• RahRah

”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan

Hej 
    vad tänker kring föräldrar som lämnar sina barn på förskolan på heltid när dem är influenser på sociala medier? 
    oftast jobbar dem jo inte på ?heltid? under tiden dem är hemma. 
    dem lägger ut videos på när dem gör annat under dagen som exempelvis tränar, lagar mat, är ute med sina vänner eller annat. 

men det märkliga är att vi föräldrar som jobbar på en arbetsplats får inte ens köpa ett packet mjölk på vägen från jobbet?! 

tycker inte ni att det är lite konstigt? 

• Svar på tråden ”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan
  • Anonym (J)
    Anonym (Ps) skrev 2024-03-26 10:43:35 följande:

Det är visst ett problem? 

dem lägger ut på sina medier när dem lämnar deras barn på förskolan och oftast skriver dem också när dem går och hämtar barnen på eftermiddagen då måste väl det vara på heltid? 

hur jag vet vad dem gör på dagarna har jag jo redan skrivit i inlägget. 
    lägger ut på vad dem gör under tiden barnen är på fs. dem gör allt förutom att jobba:/// 
    Jag behöver inte skriva till dig vilka influenser jag tänker på men det finns gott och väl sånna?.. 

Självklart behöver du inte berätta, men jag förstår inte varför det skulle vara så hemligt? Eftersom jag inte har en aning om vilka du menar så kan jag så klart inte säga något om hur de gör, men att du säger "allt annat än jobba" är ju bara din syn på deras arbete och inte en faktisk sanning. En annan sak som är bra att vara medveten om är att allt som läggs ut i sociala medier dessutom inte behöver vara "live". 
  • FuckGoggleAskMe
    RahRah skrev 2024-03-26 10:28:56 följande:
    ?Influenser? som lämnar sina barn på förskolan

Hej 
    vad tänker kring föräldrar som lämnar sina barn på förskolan på heltid när dem är influenser på sociala medier? 
    dem lägger ut videos på när dem gör annat under dagen som exempelvis tränar, lagar mat, är ute med sina vänner eller annat. 

men det märkliga är att vi föräldrar som jobbar på en arbetsplats får inte ens köpa ett packet mjölk på vägen från jobbet?! 

Om du fick din huvudsakliga försörjning från att gå och köpa mjölk, skulle det säkert vara ok. Influensers som drar in sina pengar på att gå och fika, jämföra kanelbullar överallt och lägga ut filmer om det, får nog ha sina barn på förskolan. Superkonstigt låtsasjobb, men om det funkar för dem, varför inte. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ps) skrev 2024-03-26 11:00:35 följande:

Hmm: varför skaffar man då barn om man anser att det är viktigare att dela med sig om sin vardag till sina följare än att ta hand om sina barn? 
    DET ÄR INGET JOBB ATT DELA UT NÄR MAN ÄR UTE OCH FIKAR.. 

Vem påstår att de tycker att det är viktigare? Varför skaffar man barn öht om man tycker att det är viktigare att jobba?

Det kan mycket väl ingå i en influencers jobb att lägga ut videos, bilder eller text om att man är ute och fikar, eller vad de nu än har för sig.
  • Anonym (J)

Hmm: varför skaffar man då barn om man anser att det är viktigare att dela med sig om sin vardag till sina följare än att ta hand om sina barn? 

Det kan det ju absolut vara. Fikabesöket kan vara uppskattat content som ser till att influencern får betalda samarbeten, det kan vara ett möte eller så är själva besöket ett betalt jobb. En influencer kan ju inte lägga ut enbart de betalda jobben, sina egna produkter eller vad nu influencern tjänar pengar på, då skulle följarna tröttna i längden. Därför kan även inlägg som inte är rena reklamsamarbeten räknas som arbete, men det beror ju så klart på situation och man får antagligen göra väldigt mycket egna tolkningar här. Min känsla är att du fultolkar och jag måste nog ändå tycka att det är mellan föräldrarna och förskolan eventuella problem får tas. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-26 11:06:34 följande:
    Vem påstår att de tycker att det är viktigare? Varför skaffar man barn öht om man tycker att det är viktigare att jobba?

Det kan mycket väl ingå i en influencers jobb att lägga ut videos, bilder eller text om att man är ute och fikar, eller vad de nu än har för sig.
    Jag kan svara på min egen fråga förresten. De flesta vuxna inser nog att de måste jobba för att kunna sätta mat på bordet, oavsett om de har barn eller inte. Det är inte så att jobbet är viktigare än barn, det är helt enkelt en sak man måste göra för att överleva. Utifrån din fråga så får ingen i hela världen skaffa barn om de måste ha ett arbete.
  • Anonym (J)

Därför att dom flesta måste ha en försörjning för att kunna ta hand om sina barn? Är det arbetande mammor generellt du har något emot, Alla borde vara hemmafruar och ta hand om barnen istället? Varför denna tråd är lagd i "hemmaförälder"?
  • Anonym (maten)
    RahRah skrev 2024-03-26 10:28:56 följande:
    ?Influenser? som lämnar sina barn på förskolan

Hej 

De som jobbar på en arbetsplats jobbar väl inte heller exakt varje sekund av arbetsdagen. Fast man ör på plats så har man ofta lite tid att kolla på telefonen, snacka lite skit med en kollega eller liknande. 

Och det en influenser gör är ju mer än bara det som läggs ut på sociala medier. Nu har jag inte jättekoll på exakt vad, men säkert en del förberedelser och annat inför att en video ska läggas ut. Och visst, man kan ifrågasätta deras jobb och hur viktigt det är, men det är deras försörjning, och då kräver det ju insatsen.

En elitidrottare tränar ju som sitt "arbete" och har väl sitt barn på förskolan under den tiden ifall de är föräldrar. En musiker övar på sitt instrument, en matjournalist äter på restaurang som sitt arbete, och har sina barn på förskola medan de utför detta, och så vidare. 

Sen tycker jag att det är dumt att man inte kan få handla lite eller annat som underlättar vardagen medan barnet är kvar på förskolan, men det är väl inbyggt i systemet med kraftiga subventioner = hårt regelverk.
  • Anonym (maten)

Det är ett jobb om man försörjer sig på det. Och alla behöver försörja sig.

Alla jobb är inte viktiga. Men får en professionell fobollsspelare ha barn? Om de nu har förskola medan de tränar och spelar matcher, och alltså tycker att fotboll är viktigare än att ta hand om sina barn?
  • Anonym (G)

Om de tjänar pengar som influencers och betalar skatt ska de förstås också få använda förskolan. 

• Anonym (A)

Jag följer en sådan influenser. Barnet går hela dagar på fsk medan hon jobbar men även petar in träning, lunch-dejter, spa osv. Allt är inte samarbeten.
    Tänker inte så mycket om det för egen del men jag undrar ibland vad personalen på deras fsk tänker om saken.

Svar på tråden ”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan