Inlägg från: Anonym (Deppig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Deppig)

Han vågar inte

Anonym (Ursäkter) skrev 2024-06-10 18:14:32 följande:
    Frågan var alltså: Vad säger din terapeut om det här?
    Jag har bara haft två samtal än. Har fått ta del av program för att kartlägga vad som triggar mig. 
    Trodde jag bokat ett till samtal i veckan men tydligen inte, hade behövt prata lite. Nästa samtal är nästa vecka. 
  • Anonym (Deppig)
    molly50 skrev 2024-06-10 19:01:21 följande:
    Men om han beter sig som en skitstövel,varför ska då du vara trevlig mot honom?
    Tycker du att han har gett dig anledning att vara trevlig mot honom?
    Du har gjort allt och lite till och tacken du får för det är att han beter sig som ett rövhål mot dig.
    Du måste inse att du förtjänar bättre än så.
    För att jag inte vill komma ihåg att jag gjorde fel. 
    Jag vill ha gjort alla rätt. Men alla rätt vore att inte ha påbörjat det eller i alla fall att ha avslutat det innan det gick åt skogen. 
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (o) skrev 2024-06-10 22:13:54 följande:
    Du har gjort rätt. Det var bra att visade dina känslor när ni skildes åt, att du på det sättet var ärlig och öppen med det.
    Jag är rädd att han uppfattade mig som sur när jag egentligen bara var ledsen.
    Tänk så mycket lättare allting varit om jag hade blivit förbannad och sagt fan ta dig. Fan ta dig för hur du får mig att må. 

Men jag vågar inte det. 
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (M) skrev 2024-06-10 21:26:45 följande:
    Det gick åt skogen när du påbörjade det här. Nu är det dags att avsluta det. Alla, ja varenda en av oss, gör fel ibland. Det stora felet du kan göra är att inte lära dej av dina misstag. Jag håller med Molly om att du är värd så mycket bättre. Men det spelar ingen roll egentligen vad vi tycker. Du bestämmer! Är du värd bättre? 
    Problemet nu är ju att jag inte tycker att jag är värd nånting. Om man kan förnedra sig så inför någon annan, vad finns då av värde kvar? 
    molly50 skrev 2024-06-10 21:28:32 följande:
    Som du själv skriver så borde du inte ha inlett något med honom från första början.
    Men det där vet du själv.
    Men till syvende och sist så är det han som har gjort alla fel man kan tänkas göra i regelboken. (Om en sådan hade funnits gällande relationer)
    Han bedrar sin fru och han lurar dig och sen beter han sig som en skitstövel efter allt du har gjort för honom.
    Han förtjänar inte din kärlek. Eller sin frus.
    Han måste ta tag i sina egna problem. Det kan inte du hjälpa honom med.
    Jag undrar hur relationen mellan dem är. Vad pratar de om, hur mycket pratar de? Misstänker hon något? 

Han skulle behöva professor hjälp med sitt mående, och det kan jag inte ge honom.
  • Anonym (Deppig)
    molly50 skrev 2024-06-10 23:41:18 följande:
    Ja,precis. Det är inget du kan hjälpa honom med.
    Och kanske behöver han bli varse det och sluta lägga sina problem på dig.
    Jag är inte ens säker på att han är medveten om att han tynger ner mig, för honom är det så självklart att vara missnöjd. Jag tror att det han gillade med mig från början var att jag var så framåt och positiv, jobbade stenhårt och var nyfiken och äventyrslysten. Det är ju först sen, när han blev deprimerad som jag blev orolig och också nedstämd. Nu har jag psykisk ohälsa i bagaget så steget var inte alls långt, kanske hade jag hamnat i den här onda spiralen ändå så småningom, så jag skyller verkligen inte allt på honom. Det blev bara det som blev för mycket, gjorde att jag kraschlandade.
    Anonym (o) skrev 2024-06-11 00:08:11 följande:

Tror du att han bryr sig om du är sur eller ledsen? Och vad spelar det för roll om han trodde att du var sur?

Men jag tänker att med den personlighet du visat upp här i tråden så är jag rätt övertygad om att man, enbart med mycket illvilja, skulle kunna tolka det du beskrev som surhet.

Det spelar roll för jag vill inte att han kommer ihåg mig som sur och jag får ofta höra det (från min familj främst) och även han har sagt det; fan vad sur du är, ryck upp dig nu. Jag har ett surt ansikte när jag slappnar av i det och är inte ögonen glada så skiner liksom allt igenom. Har inget pokerface. Men jag är väldigt sällan sur och har aldrig varit det på honom, däremot är jag ledsen ibland (och nu rätt ofta).

Men jag tar det som en komplimang att du inte tycker jag verkar vara en surputte :)
  • Anonym (Deppig)
    molly50 skrev 2024-06-11 12:41:01 följande:
    Det kanske han inte är.
    Men han borde ju ändå,någonstans,förstå att om man beter sig som han gör och har gjort så kan man såra andra på vägen.
    Och då räcker det inte med ett "ryck upp dig".
    Han måste förstå att det inte är så "bara" att rycka upp sig när man är ledsen.
    Speciellt med hans egna historia med dåligt mående.
    I så fall så borde ju även han kunna rycka upp sig då och sluta bete sig som ett praktarsle.
    Han är ju inte medveten själv om  sin psykiska ohälsa utan tycker det livet är orättvist och en naturlig reaktion på allt som går emot honom.

Jo, jag vet att mycket i hans liv inte är en dans på röda rosor just nu men många av sakerna är hans brist på konsekvenstänk som ligger bakom. Och säger man till han att han verkar sur/ryck upp dig/ta tag i det/för att må bättre måste förändra osv så är reaktionen att bli förbannad för det är inte så lätt och minsann  inte hans fel.
    Vilken drömkille va?

Jag tror att han kanske förstår att jag blir ledsen (tex när han ställer in med kort varsel efter att ha tjajat om att ses) men slår ifrån sig med att ja men det är ju så här vad ska jag göra. Ja, men vafan det är ju pga dig att jag är ledsen! Hur enkelt hade det inte varit att säga hej, jag är ledsen det här har hänt - jag förstår att du blir ledsen.
    Men nä, det är för mycket begärt. 

Jag hoppas jag kan ge upp nu. Borde gjort det för länge sedan. 
  • Anonym (Deppig)
    Lynx123 skrev 2024-06-11 14:44:44 följande:

Säger inte att han har en narcissistisk personlighetsstörning för jag är inte psykolog, men mycket stämmer in tex. Allt är andras/världens fel, han bryr sig inte om andras käbslor och han var väldigt på och låtsades intresserad i början. Klassiskt maktspel. Tyvärr.

Det är ju precis det som är grejen. Jag blev förälskad i hur han fick mig att må (från början, inte nu). Inte blev jag träffad av blixten utan när han från början ville ses mer och mer var jag tydlig med honom att jag har väldigt lätt att knyta an till människor (men jag visar det inte, och när det är över blir jag blir sårad på insidan istället) och om han inte var ärlig med sina intentioner så måste han säga till, jag var ok med vilket. Men han började yra om känslor och hur bra jag fick han att må och att han älskade mig och då var jag fast. Som sagt så trodde jag ju verkligen på att han faktiskt skulle/tänkte lämna sin fru. 

Jag får inte narcissistvibbar från honom men helt klart har han  ju utnyttjat min lojailtet och naivitet för att må bättre själv.
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-06-11 15:19:55 följande:

Om du verkade ledsen, arg, sur, jätteglad eller whatever när ni skiljdes åt spelar verkligen ingen som helst roll då han sk*ter totalt i det och har nog inte ens uppfattat eller funderat på hur du kände eller tänkte.
    Det är helt ointressant för honom.

Jag tycker du uppvisar mer och mer offermentalitet och det är beklagligt. Det är egentligen inte synd om någon av er eftersom ni tillsammans har försatt er i detta h-vete.

Kontakta frun så får ni ALLA ett slut på detta trassel och ni ALLA kan bli lyckliga (igen?).

Det var inte meningen att verka som ett offer, jag har försökt att bara beskriva hur jag mår och vad jag känner. 
    Visst har jag varit fruktansvärt ledsen, offerkoftan var stor och rymlig. Har verkligen inte tyckt att jag förtjänar att vara så ledsen, blandat med att jag känner mig som det äckligaste som finns och det är ju klart att ingen vill ha mig,  varför skulle jag ens försöka igen. 

Jag har de senaste dagarna kännt mig ganska lugn, som att jag faktiskt ger upp nu. Det är inte värt det längre  och vändningen kom när jag insåg att jag inte längre var kär i honom utan bara i minnet. Jag kämpar för något som var väldigt flyktigt och som för är borta nu. 
    Visst kommer jag dyka ner i självömkan igen och tårarna kommer spruta (om det är några kvar) men just nu njuter jag lite av att känna mig likgiltig. 
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (o) skrev 2024-06-11 23:29:01 följande:
    Måste du göra och vara som han vill? Vad spelar det för roll om han kommer ihåg dig som sur, om ni ändå inte ska ha kontakt mer?
    Nej, det är ju för min egen skull så klart. 

Jag hade önskat att han om 5-10 år skulle tänka tillbaka och tänka fan, varför betedde jag mig som en skit mot någon som faktiskt inte ville annat än väl. Som inte var en surkorv.
    Ja, han får ju gärna tänka att han varit en skit mot sin fru med, men det här är min tråd och mina känslor. 

Men chansen att han kommer tänka att hans beteende drabbat någon annan känns ju försvinnande liten. Men det hade känts bra om han faktiskt fick lite dåligt samvete, även mot mig.
    - Ja, jag vet att det inte spelar någon roll och när jag har kommit vidare kommer jag inte längre tycka att det är lika viktigt.

Jag vill inte att min ex sambo ska minnas mig som sur och jävlig heller, men det gör han förmodligen eftersom det var det jag var då. Hade önskat att jag var en större och bättre människa som bara spred godhet och glädje omkring mig (men det är ju önsketänkande så klart).
Svar på tråden Han vågar inte