Inlägg från: Nässelfjärilen |Visa alla inlägg
  • Nässelfjärilen

”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan

"Förskolan avgiftsfri 4-6 år"

Nja. Du erbjuds avgiftsfri förskola (även kallad allmän förskola) från och med 3 års ålder men är då begränsad i hur mycket och vilka tider ditt barn får gå. I min kommun har vi 15h/veckan, 8-11 måndag-fredag och om jag inte missminner mig så får barnet inte gå lov heller. 

Men det där kan variera från kommun till kommun. Men nej, arbetar du och har ditt barn på förskolans så betalar du avgift, vare sig de är 1 år gamla eller 5 år gamla. 

www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/ratt-till-forskola

• Nässelfjärilen
    Anonym (maten) skrev 2024-03-26 13:34:57 följande:
    Den 1 januari 2003 infördes allmän förskola för fyra- och femåringar. Det innebär att alla barn ska erbjudas minst 525 avgiftsfria timmar om året i förskola från och med höstterminen det år de fyller fyra år. Kommunerna är skyldiga att informera föräldrar om verksamheten och avsikten med den.
    Fast det är från 3 års ålder.
  • Nässelfjärilen

Anonym (maten): Min information kommer även den från Skolverket, som länken jag hänvisade till innan. 

Vad udda att Skolverket har två olika hänvisningar på sin hemsida (hittar dock inte den med 4 års ålder när jag söker). Nu jobbar jag inom förskola så jag vet att 3 års ålder är den korrekta åldern och så har det varit sedan jag började jobba för snart 10 år sedan. 

• Nässelfjärilen
    Anonym (J) skrev 2024-03-26 17:35:25 följande:
    Det där är ju bara ett par förtimmar per dag några dagar/v. Behöver man mer tid (vilket man behöver om man arbetar) får man betala även från 3 år. 
    Precis. 525 timmar/år är inte alls mycket i veckan. Hos oss landar det, som tidigare skrivits, på 15h/veckan men det förläggs 3h/dag 5 dagar/veckan. Jag har, under mina 10 år på förskolan, inte träffat på ett barn som haft allmän förskola då majoriteten av föräldrarna har haft en sysselsättning som kräver att barnet/barnen behövt vara på förskolan mer än 3 timmar om dagen. 

Så att säga att man inte behöver betala avgift för barn i åldrarna 4-6 år (3-6 år) är en sanning med modifikation. Det är sant om man pratar om allmän förskola, men är man arbetande föräldrar som behöver ha sina barn på förskolan mer än 3 timmar om dagen så behöver man betala. 
Svar på tråden ”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan