• RahRah

”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan

Hej 
    vad tänker kring föräldrar som lämnar sina barn på förskolan på heltid när dem är influenser på sociala medier? 
    oftast jobbar dem jo inte på ?heltid? under tiden dem är hemma. 
    dem lägger ut videos på när dem gör annat under dagen som exempelvis tränar, lagar mat, är ute med sina vänner eller annat. 

men det märkliga är att vi föräldrar som jobbar på en arbetsplats får inte ens köpa ett packet mjölk på vägen från jobbet?! 

tycker inte ni att det är lite konstigt? 

• Svar på tråden ”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan
  • Räkan77

Ska vi tillåta föräldrar som jobbar inom tobaksindustrin att få ha sina barn på förskolan? De bidrar ju till massa skit.

Vi är nog många som mer eller mindre regelbundet småhandlat lite snabbt efter jobbet innan hämtning utan att en endaste gång fått skäll för det. Upplevde aldrig att förskolan ifrågasatte varken mig eller de andra föräldrarna.

Det finns alltid de som har det lite bättre än en själv som man kan vara avundsjuk på. Sånt är livet. 

• Anonym (maten)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2024-03-26 11:40:38 följande:

Knepiga regler ni har i Sverige. Beror begränsningarna på att det annars skulle bli personalbrist? I Finland har vi "subjektiv rätt till dagvård", vilket innebär att barnet kan vara på förskolan från öppet- till stängningsdags och ingen har att göra med vad man som förälder gör under tiden. Ursäkta off-topic, men jag tycker ämnet är intressant.

Begränsningarna beror nog i grunden på att det är en skattefinansierad och kraftigt subventionerad verksamhet. Och att den är underfinansierad och underbemannad så att förskolepersonalen känner sig nödgade att försöka bli av med barnen för att få en uthärdlig vardag i sin egen verksamhet. Detta gör de genom att kontrollera föräldrarna samt skamma dem som använder förskolan.

Sen har detta synsätt spritt sig till att man är en dålig förälder som inte älskar sina barn, och inte ens borde ha barn, om man har dem på förskola en sekund mer än absolut nödvändigt. 
  • Tom Araya
    Anonym (maten) skrev 2024-03-26 12:01:29 följande:
    Finns en hel massa jobb som inte är särskilt viktiga, men som ändå någon kan tjäna pengar på att utföra. Tycker du detsamma om idrottare? Hur viktigt är det egentligen med fotboll, och skidskytte? Det kan man väl göra på sin fritid? Eller musiker, är det ett arbete, er en fritdsgrej va?

Om man tjänar pengar och betalar skatt så har man rätt att ta del av offentlig service.
    Huruvida sysselsättningen är viktig eller inte avgör inte om det är ett arbete eller ej.

Musiker och idrottare är gränsfall, men för att kunna leva på det så krävs mycket mer arbete runtomkring än det man hade gjort för sitt eget nöjes skull på sin fritid. Att skriva låtar, arrangera en spelning, spela in en skiva, eller träna på sin idrott eller instrument exempelvis.

Det är varken föräldraskap eller skattebetalande som ger rätt till all skattefinansierad service och tjänster, utan kombinationen av medborgarskap och behov.
  • Anonym (-)
    Anonym (Ps) skrev 2024-03-26 11:00:35 följande:

Hmm: varför skaffar man då barn om man anser att det är viktigare att dela med sig om sin vardag till sina följare än att ta hand om sina barn? 
    DET ÄR INGET JOBB ATT DELA UT NÄR MAN ÄR UTE OCH FIKAR.. 

Man kanske behöver en inkomst?
    Varför skaffar man barn om man anser att det är viktigare att jobba på Ica än att ta hand om sina barn? 

Det är ett jobb om det är vad man tjänar sina pengar på. 
  • Anonym (A)
    En genuin fråga. Vem som helst kan väl peta in lunch-dejter och träning under dagen?

Jajjemen. Så även jag på lunchtimmen. Syftade till alla dessa skriverier om föräldrar som handlar innan de hämtar på fsk och tränar för den delen och det ska man inte få göra. Förskolepersonal som opponerar sig mot det. Lunchtimmen gör man väl vad tusan man vill med. Influencers gör dessa saker ganska stor del av dagen om man ska vara petig, men som sagt, för min del är det ingen stor sak. 
  • Tom Araya
    Anonym (-) skrev 2024-03-26 12:28:40 följande:
    Man kanske behöver en inkomst?
    Varför skaffar man barn om man anser att det är viktigare att jobba på Ica än att ta hand om sina barn? 

Det är ett jobb om det är vad man tjänar sina pengar på. 
    Nej, det är inte ett jobb enbart av den anledningen att man tjänar pengar på det.

Man kan tjäna pengar på
    kapitalräntor
    patent och royalties
    att vara pensionär eller sjukskriven
    att sitta i en styrelse
    att hyra ut något
    att äga bolag och värdepapper
    att sälja sina gamla saker på loppis eller att låta en mäklare sälja ens bostad
  • Anonym (Missantrop)

Skulle skämmas om folk frågade vad jag jobbade med om jag var influenser.

• Anonym (J)
    Anonym (A) skrev 2024-03-26 12:40:56 följande:
    En genuin fråga. Vem som helst kan väl peta in lunch-dejter och träning under dagen?

Jajjemen. Så även jag på lunchtimmen. Syftade till alla dessa skriverier om föräldrar som handlar innan de hämtar på fsk och tränar för den delen och det ska man inte få göra. Förskolepersonal som opponerar sig mot det. Lunchtimmen gör man väl vad tusan man vill med. Influencers gör dessa saker ganska stor del av dagen om man ska vara petig, men som sagt, för min del är det ingen stor sak. 
    Det jag kommenterade på var denna kommentar: "Jag följer en sådan influenser. Barnet går hela dagar på fsk medan hon jobbar men även petar in träning, lunch-dejter, spa osv. Allt är inte samarbeten.
    Tänker inte så mycket om det för egen del men jag undrar ibland vad personalen på deras fsk tänker om saken." 

Där stod enbart om träning och lunch-dater. Det framgick inte att du pratade om föräldrar som handlar innan de hämtar på fsk. 

Angående det tycker jag det beror på situationen. Jag tänker inte lägga ett par timmar på att åka tillbaka till stan och handla efter att jag hämtat barnen. Det blir dumt både ekonomiskt, tid, för barnen och för miljön. Skulle dock inte storhandla en timme innan hämtning. 
  • Anonym (A)

Jag räknade inte upp allt hon gör om dagarna som inte anses som jobb men det kanske jag skulle ha gjort. Sen drog jag det längre med alla som har vanliga yrken som handlar före hämtning och får skit av fsk för det som en parallell. Kanske blev rörigt.
    Återigen, detta berör inte mig personligen. Det var länge sen jag hade barn på fsk.

• Anonym (Eeik)
    Anonym (Missantrop) skrev 2024-03-26 12:57:17 följande:

Skulle skämmas om folk frågade vad jag jobbade med om jag var influenser.

Inte om du tjänade storkovan på det...
Svar på tråden ”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan