• RahRah

”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan

Hej 
    vad tänker kring föräldrar som lämnar sina barn på förskolan på heltid när dem är influenser på sociala medier? 
    oftast jobbar dem jo inte på ?heltid? under tiden dem är hemma. 
    dem lägger ut videos på när dem gör annat under dagen som exempelvis tränar, lagar mat, är ute med sina vänner eller annat. 

men det märkliga är att vi föräldrar som jobbar på en arbetsplats får inte ens köpa ett packet mjölk på vägen från jobbet?! 

tycker inte ni att det är lite konstigt? 

• Svar på tråden ”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan
  • Anonym (HmJ)

Det är väl ett jobb bland många andra.

• Anonym (J)
    Anonym (A) skrev 2024-03-26 11:28:03 följande:

Jag följer en sådan influenser. Barnet går hela dagar på fsk medan hon jobbar men även petar in träning, lunch-dejter, spa osv. Allt är inte samarbeten.
    Tänker inte så mycket om det för egen del men jag undrar ibland vad personalen på deras fsk tänker om saken.

En genuin fråga. Vem som helst kan väl peta in lunch-dejter och träning under dagen? Jättemånga med vanliga jobb gör ju det. Spa är ju mindre vanligt, men det går väl snarare in under livsstilen som gör att dom ens har följare och därmed får samarbeten.
  • Lynx123
    Anonym (Ps) skrev 2024-03-26 10:54:46 följande:

Lynx: jaa det är också ett jobb. 
    men blir aldrig dessa föräldrar ifrågasätta av pedagogerna när dem officiellt lägger ut storys på att dem är ute och fikar eller tränar eller gör annat? 
    tycker att är lite konstigt med tanke på att pedagogrena kritiserar det lilla minsta på vanliga arbets föräldrar men aldrig influenser. 

Fast det är väl just det som de tjänar pengar på? Är det inte det som är själva grejen med att vara influencer?
  • Anonym (maten)
    Anonym (J) skrev 2024-03-26 11:32:03 följande:
    En genuin fråga. Vem som helst kan väl peta in lunch-dejter och träning under dagen? Jättemånga med vanliga jobb gör ju det. Spa är ju mindre vanligt, men det går väl snarare in under livsstilen som gör att dom ens har följare och därmed får samarbeten.
    Exakt så. Skillnaden är väl att jag inte lägger ut det i sociala medier, men det skulle jag väl kunna göra om jag ville. Jag har friskvård på arbetstid, och lunchen är min egen så jag äter var och med vem jag vill. Det händer att vi har roliga aktiviteter på jobbet, som julbord, kick-off med trevligheter, på arbetstid. Och då skulle mina barn vara på förskolan, och vad förskolan eventuellt tänker om det bryr jag mig inte om. 
  • Anonym (Bonusmamman)

Knepiga regler ni har i Sverige. Beror begränsningarna på att det annars skulle bli personalbrist? I Finland har vi "subjektiv rätt till dagvård", vilket innebär att barnet kan vara på förskolan från öppet- till stängningsdags och ingen har att göra med vad man som förälder gör under tiden. Ursäkta off-topic, men jag tycker ämnet är intressant.

• Anonym (J)
    Anonym (maten) skrev 2024-03-26 11:40:25 följande:
    Exakt så. Skillnaden är väl att jag inte lägger ut det i sociala medier, men det skulle jag väl kunna göra om jag ville. Jag har friskvård på arbetstid, och lunchen är min egen så jag äter var och med vem jag vill. Det händer att vi har roliga aktiviteter på jobbet, som julbord, kick-off med trevligheter, på arbetstid. Och då skulle mina barn vara på förskolan, och vad förskolan eventuellt tänker om det bryr jag mig inte om. 
    Precis, och influencers är ju precis lika mycket människor. Dom äter sin lunch var och med vem dom vill, men väljer att även lägga ut det på sociala medier. :) 
  • Tom Araya
    RahRah skrev 2024-03-26 10:28:56 följande:
    ?Influenser? som lämnar sina barn på förskolan

Hej 
    vad tänker kring föräldrar som lämnar sina barn på förskolan på heltid när dem är influenser på sociala medier? 
    oftast jobbar dem jo inte på ?heltid? under tiden dem är hemma. 
    dem lägger ut videos på när dem gör annat under dagen som exempelvis tränar, lagar mat, är ute med sina vänner eller annat. 

men det märkliga är att vi föräldrar som jobbar på en arbetsplats får inte ens köpa ett packet mjölk på vägen från jobbet?! 

tycker inte ni att det är lite konstigt? 

Enligt min mening så är det inte ett arbete att vara influenser. Det är ett sätt att tjäna pengar på att göra det man annars hade gjort på sin fritid.
    Jag är därför tveksam till om influenser borde ha tillgång till sådan offentlig service som är till för arbetande föräldrar.
  • Anonym (J)
    Tom Araya skrev 2024-03-26 11:46:33 följande:
    Enligt min mening så är det inte ett arbete att vara influenser. Det är ett sätt att tjäna pengar på att göra det man annars hade gjort på sin fritid.
    Jag är därför tveksam till om influenser borde ha tillgång till sådan offentlig service som är till för arbetande föräldrar.
    Intressant. Finns det fler branscher där ens företag inte räknas enligt dig? 
    Hur är det med komiker och programledare? Idrottare? Make up-artister? Konstnärer? Trädgårdsmästare? Musiker? Bagare? Sömmerskor?  
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (A) skrev 2024-03-26 11:28:03 följande:

Jag följer en sådan influenser. Barnet går hela dagar på fsk medan hon jobbar men även petar in träning, lunch-dejter, spa osv. Allt är inte samarbeten.
    Tänker inte så mycket om det för egen del men jag undrar ibland vad personalen på deras fsk tänker om saken.

Även om de är tämligen osynliga här på FL finns det förskolepersonsl som inte är idioter.
  • Anonym (maten)
    Tom Araya skrev 2024-03-26 11:46:33 följande:
    Finns en hel massa jobb som inte är särskilt viktiga, men som ändå någon kan tjäna pengar på att utföra. Tycker du detsamma om idrottare? Hur viktigt är det egentligen med fotboll, och skidskytte? Det kan man väl göra på sin fritid? Eller musiker, är det ett arbete, er en fritdsgrej va?

Om man tjänar pengar och betalar skatt så har man rätt att ta del av offentlig service.
Svar på tråden ”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan