män och ingen duger, eller bara faller för ouppnåeliga män, bör man kanske fundera på varför? Om kvinnor sitter och väntar på Drömprinsen, och Drömprinsen är någon helt orealistisk, är det kanske inte så konstigt att de blir ensamma och barnlösa. 

• Anonym (Nöjd)
    BellaDonnna skrev 2024-04-02 09:23:19 följande:
    Vet din man om att du inte känner lika mycket som han?
    Jag känner inte mindre än han. Du får fundera över vad du menar. Sant att jag inte känner stor passion och vill ha sex konstant. Men i en barnfamilj behövs också mycket tid för barnen, så det här fungerar fint. 
  • BellaDonnna
    Anonym (Nöjd) skrev 2024-04-02 10:01:08 följande:
    Jag känner inte mindre än han. Du får fundera över vad du menar. Sant att jag inte känner stor passion och vill ha sex konstant. Men i en barnfamilj behövs också mycket tid för barnen, så det här fungerar fint. 
    Det jag menade från början med good enough är att man väljer att bli tillsammans med någon som man egentligen inte är så kär i men väljer utifrån andra förutsättningar, att man tänker sig att det kan fungera ändå trots att den riktiga kärleken saknas. Men då är fallet inte så för dig
  • fornminne
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-02 09:26:43 följande:

Visst kan man göra det valet Alice. Att nöja sig i stället för att chansa. Men det brukar leda till fler skilsmässor, när barnen har kommit och kvinnan tröttnar på mannen, eftersom hon är tillsammans med en man hon egentligen inte tänder på. Eller när hon hittar den där kittlande förälskelsen i en annan man. 

Varpå fler barn får växa upp i splittrade familjer, vilket också brukar kritiseras. 

Men som jag skrev, är man överens och båda är nöjda, finns det inget som säger att det inte räcker. Även om man inte är förälskad eller kär. Och passion bygger inga varaktiga och stabila förhållanden. Men det brukar ?att nöja sig? inte heller göra.

Man kan inte styra sina känslor. Men har man lätt för att träffa män och ingen duger, eller bara faller för ouppnåeliga män, bör man kanske fundera på varför? Om kvinnor sitter och väntar på Drömprinsen, och Drömprinsen är någon helt orealistisk, är det kanske inte så konstigt att de blir ensamma och barnlösa. 

Fast många män duger ju. Dessa kvinnor väljer ju tillslut en man som duger, vilket är vad tråden handlar om. En bra man som hon trivs med, men kanske inte är kär i eller jätteattraherad av. Tråden handlar om ifall det är rätt eller fel.
  • Anonym (X)
    Anonym (Alice) skrev 2024-04-02 06:34:03 följande:

Vad ska man göra då, om förälskelserna aldrig klaffar? Om ungdomen går bort i en lång rad obesvarade svärmerier? Om man blir jätteblyg och generad och inte kan uppföra sig normalt inför dom som man blir förälskad i? Om man bara kan bli förälskad i män som är långt över en själv på attraktivitetsskalan? Detta är ju något man inte styr med viljan. Då måste man till slut nöja sig, om man inte ska bli ensam och barnlös hela livet.

Min moster resonerade så som ung, att hon inte ville sälja ut sig för något annat än "riktig kärlek". Hon var vacker som ung och fick många erbjudanden, men sedan slutade hon en dag att idrotta, och då förändrades hennes utseende bara på några månader. Hon blev plufsig och tjock och klumpig, och erbjudandena från män upphörde. Hon sa till mig att jag inte skulle göra samma misstag. Att inte jaga efter skatten vid regnbågens fot, utan slå till när någon bra och snäll och trevlig man ville ha mig. "Man kan alltid skilja sig också", sa hon, "att aldrig vara gift eller få barn är värre".

Det är 2024 och finns fler sätt att skaffa barn på än det fanns när din moster var ung.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    fornminne skrev 2024-04-02 10:36:13 följande:
    Fast många män duger ju. Dessa kvinnor väljer ju tillslut en man som duger, vilket är vad tråden handlar om. En bra man som hon trivs med, men kanske inte är kär i eller jätteattraherad av. Tråden handlar om ifall det är rätt eller fel.
    Jag menar duger som partner. Där ingår kärlek och sex för de flesta, om än i varierande grad.

Man måste som sagt inte vara passionerat förälskad. Tvärtom kan det leda till en stormig och instabil relation, som inte är bra för familjebildning.

Men om ingen av de män man kan få, och som är lämpliga att bilda familj med, väcker några som helst romantiska eller sexuella känslor hos en, kan man väl lika gärna skaffa barn med en god vän? Eller på egen hand.

Jag uppfattar att det är detta som åsyftas här. Att kvinnan väljer en bra man, men som hon egentligen inte har de rätta känslorna för. 
Svar på tråden Är det vanligt att man väljer partner som är "good enough"?