• Anonym (Deppig)

Han vågar inte

Jag behöver pepp. Är förkrossad men ändå hoppfull, döm mig inte - jag vet redan att jag handlat omoraliskt. 

Jag har haft ett förhållande med en gift man sen i somras, han är ganska mycket äldre än mig och normalt inte mannen jag skulle falla för. Han föll för mig och jag trodde på honom, och jag blev verkligen kär i honom. För några månader drog han sig tillbaka utan någon förklaring, jag vet att han haft det tungt privat med jobb och familj men jag tog det så fruktansvärt hårt och vad jag egentligen ville ha från honom var tröst och en förklaring, jag förstår att det inte kan bli vi. Det är klart att hans familj måste gå först, det stöttar jag även om det krossar mitt hjärta. Men förklaringen kom aldrig utan han var bara tyst. Lovade att vi skulle ses som ett avslut men drog sig bara mer och mer undan. Jag vet att jag måste släppa det, men jag har verkligen inte haft någon självaktning alls i det här. Har skickat meddelande på meddelande om hur mycket jag saknar honom. Han saknar mig också. I veckan svarade han och ville att vi skulle ses, trots att jag inte trodde att det skulle bli av så blev jag så glad. Det var skönt att höra från honom och det lindrande mitt självförakt. Dagen efter ställer han in. Det var som att jag igen inte kunde andas
     Der är inte första gången det händer och jag var förberedd, men det är ändå fruktansvärt. Den här gången fick jag dock också en förklaring, han vill inte för då kommer känslorna för mig komma tillbaka och det kan aldrig bli vi.
     Han är inte lycklig där han är nu,  det vet jag. Men hur kan jag gå vidare för att förhoppningsvis lyckas övertala honom. 
    Snälla ge mig pepp och råd, jag saknar verkligen vad vi hade. 

• Svar på tråden Han vågar inte
  • Anonym (M)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-20 21:51:14 följande:
    Det var en period när han hade blockat mig och jag först var så ledsen för det är ju inte jag som hållit kontakten utan enbart han, men efter ett tag kände jag mig så lugn. Att jag skulle kunna gå vidare. Det var skönt. Och så var jag faktiskt på väg ut på en dejt, så fick jag ett meddelande från honom. Det blev ett sånt stresspåslag. Varför? Vad ville han? Och varför då? 
    Så ja, ett enkelt avslut är ju att jag blockar men det skulle ta så lång tid innan jag skulle komma över det. Det är inte jag.
    Jaha, forfarande ditt liv och dina val. Gör det som blir bäst för dej. Du har säkert haft fina stunder med honom och kanske kommer du ha det igen? Jag tycker du ska fundera över vad du vill och behöver för att må bra, riktigt bra och så bra du kan må.
  • Anonym (o)

Jaha så nu har ni gjort upp om träff? Nästa vecka? För vad? Sex?

• Anonym (Deppig)
    Anonym (o) skrev 2025-02-21 09:25:16 följande:

Jaha så nu har ni gjort upp om träff? Nästa vecka? För vad? Sex?

Han har frågat men jag tror ju inte jag kommer höra något mer om det, han kanske hör av sig på ett par veckor och låtsas som att det regnar.

Jag träffar honom inte för sex, jag har så jag klarar mig på den fronten ändå. 
  • Anonym (o)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-21 09:53:14 följande:
    Han har frågat men jag tror ju inte jag kommer höra något mer om det, han kanske hör av sig på ett par veckor och låtsas som att det regnar.

Jag träffar honom inte för sex, jag har så jag klarar mig på den fronten ändå. 
    Ok så ni kommer inte ha sex om han dyker upp till träffen nästa vecka ?
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (o) skrev 2025-02-21 09:57:08 följande:
    Ok så ni kommer inte ha sex om han dyker upp till träffen nästa vecka ?
    Jag tror inte han kommer. Men det är ingen mening med att vara oärlig, det är inte därför jag har den här tråden. Om han kommer så kommer vi nog ha sex. 
    Jag hoppas att han inte hör av sig mer, utan att det som vanligt rinner ut i sanden. Jag kommer nog inte kunna stå emot.  
  • Anonym (o)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-21 10:04:46 följande:
    Jag tror inte han kommer. Men det är ingen mening med att vara oärlig, det är inte därför jag har den här tråden. Om han kommer så kommer vi nog ha sex. 
    Jag hoppas att han inte hör av sig mer, utan att det som vanligt rinner ut i sanden. Jag kommer nog inte kunna stå emot.  
    Ja det är bra om du kan vara ärlig. Förstår om det kanske är svårt med tanke på reaktioner i tråden.

Men ok då är det väl bara att hålla tummarna för att han ställer in eller bara inte dyker upp nu då.

Hur många gånger får han göra så här utan att du avslutar en gång för alla? Kan det potentiellt fortgå resten av ditt liv, om vi nu ponerar att han för alltid kommer fortsätta samma mönster?
  • Anonym (Ribba)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-21 10:04:46 följande:

Vad svarade du honom, har du sagt att han är välkommen? Vad skulle hända om du bara för att testa honom inte skulle svara?vänta ett dygn eller så med att ge honom ett svar?

Vet att det är svårt att stå emot, träffas man så är alla känslor där igen och såklart har man sex. Det tråkiga är ju att man sen igen kastas tillbaka i tiden, med alla förväntningar m.m. Så funkar det för mig iaf. Men nu har jag iaf kommit fram till att om man haft en människa i sitt liv i 10 år, så kanske det är meningen att den ska ha en plats i ens liv. Så svårt för mig att stänga av människor.
    Kämpa på TS Hjärta

• Anonym (Deppig)
    Anonym (o) skrev 2025-02-21 10:18:10 följande:
    Ja det är bra om du kan vara ärlig. Förstår om det kanske är svårt med tanke på reaktioner i tråden.

Men ok då är det väl bara att hålla tummarna för att han ställer in eller bara inte dyker upp nu då.

Hur många gånger får han göra så här utan att du avslutar en gång för alla? Kan det potentiellt fortgå resten av ditt liv, om vi nu ponerar att han för alltid kommer fortsätta samma mönster?
    Jo faktiskt är det svårare att uppdatera tråden nu. Jag har använt den som min terapi för att jag har behövt berätta vad som händer och hur jag mår. Det är ju inte direkt som att jag går runt och basunerar ut på stan att jag haft en affär med en gift man och att mitt hjärta gick i tusen bitar. 

Det är många i den här tråden  som verkar tro att jag har någon form av intellektuellt handikapp och det har jag inte. Jag har ett ganska normalt iq och ett högt eq. Jag har bara varit med om saker som gjort mig olycklig och därför knutit an till någon jag inte borde.
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (Ribba) skrev 2025-02-21 10:21:27 följande:

Vad svarade du honom, har du sagt att han är välkommen? Vad skulle hända om du bara för att testa honom inte skulle svara?vänta ett dygn eller så med att ge honom ett svar?

Vet att det är svårt att stå emot, träffas man så är alla känslor där igen och såklart har man sex. Det tråkiga är ju att man sen igen kastas tillbaka i tiden, med alla förväntningar m.m. Så funkar det för mig iaf. Men nu har jag iaf kommit fram till att om man haft en människa i sitt liv i 10 år, så kanske det är meningen att den ska ha en plats i ens liv. Så svårt för mig att stänga av människor.
    Kämpa på TS Hjärta

Jag svarade undvikande att vi fick höras för jag visste inte hur min vecka såg ut. 
    Om jag väntar med att svara raderar han sina meddelanden och bland skickar han 10 meddelanden på rad och frågar om jag undviker honom. Det beror på hans humör. 
  • molly50
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-20 21:51:14 följande:
    Det var en period när han hade blockat mig och jag först var så ledsen för det är ju inte jag som hållit kontakten utan enbart han, men efter ett tag kände jag mig så lugn. Att jag skulle kunna gå vidare. Det var skönt. Och så var jag faktiskt på väg ut på en dejt, så fick jag ett meddelande från honom. Det blev ett sånt stresspåslag. Varför? Vad ville han? Och varför då? 
    Så ja, ett enkelt avslut är ju att jag blockar men det skulle ta så lång tid innan jag skulle komma över det. Det är inte jag.
    Men då borde du ju ändå veta att det är vad du faktiskt måste göra för att kunna gå vidare. Blockera.
    Han fortsätter ju höra av sig för att du tillåter honom att göra det. För att du inte säger ifrån.
    Han hör av sig för att veta att du finns kvar när han behöver det. När det pirrar i hans byxor. 
    Därför blir han också sur när han får veta att du har träffat någon annan.
    Ge honom inte det. Då kommer du aldrig att kunna gå vidare.
    Och det säger jag av all välmening.
    Jag förstår att det är svårt. Men för din egen skull så måste du.

Träffar du fortfarande psykologen?
  • Anonym (Deppig)
    molly50 skrev 2025-02-21 15:36:04 följande:
    Men då borde du ju ändå veta att det är vad du faktiskt måste göra för att kunna gå vidare. Blockera.
    Han fortsätter ju höra av sig för att du tillåter honom att göra det. För att du inte säger ifrån.
    Han hör av sig för att veta att du finns kvar när han behöver det. När det pirrar i hans byxor. 
    Därför blir han också sur när han får veta att du har träffat någon annan.
    Ge honom inte det. Då kommer du aldrig att kunna gå vidare.
    Och det säger jag av all välmening.
    Jag förstår att det är svårt. Men för din egen skull så måste du.

Träffar du fortfarande psykologen?
    Jooo jag hade ett samtal med min psykolog och berättade att han hört av sig med avsikt att komma förbi och han tappade helt ansiktet och sa har du ingen självbevarelsedrift. Jag fick faktiskt skratta åt honom. Men problemet med de här nätpsykologerna är att det är limiterat till ca 10 samtal för att det är tänkt för "kortvariga problem" tex kärlekstrassel eller så. Och jag hade förmodligen inte blivit accepterad om han hade förstått vad det är som ligger bakom att jag knöt an till en känslomässigt otillgänglig man från början utan han hade rekommenat mig till en "riktig" mottagning. Det är ju inte sen här mannen som är grundproblemet utan det är mycket som ligger bakom att det blev så här. Men jag har fått tillåtelse att återkomma nån gång då och då men jag kan inte ha regelbundna samtal längre. 

Jo, jag är skiträdd att det ska göra lika ont igen. Att jag ska få tillbaka alla känslor och att han ska såra mig på nytt. Och jag VET ju att det kommer hända på ett eller annat sätt. Förhoppningsvis så förstår mina känslor det och håller sig svala. 
  • Anonym (LOB)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-21 16:09:44 följande:
    Jooo jag hade ett samtal med min psykolog och berättade att han hört av sig med avsikt att komma förbi och han tappade helt ansiktet och sa har du ingen självbevarelsedrift. Jag fick faktiskt skratta åt honom. Men problemet med de här nätpsykologerna är att det är limiterat till ca 10 samtal för att det är tänkt för "kortvariga problem" tex kärlekstrassel eller så. Och jag hade förmodligen inte blivit accepterad om han hade förstått vad det är som ligger bakom att jag knöt an till en känslomässigt otillgänglig man från början utan han hade rekommenat mig till en "riktig" mottagning. Det är ju inte sen här mannen som är grundproblemet utan det är mycket som ligger bakom att det blev så här. Men jag har fått tillåtelse att återkomma nån gång då och då men jag kan inte ha regelbundna samtal längre. 

Jo, jag är skiträdd att det ska göra lika ont igen. Att jag ska få tillbaka alla känslor och att han ska såra mig på nytt. Och jag VET ju att det kommer hända på ett eller annat sätt. Förhoppningsvis så förstår mina känslor det och håller sig svala. 
    Ja, eller så förstår du det och blockar honom, bryter kontakten och träffar honom inte.

Eller så fortsätter du med att inte ta ansvar för ditt eget liv och ditt själskadebetende

Cykeln gå vidar
    Ses - han försvinner - du mår dåligt - han återkommer - ses - han försvinner - osv
  • Anonym (o)

Känslor kan man för övrigt styra. Även om det såklart blir svårare om du träffar honom, så väljer du vilka känslor du ger näring till med dina tankar. Du väljer vilka känslor som får växa sig starka och vilka som ska tappa styrka. Tänker man tex på vad äcklad man blir av någons beteende och vad ledsen personen har gjort en, hur mycket den svikit en så ökar man chanserna att kärlekskänslor och tillgivenhet till personen svalnar. Det skapas ett avstånd. Väljer man istället att tänka tillbaka på vad bra man hade det ett kort tag och vad skönt det kändes då riskerar man att kärlekskänslor och tillgivenhet växer sig starkare, och det skapas en bundenhet till personen. Du väljer alltså mycket själv om du vill riskera att bli fast.
  • molly50

Ok. Du kanske skulle boka tid på en riktig  mottagning då?

Ja,men för att slippa riskera att få tillbaka dina känslor så måste du ju sätta stopp. Även om det är svårt.
    Och det bästa sättet tror jag är att göra klart för honom att ni inte kan ses eller ha kontakt mer och sen blockera honom.
    Och så kanske du ska prata med en riktig psykolog så att du får verktyg att hantera dina känslor på ett bra sätt. Inte bara gällande det här utan gällande det du har gått igenom tidigare i ditt liv.
    Jag tror att du kan behöva det.
Svar på tråden Han vågar inte