• Anonym (Jane Doe)

Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter

Jag är en 25 årig tjej som just nu sitter i en rätt jobbig sits med ett etiskt dilemma.
    Jag har blivit gravid med en kille jag bara träffat tre gånger och är än så länge bara i vecka 5. 
    Jag visste inte hur jag skulle bära mig åt och berätta detta för honom men gjorde det här om dagen genom att skriva till honom på snap. Jag vågade helt enkelt inte ringa då jag var rädd för reaktionen. 
    Han trodde såklart att jag skoja och skrev att man inte ska skoja om sådant och att han ska berätta varför någon dag (Aha har detta hänt förut tänkte jag)  men jag sa till honom att det inte är min humor. Han börjar kännas desperat, skriver att han inte orkar mer och inte pallar detta och att han måste ringa till sina föräldrar. Hela hans reaktion är väldigt ego, ställer inga frågor utan mer skuldbelägger mig och frågar då om jag inte äter p-piller och varför jag skriver på snap. Vi bor dessutom med en timmes avstånd från varandra.
    Han frågar om han kan ringa och jag säger att han får det om han inte håller på att bråka för det orkar inte jag. Han ska bara prata klart med sina föräldrar och sedan ringa. 

• Svar på tråden Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter
  • Anonym (Nr1)

Finns en till som kallar sig nr1. En tragisk person. Den Nr1 som svär är falsk

• Less is more

Det är helt förvirrat att behålla. Hur tänker du. En kille du inte känner och bara dejtat några veckor. 

Sen att nån ens tänker tanken att pappan inte ens behöver vara eller vill vara involverad i sitt egna barn. Herregud varje vecka i 18 års tid behöver ni komma överens om väldigt mycket.

• Anonym (Ella)

Vad bra att du berättade. Jag blev jätteglad att läsa det. Modigt! 

Du ska även uppge honom som fader, sen när det är dags för det. Det är inget ni kan välja bort. 

Det är flera saker i vad du skriver som visar att du inte riktigt har koll på vad som gäller när man får barn. Jag skulle föreslå att du bokar en kuratortid på mvc och säger att du behöver råd kring hur ni ska göra med det delade föräldraskapet. De kan förklara allt det juridiska och vilka olika olika möjligheter ni har. 

Sen eftersom pappan har betett sig konstigt tycker jag att ni ska ses på offentliga platser tills det känns helt tryggt. Träffas i parker, på caféer, gå en runda på något museum, bowla etc för att lära känna varandra. Ni kanske också vill träffa mvc:s kurator tillsammans. De har hjälpt andra i er situation många gånger förut. 

• Less is more
    Anonym (Ella) skrev 2024-02-25 10:24:43 följande:

Vad bra att du berättade. Jag blev jätteglad att läsa det. Modigt! 

Du ska även uppge honom som fader, sen när det är dags för det. Det är inget ni kan välja bort. 

Det är flera saker i vad du skriver som visar att du inte riktigt har koll på vad som gäller när man får barn. Jag skulle föreslå att du bokar en kuratortid på mvc och säger att du behöver råd kring hur ni ska göra med det delade föräldraskapet. De kan förklara allt det juridiska och vilka olika olika möjligheter ni har. 

Sen eftersom pappan har betett sig konstigt tycker jag att ni ska ses på offentliga platser tills det känns helt tryggt. Träffas i parker, på caféer, gå en runda på något museum, bowla etc för att lära känna varandra. Ni kanske också vill träffa mvc:s kurator tillsammans. De har hjälpt andra i er situation många gånger förut. 

Bara det sistnämnda stycket gör att det är helt vansinnigt att skaffa barn med en person man inte alls känner. Det blir helt sinnessjukt allting.
  • Anonym (XXX)
    Less is more skrev 2024-02-25 10:30:09 följande:
    Bara det sistnämnda stycket gör att det är helt vansinnigt att skaffa barn med en person man inte alls känner. Det blir helt sinnessjukt allting.
    Ja, fast det handlar ju inte längre om att "skaffa" barn. Det här barnet FINNS redan. Det kommer inte att få någon ny chans till liv - om man inte tror på reinkarnation förstås. Nu gäller det att göra det bästa av situationen. 
  • Less is more
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-25 10:32:25 följande:
    Ja, fast det handlar ju inte längre om att "skaffa" barn. Det här barnet FINNS redan. Det kommer inte att få någon ny chans till liv - om man inte tror på reinkarnation förstås. Nu gäller det att göra det bästa av situationen. 
    Ja, men med tanke på hur många vårdnadstvister och olyckliga människor det finns så blir nog jättetrevligt det här.

Folk förstår ju inte vilket samarbete och nära relation man ändå behöver som föräldrar.

Ska man göra abort måste man göra det nu så fort som möjligt. Det är inte flr sent i vecka 5.

