Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter
Självklart ska du berätta om du ska behålla barnet. Är du rädd för bråk och tjafs vänta bara till abortgränsen är nådd. Han borde tänkt på att använda kondom om han verkligen inte vill ha barn oavsett om du äter P-piller eller ej. Alla vet också att inget preventivmedel är 100%. Så det är fel av honom att lägga hela skulden på dig.
Men ett tips från en som redan har barn med en idiot, är du rädd för hur dålig pappa killen kommer vara är mitt ända tips att fundera på abort. För barnet har rättigheter att veta vem sin pappa är och vill pappan vara delaktig måste du underlätta umgänge vare sig du vill eller inte. Om pappan vill vara delaktig så kommer du behöva ha med honom att göra i 18 år. Uppger du inte fader så kommer familjerätten försöka utreda det och jag vet inte vad konsekvenserna blir om socialen blir inblandad eller ej. Men vad jag förstått så får du ju inte rätt till underhåll om det inte finns en pappa.
Om man undan håller information så kan det nog slå hårt mot dig i framtiden. Låt oss säga att killen kollar upp dig på skatteverket och ser att du har ett barn och han kontaktar familjerätten att han tror han är pappa, drar det vidare i domstol. Är busenkelt att kolla upp folk på skatteverket behöver inte ens ha fullständig personnummer. Kommer det då fram att du ljugit om det hela kan det få konsekvenser eftersom du har skyldigheter mot ditt barn.
Min kille hade vart med en tjej som sa att hon blev gravid innan han träffade mig men tjejen vägrade svara honom. Då ringde han skatteverket och frågade. Nu fanns inget barn som kunda vara hans men hade det funnits hade han kontaktat familjerätten och domstolen eftersom han skulle vilja vara delaktig om han hade haft barn. Förmodligen stämt på vårdnad också eftersom att det är olämpligt som förälder att undanhålla barnet från en förälder.
Bättre att skaffa barn på ett ärligt sätt genom en donator (då kan barnet kolla upp pappan efter hen fyllt 18). Eller hitta en bra kille som du vill. Men bara att du är rädd för killens reaktion tyder på att det inte är så bra att föda fram det gär barnet tyvärr. Har själv skaffat barn med en idiot och även om jag älskar barnen så hade livet vart enklare utan honom. Så mitt tips är att skaffa inga barn med någon du inte vill ha att göra med.
Även om du behåller och bekräftar faderskapet behöver du inte skriva på gemensam vårdnad. Men barnet har rättigheter så vill pappan vara delaktig så är du skyldig att underlätta umgänge fast du har ensam vårdnad.
Så tänk igenom allt noga.