• AlbertSchweinstein

Män betydligt mer ensamma än kvinnor enligt FHM

Enligt Folkhälsomyndigheten är män betydligt ensammare än vad kvinnor är. FHMs tips är att ta initiativ och kontakt. Men vi vet ju vad som händer när lågstatusmän tar initiativ och kontakt med kvinnor. Hånfulla blickar, spydiga kommentarer och mobbning väntar på den fronten.

sverigesradio.se/artikel/man-ska-bli-mindre-ensamma-behover-nagon-att-prata-med

• Svar på tråden Män betydligt mer ensamma än kvinnor enligt FHM
  • Tecum
    Tukt skrev 2024-03-05 18:08:00 följande:
    Därför att TS startat fyra nästan exakt likadana trådar inom loppet av 10-minuter, som alla går ut från ett rätt misogynt synsätt. Samt att på ett tämligen otrevligt sätt försöka idiotförklara alla som har en avvikande åsikt.
    Annars diskuterar jag gärna ensamhet, det är en viktig fråga. Därför.
    Det tycker jag är skäl nog att INTE svara honom. Då tröttnar han snart.
  • Anonym (Xs.)
    Anonym (?) skrev 2024-03-05 17:38:31 följande:

Varför lyckas så många män inte skaffa vänner? Varför har de ingen bra kontakt med sina familjemedlemmar? Varför hänger de upp allt på en partner? Jag vill inte ha en partner som inte har ett eget socialt liv. Det är varken hälsosamt eller attraktivt. 

Jag tror att det beror på att gamla normer och invanda mönster finns kvar som ett arv från den tiden mannen tog mer ansvar för den ekonomiska biten ( kanske det även var den enda inkomsten i familjen) och kvinnan var den som var hemma och tog hand om barnen och var den som hade/ tog mest initiativ och planerande för den sociala biten med släkt och vänner.
    Så såg det ju ut länge och sådana arv tar lång tid och generationer att bryta.
    Jag själv är född på 60-talets mitt och har växt upp mellan två generations brytande tidsepok.
    När vi var närmare tonårsperioden gjorde mamma karriär och då blev det pappa som fick ta det mesta av hemmets sysslor då det passade bäst.
    Han var ovan att vara den som hade kontakt med släktingar ( inte vänner dock då han var aktiv i föreningslivet och hobbies) så det landade fortfarande på mamma. Hon knorrade och tyckte att pappa skulle ta mer ansvar nu då även hon var ute i arbetslivet. 

Men det var svårt för pappa, svårt att få en gammal hund att sitta som det gamla ordspråket säger. 

Men han gjorde sitt bästa och där han kunde tillföra med sina styrkor,som huset och fix med det.
    Det var rätt ojämlikt men de jobbade på det.
    Min bror däremot växte in i jämlikhet då hans fru också arbetade, de delade på allt ansvar kring hemmet och barnen på ett helt annat sätt än den miljö han växte upp i.
    Men fortfarande är det hans fru som roddar de mesta sociala kontakterna och det är nog pga att min bror inte är så utåtriktad, men han jobbar på det.
    Hans son har idag sin egna familj och där är det ännu mer utveckling kring jämlikhet och där båda har kontakt och tar kontakt med sina ursprungs familjer.
    De ser även till att båda har tillgång till lika mycket egen tid för sina intressen utanför hemmet, de båda ser också till att sätta guldkant på livet som par, inte förväntar sig att det bara är en i förhållandet som ger och roddar för bådas bästa. De ger lika mycket,inte millimeter rättvist ALLTID för så ser inte livet ut, men finns som ett riktmärke ändå.
    Jag arbetar själv på förskolan och där jobbar vi väldigt mycket kring den sociala delen och inkludering och hur man knyter sociala relationer. Vi lyfter även allas lika värde och att vi har mer likheter än olikheter och mindre våra skillnader. Mycket av det vi bär med oss av är ofta ett socialt arv och därför det ser ut som det gör.
    Tex Hur svårt har det inte också varit för kvinnan att göra den förändringen och omställningen att också inbringa en inkomst till hemmet och fortfarande vara den som tar mesta ansvaret av både hem barn och sociala relationerna?
    Båda kämpar men inom olika områden.
    Vi ska inte tävla i orättvisor utan fundera på hur vi kan stötta varandra bäst samtidigt som vi tar eget ansvar att bryta tidigare mönster.
    Man måste våga ta det första svåra steget. Annars blir det ingen förändring.

Detta var lite av mitt svar till TS men det råkade Visdt hamna på dig?😅 men orkar inte skriva om! 

• Anonym (Förstår_inte)

Jag förstår inte varifrån bilden kommer av att kvinnor generellt skulle vara högdragna, bitchiga och undvikande från?

Bara för att några kvinnor är sådana på FL är det inte gängse för alla kvinnor. De flesta kvinnor man möter utanför skärmen är inte sådana.

• Anonym (?)
    Anonym (Förstår_inte) skrev 2024-03-05 18:29:05 följande:

Jag förstår inte varifrån bilden kommer av att kvinnor generellt skulle vara högdragna, bitchiga och undvikande från?

Bara för att några kvinnor är sådana på FL är det inte gängse för alla kvinnor. De flesta kvinnor man möter utanför skärmen är inte sådana.

Jag tror att de som har den bilden har en väldigt begränsad kontakt med både verkligheten och andra människor utanför datorskärmen. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (?) skrev 2024-03-05 18:31:30 följande:
    Jag tror att de som har den bilden har en väldigt begränsad kontakt med både verkligheten och andra människor utanför datorskärmen. 
    Håller med. Det skulle med kunna vara reaktionen man får när man beter sig illa, låter så.
  • Daphodil

Ensamma män bör prioritera att gå kurser i social kompetens. Ofta är det där skon klämmer.

• Anonym (?)
    Anonym (Suck) skrev 2024-03-05 18:33:27 följande:
    Håller med. Det skulle med kunna vara reaktionen man får när man beter sig illa, låter så.
    Jepp, inte undra på att man blir ensam om man inte har en normal kontakt med andra människor i vardagen. Steg ett borde vara att söka hjälp för sina psykiska besvär. Steg två att skaffa jobb, vänner och någon slags hobby dom inte innebär att sitta framför en en skärm av något slag. Steg tre att försöka hitta en partner. Man kan inte hoppa till steg tre på en gång. Man kan inte hänga upp hela sitt liv och lycka på en partner, det är inte hälsosamt för någon av parterna. 
  • Anonym (Män)
    Daphodil skrev 2024-03-05 18:34:45 följande:

Ensamma män bör prioritera att gå kurser i social kompetens. Ofta är det där skon klämmer.

Det handlar mer än om bara individer. 

Dessutom kan det även ha biologiska orsaker. 
    Det räcker då inte med olika kurser 
  • Anonym (Förstår_inte)

Eller bara våga ta steget och börja våga prata med folk generellt. Det brukar ta udden av det hela.

• Anonym (Män)

Det handlar även om hur samhället är, det hjälper då inte med kurser för vissa män. 
    Exempelvis det är mer accepterat med kvinnor som pratar om sina känslor än hur det är när man gör det.
    Det finns en orsak varför fler män tar livet av sig jämfört med kvinnorna 
Svar på tråden Män betydligt mer ensamma än kvinnor enligt FHM