TS skulke inte ens hamnat i denna situation. Etr stort misstag.
  • Anonym (Elizabeth)
    Anonym (Jane Doe) skrev 2024-02-25 04:58:23 följande:

Igår berättade jag!
    Han var såklart väldigt arg och besviken på att jag ljög. Sa väl att jag inte var riktigt frisk och sådär. jag sa dock att jag inte kommer uppge hans namn så länge han inte vill det. Första samtalet sluta med att jag la på luren då jag fick ta mycket skit men han ville verkligen att jag ringde upp och då gjorde jag det efter ett tag. 

Eh, skojar du eller? Självklart ska du uppge honom som pappa. Skulle faktiskt säga att du inte är redo eller ens bör bli förälder om du tycker att det är något du kan strunta i att göra. Det är ju BARNET som har rätt till pappan här. Det handlar inte om vad du eller pappan tycker känns smidigast, utan vad som är bäst för barnet. Barnet har rätt till sin pappa och att rätt person faktiskt står som juridisk pappa. 

Väljer du att behålla väljer du ju också att skaffa barn med just den här killen, fastän ni är främlingar och inte känner varandra. Du väljer att ha honom i ditt liv på ett eller annat sätt i minst 18-20 år. Väljer du det måste du ju också stå fast vid det valet, uppmuntra umgänge, varannan vecka, uppmuntra att barnet och pappan får en fin relation och att ni faktiskt kan samarbeta och jobba tillsammans för att uppfostra det här barnet.
  • Anonym (Nr1)
    Anonym (Mano) skrev 2024-02-25 05:17:00 följande:

Bra att du berättade.

Det är en chock att få veta att man blir förälder så jag förstår honom.

Ge han en chans nu. Även det bäst för alla parter dig med.

En chock? Sex utan skydd, vad kan hända då? Jo, då kan det bli barn. 
  • Anonym (Ida)

Vad bra att du berättade! Gör det bästa av situationen. Men som nån annan skrev ni låter väldigt omogna bägge två. Det kan bli väldigt jobbigt framöver att samsas om allt  ni bor inte ens i närheten av varandra och om ni inte funkar ihop få en ny bra man att skaffa familj med. Jag hade funderat mer om verkligen behålla. Ensamstående är inte lätt alltså eller billigt. Men ge honom absolut en chans om du nu tänker behålla. Lycka till!

• Anonym (H)

Självklart ska du berätta om du ska behålla barnet. Är du rädd för bråk och tjafs vänta bara till abortgränsen är nådd. Han borde tänkt på att använda kondom om han verkligen inte vill ha barn oavsett om du äter P-piller eller ej. Alla vet också att inget preventivmedel är 100%. Så det är fel av honom att lägga hela skulden på dig. 

Men ett tips från en som redan har barn med en idiot, är du rädd för hur dålig pappa killen kommer vara är mitt ända tips att fundera på abort. För barnet har rättigheter att veta vem sin pappa är och vill pappan vara delaktig måste du underlätta umgänge vare sig du vill eller inte. Om pappan vill vara delaktig så kommer du behöva ha med honom att göra i 18 år. Uppger du inte fader så kommer familjerätten försöka utreda det och jag vet inte vad konsekvenserna blir om socialen blir inblandad eller ej. Men vad jag förstått så får du ju inte rätt till underhåll om det inte finns en pappa. 

Om man undan håller information så kan det nog slå hårt mot dig i framtiden. Låt oss säga att killen kollar upp dig på skatteverket och ser att du har ett barn och han kontaktar familjerätten att han tror han är pappa, drar det vidare i domstol. Är busenkelt att kolla upp folk på skatteverket behöver inte ens ha fullständig personnummer. Kommer det då fram att du ljugit om det hela kan det få konsekvenser eftersom du har skyldigheter mot ditt barn.

Min kille hade vart med en tjej som sa att hon blev gravid innan han träffade mig men tjejen vägrade svara honom. Då ringde han skatteverket och frågade. Nu fanns inget barn som kunda vara hans men hade det funnits hade han kontaktat familjerätten och domstolen eftersom han skulle vilja vara delaktig om han hade haft barn. Förmodligen stämt på vårdnad också eftersom att det är olämpligt som förälder att undanhålla barnet från en förälder. 

Bättre att skaffa barn på ett ärligt sätt genom en donator (då kan barnet kolla upp pappan efter hen fyllt 18). Eller hitta en bra kille som du vill. Men bara att du är rädd för killens reaktion tyder på att det inte är så bra att föda fram det gär barnet tyvärr. Har själv skaffat barn med en idiot och även om jag älskar barnen så hade livet vart enklare utan honom. Så mitt tips är att skaffa inga barn med någon du inte vill ha att göra med. 

Även om du behåller och bekräftar faderskapet behöver du inte skriva på gemensam vårdnad. Men barnet har rättigheter så vill pappan vara delaktig så är du skyldig att underlätta umgänge fast du har ensam vårdnad. 

Så tänk igenom allt noga. 

Svar på tråden Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter