• BellaDonnna

Är det vanligt att man väljer partner som är "good enough"?

Citerar en annan aktuell tråd här på forumet:

Fast alla par "älskar" inte varandra, om man menar en himlastormande ömsesidig förälskelse. Det är en blessning att få uppleva det, många får det inte - men då kan man ändå hitta någon som man tycker om, och som är "good enough" att leva med och skaffa barn med. Det kan till och med bli lugnast så, för om man inte älskar passionerat, så kommer man heller aldrig att bli passionerat svartsjuk och passionerat hatisk. Utan man kan skiljas som vänner och samarbeta om barnen på ett civiliserat sätt. 

Men om det skulle vara så att TS' tjej vill ha ett svar på om han "älskar" henne eller inte, så måste han förstås svara rakt på det också. Före hopflytt och barnavel. 

Är det här ett vanligt fenomen? Jag själv skulle inte kunna bli tillsammans med någon från början som jag inte var kär i, sen att man inte har samma förälskelse känslor senare är ju en annan sak, samtidudigt förstår jag tanken. Men ni som lever så eller vet par som har det så är det ömsesidigt inom relationen, eller är den andre ovetande eller hur funkar det?

• Svar på tråden Är det vanligt att man väljer partner som är "good enough"?
  • Anonym (L)

Good enough innebär att minimikraven för ett förhållande är uppfyllda. Hör passion dit så är det per definition inte good enough om passion saknas. Finns inget fel med good enough.  Gör man avkall på sådant man inte kan tänka sig göra avkall på så är det inte good enough.

• Anonym (mitt i livet)
    Karl Alexander skrev 2024-03-31 14:21:13 följande:
    En tjej som gifter ned sig kommer alltid vara otrogen, för hon är egentligen inte kär i killen.

En tjej som gifter upp sig kommer alltid bli sviken och bedragen, för en AAA-man vet att han kan få vilken kvinna som helst, när som helst. När han tröttnar börjar otroheten.

Man ska hitta någon på samma nivå som en själv.
    För din info: Det spelar ingen roll hur himlastormande kär man är första två åren, för det kan bli skit efter det ändå.

Långa relationer kräver arbete i perioder, mer eller mindre. Människor förändras över ett liv, vill olika saker, hittar nya vänner, nya intressen som ska jämkas, och allt som sker passar inte båda. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Linda) skrev 2024-03-31 13:29:43 följande:

Ja det är vanligt att välja en partner som är good enough. Framförallt vanligt bland folk som inte har möjlighet att kunna välja och vraka bland partners utan har begränsat antal att välja på. Då får man ta det som bjuds. Och då hamnar många i det läget att man får nöja sig.  Sen dom som har låg självkänsla hamnar ju också där i det facket. Man kan/vill inte ställa krav av olika skäl och nöjer sig med den som råkat finnas tillgänglig.  Den gemensamma nämnaren med dessa personer är väl att dom aldrig upplevt det där pirret och stora kärlekskänslan och kanske också tror att dom inte kan bli kär alls eller att det inte är för dom.  Och det brukar funka rätt bra överlag i flera år tills partnern hittar nån annan hux flux och bli sådär jättekär eller tills dom själva får en ny kollega eller bekant och trillar dit ... 

Tycker det låter helt sjukt, varför vill man leva sitt liv så? Inte konstigt att så många skiljer sig.
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (X) skrev 2024-03-31 15:51:37 följande:
    Tycker det låter helt sjukt, varför vill man leva sitt liv så? Inte konstigt att så många skiljer sig.
    Jag fattar inte hur man klarar av det. Sex med nån halvdan person som man nöjer sig med? Kan inte ens krama ngn jag inte tycker om 😂 
    Och varför så viktigt att ha ngn?? Man klarar ju sig själv oxå. Det är ju 2024 o vi behöver inte en man för att överleva. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (X) skrev 2024-03-31 15:51:37 följande:
    I många fall för att man vill ha barn, en familj , ha ett sammanhang och tillhörighet.  Finns ju en hel del som blir gravida med sin kk eller nån man strular med hit och dit från och till och bestämmer sig för att satsa och får det att funka ändå på nåt sätt. 
    Man kan ju faktiskt vara attraherad och kåt utan att känna sig kär . 
    Good enough är ju ändå något man kan leva med och inte som en del felaktigt tror nåt man måste stå ut med. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Linda) skrev 2024-03-31 16:54:47 följande:
    I många fall för att man vill ha barn, en familj , ha ett sammanhang och tillhörighet.  Finns ju en hel del som blir gravida med sin kk eller nån man strular med hit och dit från och till och bestämmer sig för att satsa och får det att funka ändå på nåt sätt. 
    Man kan ju faktiskt vara attraherad och kåt utan att känna sig kär . 
    Good enough är ju ändå något man kan leva med och inte som en del felaktigt tror nåt man måste stå ut med. 
    Varför skulle man vilja ha det tillsammans med någon man inte älskar? Kommer aldrig förstå detta. Det är ju 2024 som någon skrev.
  • Anonym (Mx)

Även om många inte vill tänka så, så väljer den uteslutande majoriteten partner efter egna förutsättningar. Vad har man att erbjuda/vad kan man få i partnerväg?

• BellaDonnna
    Anonym (Mx) skrev 2024-04-01 07:37:41 följande:

Även om många inte vill tänka så, så väljer den uteslutande majoriteten partner efter egna förutsättningar. Vad har man att erbjuda/vad kan man få i partnerväg?

Hur menar du då? Tänker du att man inte är kär från början och tänker att vi 2 kan nog funka ändå? 
  • Anonym (Mx)
    BellaDonnna skrev 2024-04-01 07:43:08 följande:
    Hur menar du då? Tänker du att man inte är kär från början och tänker att vi 2 kan nog funka ändå? 
    Man kan vara kär i medelmåttor också. Jag vet ju tex att jag inte kan välja och vraka på alla kvinnor över hela jorden. Man lär sig känna av vilken nivå man ligger på och väljer ofta partner utifrån detta.
  • Anonym (Sambos)
    Jag hade varit ensam en tid och när en kvinna visade intresse så blev jag glad och smickrad. Har inte varit sådär förälskad eller blivit kär men tydligen är hon det så då får jag göra någon glad. Tycker ändå att vi har ett bra förhållande.
Svar på tråden Är det vanligt att man väljer partner som är "good enough"?