Inlägg från: Anonym (maten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (maten)

”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan

RahRah skrev 2024-03-26 10:28:56 följande:
    ?Influenser? som lämnar sina barn på förskolan

Hej 
    vad tänker kring föräldrar som lämnar sina barn på förskolan på heltid när dem är influenser på sociala medier? 
    oftast jobbar dem jo inte på ?heltid? under tiden dem är hemma. 
    dem lägger ut videos på när dem gör annat under dagen som exempelvis tränar, lagar mat, är ute med sina vänner eller annat. 

men det märkliga är att vi föräldrar som jobbar på en arbetsplats får inte ens köpa ett packet mjölk på vägen från jobbet?! 

tycker inte ni att det är lite konstigt? 

De som jobbar på en arbetsplats jobbar väl inte heller exakt varje sekund av arbetsdagen. Fast man ör på plats så har man ofta lite tid att kolla på telefonen, snacka lite skit med en kollega eller liknande. 

Och det en influenser gör är ju mer än bara det som läggs ut på sociala medier. Nu har jag inte jättekoll på exakt vad, men säkert en del förberedelser och annat inför att en video ska läggas ut. Och visst, man kan ifrågasätta deras jobb och hur viktigt det är, men det är deras försörjning, och då kräver det ju insatsen.

En elitidrottare tränar ju som sitt "arbete" och har väl sitt barn på förskolan under den tiden ifall de är föräldrar. En musiker övar på sitt instrument, en matjournalist äter på restaurang som sitt arbete, och har sina barn på förskola medan de utför detta, och så vidare. 

Sen tycker jag att det är dumt att man inte kan få handla lite eller annat som underlättar vardagen medan barnet är kvar på förskolan, men det är väl inbyggt i systemet med kraftiga subventioner = hårt regelverk.
  • Anonym (maten)
    Anonym (Ps) skrev 2024-03-26 11:00:35 följande:

Hmm: varför skaffar man då barn om man anser att det är viktigare att dela med sig om sin vardag till sina följare än att ta hand om sina barn? 
    DET ÄR INGET JOBB ATT DELA UT NÄR MAN ÄR UTE OCH FIKAR.. 

Det är ett jobb om man försörjer sig på det. Och alla behöver försörja sig.

Alla jobb är inte viktiga. Men får en professionell fobollsspelare ha barn? Om de nu har förskola medan de tränar och spelar matcher, och alltså tycker att fotboll är viktigare än att ta hand om sina barn?
  • Anonym (maten)
    Anonym (J) skrev 2024-03-26 11:32:03 följande:
    En genuin fråga. Vem som helst kan väl peta in lunch-dejter och träning under dagen? Jättemånga med vanliga jobb gör ju det. Spa är ju mindre vanligt, men det går väl snarare in under livsstilen som gör att dom ens har följare och därmed får samarbeten.
    Exakt så. Skillnaden är väl att jag inte lägger ut det i sociala medier, men det skulle jag väl kunna göra om jag ville. Jag har friskvård på arbetstid, och lunchen är min egen så jag äter var och med vem jag vill. Det händer att vi har roliga aktiviteter på jobbet, som julbord, kick-off med trevligheter, på arbetstid. Och då skulle mina barn vara på förskolan, och vad förskolan eventuellt tänker om det bryr jag mig inte om. 
  • Anonym (maten)
    Tom Araya skrev 2024-03-26 11:46:33 följande:
    Enligt min mening så är det inte ett arbete att vara influenser. Det är ett sätt att tjäna pengar på att göra det man annars hade gjort på sin fritid.
    Jag är därför tveksam till om influenser borde ha tillgång till sådan offentlig service som är till för arbetande föräldrar.
    Finns en hel massa jobb som inte är särskilt viktiga, men som ändå någon kan tjäna pengar på att utföra. Tycker du detsamma om idrottare? Hur viktigt är det egentligen med fotboll, och skidskytte? Det kan man väl göra på sin fritid? Eller musiker, är det ett arbete, er en fritdsgrej va?

Om man tjänar pengar och betalar skatt så har man rätt att ta del av offentlig service.
  • Anonym (maten)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2024-03-26 11:40:38 följande:

Knepiga regler ni har i Sverige. Beror begränsningarna på att det annars skulle bli personalbrist? I Finland har vi "subjektiv rätt till dagvård", vilket innebär att barnet kan vara på förskolan från öppet- till stängningsdags och ingen har att göra med vad man som förälder gör under tiden. Ursäkta off-topic, men jag tycker ämnet är intressant.

Begränsningarna beror nog i grunden på att det är en skattefinansierad och kraftigt subventionerad verksamhet. Och att den är underfinansierad och underbemannad så att förskolepersonalen känner sig nödgade att försöka bli av med barnen för att få en uthärdlig vardag i sin egen verksamhet. Detta gör de genom att kontrollera föräldrarna samt skamma dem som använder förskolan.

Sen har detta synsätt spritt sig till att man är en dålig förälder som inte älskar sina barn, och inte ens borde ha barn, om man har dem på förskola en sekund mer än absolut nödvändigt. 
  • Anonym (maten)
    Tom Araya skrev 2024-03-26 12:47:36 följande:
    Nej, det är inte ett jobb enbart av den anledningen att man tjänar pengar på det.

Man kan tjäna pengar på
    kapitalräntor
    patent och royalties
    att vara pensionär eller sjukskriven
    att sitta i en styrelse
    att hyra ut något
    att äga bolag och värdepapper
    att sälja sina gamla saker på loppis eller att låta en mäklare sälja ens bostad
    Om man jobbar och betalar skatt så har man rätt att nyttja offentlig service. Hur är det inte ett jobb att sitta i en styrelse eller äga bolag? 
  • Anonym (maten)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2024-03-26 13:16:35 följande:
    Tack för svaret! Även i Finland är ju verksamheten skattefinansierad och kraftigt subventionerad. Månatliga beloppet för föräldrarna baserar sig på familjens inkomster och varierar mellan 0 ? till 300 ?.

Försökte läsa på lite nu, tydligen är förskolan avgiftsfri i Sverige för 4-6-åringar? I Finland är det gratis endast för 6-åringar, vilket förklarar skillnaderna i systemen. Sverige får in betydligt mindre avgifter från föräldrarna och ställer därför andra krav.
    Det är nog en kombination av politiska begränsningar och allmänna värderingar som påverkar. Förskola ses på nåt sätt som i grunden dåligt, och nåt man ska undvika i möjligaste mån. Om man måste ha förskola så ska baren ha så korta dagar som möjligt och helst ledigt alla lov och så mänga veckor som möjligt tex under sommaren julen sov. Att göra något utan sitt barn jämställs med att man inte vill ha barnen och inte bryr sig om dem.

Att ha ett äldre barn på förskola medan en förälder är föräldraledig med ett yngre syskon ses nästan som barnmisshandel, och framför allt, otroligt slött av förälder som minsann måste orka alla sina barn varje sekund. En del anser att man inte ens borde få gå till tandläkare eller på läkarbesök utan att först hämta sina barn från förskolan, för är föräldern ledig så ska barnet vara det. 

Att anse att förskolan kan tillföra något till barnet och att barnet gillar förskolan och vill vara där ses inte med blida ögon, utan ses som ett bevis på att föräldern är värdelös som inte kan roa och utveckla sitt eget barn. Borde inte ens vara förälder.

Till och med de som arbetar i förskolan brukar framhålla hur bra det är när barnen hålls hemma, att förskolan är så stökig och jobbig att barnen inte egentligen mår väl av att vara där. Vilket säkert är sant, men ju beror på att den är underbemannad, vilket de borde föra uppåt mot sin arbetsgivare, men istället tar ut på föräldrarna som nyttjar verksamheten. 

Detta att förskolan är avgiftsfri är lite nytt, den grundläggande inställningen till förskola känns äldre än så. 
  • Anonym (maten)
    Anonym (J) skrev 2024-03-26 13:18:49 följande:
    Det kan inte stämma? Jag betalar förskola för min 4-åring. 
    Den 1 januari 2003 infördes allmän förskola för fyra- och femåringar. Det innebär att alla barn ska erbjudas minst 525 avgiftsfria timmar om året i förskola från och med höstterminen det år de fyller fyra år. Kommunerna är skyldiga att informera föräldrar om verksamheten och avsikten med den.
  • Anonym (maten)
    Nässelfjärilen skrev 2024-03-26 14:01:14 följande:
    Fast det är från 3 års ålder.
    Jaha, jag bara klippte detta från skolverket. Utgick ifrån att de hade korrekt uppdaterad information. 
  • Anonym (maten)
    Mrs Moneybags skrev 2024-03-26 14:21:29 följande:
    Alla jobb som någon kan uppfatta som roliga är egentligen inte jobb enligt vissa.

Det är bara jobb om man jobbar i fabrik med stämpelklocka och står vid löpande bandet dag ut och dag in. Ve o fasa att man skulle ha kul på jobbet! Eller tjäna jättemycket pengar! Då ska man inte tro att man har rätt till barnomsorg. 
    Nä, man måste lida för att det ska räknas som jobb. Och lida av att barnen är på förskola, annars är man inte värd att ha barn. 
  • Anonym (maten)
    Tom Araya skrev 2024-03-27 03:31:04 följande:
    Som jag sa tidigare, det är inte att man jobbar, är förälder eller betalar skatt som ger den rätten, utan det är medborgarskap och behov. Det är medborgare med behovet som ska få exempelvis barnomsorg, bostadsbidrag, sjukvård e.t.c, inte de som saknar behovet.

Nej, det är inte per automatik ett jobb att äga bolag eller sitta i styrelser för bolag och föreningar. Att bara dyka upp på ett fåtal möten per år motsvarar inte kraven för att det ska betecknas som arbete. Många styrelseuppdrag är inte ens betalda.

arbete | SAOL | svenska.se

jobb | SAOL | svenska.se
    Jo, har man sysselsättning, inkomst och betalar skatt så har man rätt till barnomsorg. Anser du att elitfotbollsspelare ska få ha barnomsorg? Springa efter en boll? 
Svar på tråden ”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan