• RahRah

”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan

Hej 
    vad tänker kring föräldrar som lämnar sina barn på förskolan på heltid när dem är influenser på sociala medier? 
    oftast jobbar dem jo inte på ?heltid? under tiden dem är hemma. 
    dem lägger ut videos på när dem gör annat under dagen som exempelvis tränar, lagar mat, är ute med sina vänner eller annat. 

men det märkliga är att vi föräldrar som jobbar på en arbetsplats får inte ens köpa ett packet mjölk på vägen från jobbet?! 

tycker inte ni att det är lite konstigt? 

• Svar på tråden ”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan
  • Mrs Moneybags
    Anonym (maten) skrev 2024-03-26 13:23:34 följande:
    Om man jobbar och betalar skatt så har man rätt att nyttja offentlig service. Hur är det inte ett jobb att sitta i en styrelse eller äga bolag? 
    Alla jobb som någon kan uppfatta som roliga är egentligen inte jobb enligt vissa.

Det är bara jobb om man jobbar i fabrik med stämpelklocka och står vid löpande bandet dag ut och dag in. Ve o fasa att man skulle ha kul på jobbet! Eller tjäna jättemycket pengar! Då ska man inte tro att man har rätt till barnomsorg. 
  • Anonym (maten)
    Mrs Moneybags skrev 2024-03-26 14:21:29 följande:
    Alla jobb som någon kan uppfatta som roliga är egentligen inte jobb enligt vissa.

Det är bara jobb om man jobbar i fabrik med stämpelklocka och står vid löpande bandet dag ut och dag in. Ve o fasa att man skulle ha kul på jobbet! Eller tjäna jättemycket pengar! Då ska man inte tro att man har rätt till barnomsorg. 
    Nä, man måste lida för att det ska räknas som jobb. Och lida av att barnen är på förskola, annars är man inte värd att ha barn. 
  • Sunflora

När du ser reklam från H&M tänker du då att modellerna är på stranden och roar sig? Man har rätt att ha barnen på förskolan när man jobbar oavsett om man är städerska eller gör reklam för ett café.

• Anonym (H)

TS du som uppenbarligen har tid att följa alla dessa influencers konton, du har noll insikt i vilka inlägg som genererat inkomster. Även om det är ett till synes menlöst inlägg för dig, kan det generera värde för följarna. 

• Nässelfjärilen

Anonym (maten): Min information kommer även den från Skolverket, som länken jag hänvisade till innan. 

Vad udda att Skolverket har två olika hänvisningar på sin hemsida (hittar dock inte den med 4 års ålder när jag söker). Nu jobbar jag inom förskola så jag vet att 3 års ålder är den korrekta åldern och så har det varit sedan jag började jobba för snart 10 år sedan. 

• Anonym (J)
    Anonym (maten) skrev 2024-03-26 13:34:57 följande:
    Den 1 januari 2003 infördes allmän förskola för fyra- och femåringar. Det innebär att alla barn ska erbjudas minst 525 avgiftsfria timmar om året i förskola från och med höstterminen det år de fyller fyra år. Kommunerna är skyldiga att informera föräldrar om verksamheten och avsikten med den.
    Det där är ju bara ett par förtimmar per dag några dagar/v. Behöver man mer tid (vilket man behöver om man arbetar) får man betala även från 3 år. 
  • Nässelfjärilen
    Anonym (J) skrev 2024-03-26 17:35:25 följande:
    Det där är ju bara ett par förtimmar per dag några dagar/v. Behöver man mer tid (vilket man behöver om man arbetar) får man betala även från 3 år. 
    Precis. 525 timmar/år är inte alls mycket i veckan. Hos oss landar det, som tidigare skrivits, på 15h/veckan men det förläggs 3h/dag 5 dagar/veckan. Jag har, under mina 10 år på förskolan, inte träffat på ett barn som haft allmän förskola då majoriteten av föräldrarna har haft en sysselsättning som kräver att barnet/barnen behövt vara på förskolan mer än 3 timmar om dagen. 

Så att säga att man inte behöver betala avgift för barn i åldrarna 4-6 år (3-6 år) är en sanning med modifikation. Det är sant om man pratar om allmän förskola, men är man arbetande föräldrar som behöver ha sina barn på förskolan mer än 3 timmar om dagen så behöver man betala. 
  • Anonym (Missantrop)

Influensor ska hålla sig borta från förskolan Tungan ute

• Spucks

Att reglerna kring förskolor är idiotiska och jobbiga för föräldrar är en sak.

Men att tjäna sina pengar som influenser är precis samma sak som att jobba med vilket självständigt jobb som helst - man jobbar och har därmed rätt till förskola. Ingen bryr sig om NÄR man utför jobbet. Samma sak gäller även studenter. Det kvittar om man pluggar medan barnet är på förskolan eller om man ligger och sova under dagen och pluggar på kvällen.

• AnnaSthlm

De jobbar och betalar skatt. Varför skulle de inte få lämna sina barn på dagis? 

Svar på tråden ”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan