• BellaDonnna

Är det vanligt att man väljer partner som är "good enough"?

Citerar en annan aktuell tråd här på forumet:

Fast alla par "älskar" inte varandra, om man menar en himlastormande ömsesidig förälskelse. Det är en blessning att få uppleva det, många får det inte - men då kan man ändå hitta någon som man tycker om, och som är "good enough" att leva med och skaffa barn med. Det kan till och med bli lugnast så, för om man inte älskar passionerat, så kommer man heller aldrig att bli passionerat svartsjuk och passionerat hatisk. Utan man kan skiljas som vänner och samarbeta om barnen på ett civiliserat sätt. 

Men om det skulle vara så att TS' tjej vill ha ett svar på om han "älskar" henne eller inte, så måste han förstås svara rakt på det också. Före hopflytt och barnavel. 

Är det här ett vanligt fenomen? Jag själv skulle inte kunna bli tillsammans med någon från början som jag inte var kär i, sen att man inte har samma förälskelse känslor senare är ju en annan sak, samtidudigt förstår jag tanken. Men ni som lever så eller vet par som har det så är det ömsesidigt inom relationen, eller är den andre ovetande eller hur funkar det?

• Svar på tråden Är det vanligt att man väljer partner som är "good enough"?
  • BellaDonnna
    Anonym (Mx) skrev 2024-04-01 07:37:41 följande:

Även om många inte vill tänka så, så väljer den uteslutande majoriteten partner efter egna förutsättningar. Vad har man att erbjuda/vad kan man få i partnerväg?

Hur menar du då? Tänker du att man inte är kär från början och tänker att vi 2 kan nog funka ändå? 
  • BellaDonnna
    Anonym (Sambos) skrev 2024-04-01 11:50:57 följande:
    Jag är nöjd, inte kär eller förälskad men gläder mig åt att hon är lycklig.

Men du var alltså inte förälskad från början?  Har du varit kär tidigare i livet?

Tror du att hon vet att det är så?

• BellaDonnna
    Anonym (Sambos) skrev 2024-04-01 12:10:11 följande:
    Nej inte förälskad direkt utan mera glad för uppmärksamheten. Ja jag har varit kär tidigare så jag vet hur det känns. Hon vet hur jag känner och det är nog lite jobbigt för hon tror säkert att jag kommer hitta någon annan. 
    Får jag fråga hur gamla ni är och hur länge ni varit tillsammans?
  • BellaDonnna
    Anonym (Haft tur) skrev 2024-04-01 20:05:17 följande:

Tror tyvärr det är ganska vanligt. Tror få får uppleva sann, djup passion och kärlek. Man får ta vad man får helt enkelt, det är ju trots allt så det går till. Och med det sagt betyder ju inte detta att det inte kan finnas kärlek mellan två som ?nöjer sig?. Hade man varit mer attraktiv eller haft andra kvaliteter hade man haft ett större urval och kanske inte valt den man fick. Men många har ju insikt i vilken nivå de ligger på. Sen uppstår såklart kärlek ändå, men kanske inte direkt några fyrverkerier. 

Men hur menar du nu att två mindre attraktiva personer inte skulle kunna ha passion för varandra? Allt hänger ju inte bara på utseendet man tänder ju också på det som är inombords. Och oftast tror jag nog man håller sig lite till sin egna liga, både när det gäller utseende och vilken klass man tillhör/tillhört. Visst kan säkert funka ändå men oftast känner man nog att man vill ha nån som har lite lika erfarenhet som en själv.
    Minns när jag nätdejtande en kortare sväng så var det en sån här riktig snygging som började skriva till mig och jag sa liksom att du är över mig liga😅 Men han skrev att jag såg bra ut kul kul hursomhelst visar sig att han har 1 miljon i årslön (själv jobbade jag på hemtjänsten😂) men vi flörtade på där lite tills han ber mig skriva nånting om mig själv som jag tror skulle imponera på honom. (Nåt sånt) Men ärligt va??? Tydligen så rik och snygg men sååå självupptagen. Nej tack hellre en karl med lite ödmjukhet och glimten i ögat. Och han behöver inte se ut sådär och ha den ekonomin för att jag ska finna honom intressant. Man vill ju ha nåt gemensamt men den man blir kär i.
  • BellaDonnna

KattGustav jag kan inte citera dig,

så den nya tjejen blev du inte alls kär i? Du tänker att det kan funka ändå? Hur länge var du singel?

• BellaDonnna
    Anonym (Nöjd) skrev 2024-04-02 09:05:55 följande:

Jaa, jag valde Han som behandlar mej som en prinsessa men som inte är världsbäst i sängen. Dock tillräckligt bra för att ge mej två fina ungar. Det är det bästa val jag gjort. Den där mannen jag var så där galet och häftigt passionerat förälskad i och som behandlade mej som skit: Tji fick han. Ensam blev han.

Vet din man om att du inte känner lika mycket som han?
  • BellaDonnna
    Anonym (Nöjd) skrev 2024-04-02 10:01:08 följande:
    Jag känner inte mindre än han. Du får fundera över vad du menar. Sant att jag inte känner stor passion och vill ha sex konstant. Men i en barnfamilj behövs också mycket tid för barnen, så det här fungerar fint. 
    Det jag menade från början med good enough är att man väljer att bli tillsammans med någon som man egentligen inte är så kär i men väljer utifrån andra förutsättningar, att man tänker sig att det kan fungera ändå trots att den riktiga kärleken saknas. Men då är fallet inte så för dig
  • BellaDonnna
    Anonym (S) skrev 2024-04-02 15:20:14 följande:

Jag har aldrig varit himlastormande förälskad eller knappt ens kär i min partner. Men för första gången i livet upplever jag känslor som jag aldrig haft med någon annan förut. Trygghet, stabilitet, pålitlighet. Han litar på mig till 1000%, ställer alltid upp och finns alltid där och jag gör detsamma för honom! Vi är verkligen a match made in heaven, trots att fjärilarna inte hoppar i magen när vi ser varandra. Det känns som något betydligt djupare. Har aldrig mått så bra i en relation, varken kärlek eller vänskap, som jag gör i denna! Det känns som att jag har hittat hem.

Jag förstår det som er relation är stark och verkligen är djup på kärlek och det låter fantastiskt att få känna sån trygghet som du gör. Men jag måste fråga hur det kommer sig att du blev tillsammans med någon som du inte var kär i från början? Var det ömsesidigt? 
Svar på tråden Är det vanligt att man väljer partner som är "good enough"?